Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bjur
#251554
Jeg har lige modtaget mit 65b6v fra Power. Da jeg stod i butikken spurgte de om jeg ville købe kalibrering med. Det ville jeg selvfølgelig ikke. Nu har jeg så modtaget det og der følger en kalibreringsrapport med, dvs. De har kalibreret det alligevel. Mit spørgsmål er så. Hvordan sikrer jeg mig at det er en ny model og ikke en demo model der har kørt en del timer? Kan jeg se et sted i en menu hvor langt tid tvet har kørt?
På Nec tv kan man få en speciel menu frem ved at taste en genvejakombination. Håber det kan lade sig gøre at finde ud af da jeg selvfølgelig vil have et helt nyt.
#251555
Er det ikke ligesom den iPhone jeg købte hos Power, hvor de spurgte om jeg ville have monteret panzerglas? Det troede jeg ekspedienten ville gøre, men han hentede en telefon færdigmonteret og pakket.

Forstået på den måde, at de måske har nogle tv stående kalibrerede og pakket, og andre ikke-kalibreret. Og så har de så givet dig et tv fra den "forkerte" hylde.

Men jeg gætter bare...
#251559
Hvordan fik du skærmen? Så du ikke om kassen var uåbnet?

Du kan jo altid aflevere den igen, og bede om en fabriksny og se hvad de siger

At rode i servicemenu er måske ikke så godt, for den logger vistnok man går derind og datoen kan jo vise du har gjort det som kan være brud på garanti hvis de checker, eller du nævner timer det har været tændt
Af Bjur
#251568
De kommer her.
Vedhæftede filer
5.PNG
5.PNG (785.68 KiB) Vist 2140 gange
4.PNG
4.PNG (787.3 KiB) Vist 2140 gange
3.PNG
3.PNG (802.35 KiB) Vist 2140 gange
2.PNG
2.PNG (307.95 KiB) Vist 2140 gange
#251580
Mit så ligesådan ud og jeg sagde til ekspedienten, måske en anelse stramt og unuanceret (det var i Elgiganten), at jeg skal ikke have et kalibreret, demo, eller tidligere solgt tv. Det skal være fabriksnyt, ellers er det ligemeget. Jeg bilder mig ind det var et sådan jeg fik - det så ligesådan ud mht indpakning.:)
#251582
Brightness på 57 er alt for højt, jeg har ikke haft fingrene i en eneste B6´er som skulle have den skruet derop, de skærme jeg har kalibreret, der ødelagde man sort niveauet så snart den kom over 53.

Under billedindstillinger, er der et punkt som hedder "Sort niveau" står den til "høj" eller "lav" ?
#251583
prøv at åbne youtube appen og søg på "AVS709" så kommer der en video med titlen "AVS HD 709 Basic Calibration"

Vælg den første video som hedder "Black Clipping" gå helt tæt på skærmen og kig så efter om bjælkerne under nummer 16 og længere ned blinker ?

Nummer 16 skal altid være helt sort og så skal man kun lige kunne ane bjælkerne ved 17 og opefter.

Jeg gætter på, at den skal stå på enten 52 eller 53.

Sørg for at rummet er så mørkt som overhovedet muligt når du kontrollerer ovenstående.
Af Bjur
#251603
Tak for alle svarene:

@Bromberg: du siger dit så ud på samme måde da du fik det mht. Indpakning. Var der også kalibreringsrapport med? Synes det er voldsomt irriterende at jeg ikke kan tjekke hvor lang tid tvet har kørt uden at kunne lave meget ballade i service menuen. Har tidligere rodet i service menu på Samsung tv men det nulstillet settings.

@Torben: når du mener rettet ind, er det vel at sammenligne hdmi 1 og 2?

@Blackspot4200: jeg har endnu ikke haft tid til at sætte det op. Skal nok tjekke når det kommer op, men det er ind til en ret lys stue, så det bliver nok lidt svært at mørklægge helt.

Er der nogle test man kan køre for at tjekke man ikke har fået en mandagsmodel mht. Uniformity eller hvad kan man teste? Vil gerne sikre det er testet inden de 14 dage.