Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
#209883
Kruger_ og netop forskelligheden gør jo tilkøbet uigennemsigtigt . Herinde ved vi jo,at en ISF kalibrering vel koster i omegnen af 2k , og i det lys er en seriøs kalibrering samt kanalopsætning til feks 500kr jo fair nok . Men Giganten skal da melde præcist ud hvad folk får. Og til trådstarter vil jeg lige pointere at et (næsten) korrekt kallibreret billede for de fleste vil se lidt dunkel og farveløs ud i starten . Ganske enkelt fordi man har vænnet øjnene til at se på pumpede pangfarver i butikker, hos venner og måske hos sig selv - på forkert indstillede TV .
#209885
lennon skrev:Og til trådstarter vil jeg lige pointere at et (næsten) korrekt kallibreret billede for de fleste vil se lidt dunkel og farveløs ud i starten . Ganske enkelt fordi man har vænnet øjnene til at se på pumpede pangfarver i butikker, hos venner og måske hos sig selv - på forkert indstillede TV .
Du tog ordene ud af munden på mig ;)
Af thg
#210466
Min moster (på ca. 70) har været ude for noget lign. i Elgiganten i denne uge - her var det dog køb af en bilnavigation!

Hun skulle købe en Garmin Nüvi 52LM til 777 kr.

Jeg havde på forhånd advaret hende om at de muligvis ville forsøge at sælge hende noget ekstra og rigtigt ja, de ville tilbyde hende et kort til den (LM i modelbetegnelsen står dog netop for Lifetime Maps hvilket betyder at der medfølger livstidsopdateringer af kortet med - dette fremgår også af Elgigantens reklamer, hjemmeside og i den lille infoskrivelse i butikken der sidder hvor den er udstillet).

Prisen med kort som Elgiganten sælgeren tilbød var i stedet for de 777 kr. blevet til 1300 kr.

Hun afslog, udelukkende fordi jeg havde fortalt hende at hun skulle takke nej til alle ekstra ting (ellers havde hun sagt ja tak, for selvfølgelig skulle hun bruge et kort til den) og sælgeren blev ved flere gange og spurgte til sidst om hun havde et kort derhjemme, som hun svarede ja til!

Jeg er ret sikker på at det Elgigantens tilbud reelt går ud på er opdatering af software og kort til nyeste versioner, hvilket selvfølgelig også er fint nok til dem der ikke kan finde ud af det, men sagen er bare den at der fra sælgers side helt klart blev oplyst om at der ikke var noget kort med, hvilket jo ikke har noget på sig!

Så igen en klar indikation på at Elgiganten har fundet på alternative måder at tjene penge på, nu hvor avancer på produkterne er i bund, flere køber på billigere netbutikker, færre køber forsikringer på produkterne da mange allerede er dækket via deres indboforsikring og nu er også en stor konkurrerende elektronikkæde ved at slå sig ned i Danmark (Euronics)!


Her et link hvor det helt klart fremgår at kort er inkluderet:
http://www.elgiganten.dk/product/mobil- ... europe-gps
Af Mst39
#210509
Var omkring Elgiganten i Silkeborg i går.

Der sad en ung studentermedhjælper ovre i det ene hjørne og var igang med at klargøre et tv - det så ganske umotiveret ud, foregik nede på gulvet og lignede ikke noget med et professionelt skær overhovedet.
Af pranken
#213703
@Thg

Tror du ikke det kort de har forsøgt at sælge er et hukommelses kort? Hvis man skal have Europa kort på sin pgs er den interne hukommelse sjældent nok. At et hukommelseskort til ~533 kr. så er voldsom dyrt er en anden historie :)

Hvis man forsøger at sælge en kortopdatering til noget hvor der er gratis opdatering med. Så skal man i hvert fald ud og lede efter sin moral og værdier.
Af thg
#213705
pranken skrev:@Thg

Tror du ikke det kort de har forsøgt at sælge er et hukommelses kort? Hvis man skal have Europa kort på sin pgs er den interne hukommelse sjældent nok. At et hukommelseskort til ~533 kr. så er voldsom dyrt er en anden historie :)

Hvis man forsøger at sælge en kortopdatering til noget hvor der er gratis opdatering med. Så skal man i hvert fald ud og lede efter sin moral og værdier.

Helt sikkert ikke et forsøg på at sælge et hukommelseskort! Jeg opdaterede gps'en et par dage efter købet uden noget ekstra hukommelseskort!
Af Skaaning
#251205
De kører stadig med tilbud på klargøring af TV til 999 kr. i Elgiganten.
Fik oplyst af sælger(en knægt på ikke meget mere end 18 år) at de skulle sætte alle Pixel op på Tv´et, og det ville tage land tid hvis man skulle gøre det selv.
Så hvis de skal klargøre alle 8.294.400 pixels, så er prisen vel ok.
Sagde alligevel pænt nej tak. 8-)

Personligt syntes jeg, at det at pakke det ud og tænde det for første gang, er en stor del af "købet". Den fornøjelse skal de ikke tage fra mig.
Af MCZ
#251209
En interessant tanke:
Man kan levere åbne vare, fx et tv, tilbage i Elgiganten. De "kalibrere" den, og sælger den som ny plus 500-1000kr for kalibrering. Ekstra penge tjent, og de kom af med en demo model/brugt skærm, der har været ude hos en kunde uden at fortælle det.
Pænt nej tak herfra.
Af Hilfiger
#251228
MCZ skrev:En interessant tanke:
Man kan levere åbne vare, fx et tv, tilbage i Elgiganten. De "kalibrere" den, og sælger den som ny plus 500-1000kr for kalibrering. Ekstra penge tjent, og de kom af med en demo model/brugt skærm, der har været ude hos en kunde uden at fortælle det.
Pænt nej tak herfra.

Lige netop det jeg tænkte. De har jo 14 dages returret på tv'er. Dvs de sikkert får en del tv'er tilbage som allerede ER pakket ud og ind igen.
Den efterfølgende kunde har jo ikke en jordisk chance for at opdage at hans NY indkøbte tv til fuld pris + en kalibrering til 1000,-kr ....er faktisk en retur varer eller Demo da kassen er brudt.

Jeg husker dengang jeg købte et Panasonic CXC725 hos dem. Hentede det ude i varerudlevering og opdagede at der var sat 2-3 gange pakketape på. Dette gør Panasonic eller andre producenter IKKE. Medarbejderen blev ret irriteret over at jeg nægtede at tage imod det. Han hentede et andet et og der var pakken mærkelig helt perfekt pakket ind fra producenten.

Med andre ord....pas på derude når i henter jeres ny indkøbte tv'er :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#251241
MCZ skrev:En interessant tanke:
Man kan levere åbne vare, fx et tv, tilbage i Elgiganten. De "kalibrere" den, og sælger den som ny plus 500-1000kr for kalibrering. Ekstra penge tjent, og de kom af med en demo model/brugt skærm, der har været ude hos en kunde uden at fortælle det.
Pænt nej tak herfra.
Hilfiger skrev:Med andre ord....pas på derude når i henter jeres ny indkøbte tv'er :)
Jeg synes nu de seneste indlæg er dårlige eksempler på kunder, som gerne vil aflevere deres produkt tilbage, de vil gerne have købeloven gælder for dem, og når den så går imod dem og tillader at forhandler kan sælge en åbnet vare som ny, så føler de sig snydt.

Hvis du selv som forbruger og køber, kan finde ud af og aflevere/returnere noget du fortrød, og du behandler det pænt, hvorfor gør du så andre køber til noget dårligere? Tror du selv de andre gør det ringere end dig? Gør du selv det dårligere og derfor tror de andre gør som dig?

Købeloven tillader forhandler at sælge produktet som nyt, og så kan man være imod det, men at advare andre, det er for dumt. Det er jo næsten som at advare mod at leje maskiner i silvan , fordi man mistænker den sidste lejer for at have ødelagt den eller behandlet produktet dårligt og derfor får man ansvar for andres gerninger. Så er det vist også et andet sted den er gal når man advarer andre mod åbnede produkter.

Har forretningen bare lidt fornuft, og det er jeg sikker på elgiganten og power har, når de får en vare retur, så er det medarbejderen som fejler hvis noget er ødelagt og ikke kan betragtes nyt. Og så er det jo her man skal klage og ikke advare mod åbnede vare, for det skal man jo leve med når loven nu tillader forhandleren dette, og især når de så kan prissætte varen lavere som elgiganten ofte gør (dog ikke så meget).
#251243
I en kortere sætning: Hvis du gerne vil have at købeloven også skal gælde for dig, så må du acceptere, at en vare kan risikere at have været åbnet.
Af Hilfiger
#251266
Torben Rasmussen skrev:I en kortere sætning: Hvis du gerne vil have at købeloven også skal gælde for dig, så må du acceptere, at en vare kan risikere at have været åbnet.
Jo måske.....men som forbruger har du også ret til at vide om det ny indkøbte tv er demo eller en returvare.
Brugeravatar
Af bbplayer
#251270
Hilfiger skrev:
Torben Rasmussen skrev:I en kortere sætning: Hvis du gerne vil have at købeloven også skal gælde for dig, så må du acceptere, at en vare kan risikere at have været åbnet.
Jo måske.....men som forbruger har du også ret til at vide om det ny indkøbte tv er demo eller en returvare.
Du har helt ret, det ville være lækkert at vide men retten har du ikke, så længe sælger mener varen kan sælges som ny, altså indpakning, produkt og papirer er intakt , og man vel ikke kan se produktet er brudt, så har de vel retten på sin side.

Du må da gerne slå det, ville være spændende læsning, hvis den § findes , du henviser til? Altså når sælger ikke kan sælge returneret produkt som nyt mere.

Omkring denne kalibrering, kan nogen bevise , at det er brugte skærme som de kalibrerer og klargører, eller er det bare fiktive historier uden hold i? Nogen som ved skærmen de fik har været i brug i mange flere timer end de timer hos elgiganten? (servicemenu opslag?)