Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#250359
Hej flatpanels!

Jeg købte et LG 49UH850VAEN 49" LED TV til mine forældre, istedet for deres old gamle 28" Sony Trinitron CRT TV i Power.
Det har vi nu leveret tilbage grundet lyd og billede var ude af sync på live TV via antenne.

Budgettet er på maks 8.000 kroner, og det må ikke være større end 49" (mindre ville egentlig være bedre, men de gode skærme kommer ikke mindre). Det skal være et TV de kan have glæde af i rigtig mange år, så nu skal der vælges rigtigt, egentlig også derfor jeg startede med at vælge LG'et til 6000, da det virkede meget fremtidssikret, med kommende opdatering til HLG.

Jeg har nu kigget på Samsung UE49KS8005 i HiFiKlubben til 8000,-, da det skulle have det bedste billede anno 2016, og dual tunere, hvilket de savnede efter de havde fået blod på tanden.

Jeg vil være sikker på at der ikke er andre fjernsyn der er gået mig forbi, og at jeg med dette vælger det absolut bedste til prisen for dem.

Et par ting jeg har fundet ud af efterfølgende med Samsung er, at det mangler analoge udgange, og at betragtnings vinklen er noget ringere end et IPS panel (naturligvis). Hvor 'slemt' er det? De var egentlig glade for at det var så godt på det første, ligesom på deres gamle Sony..
Mht. til analoge udgange, er dette lidt noget skidt, da de med LG'et kunne koble både deres VCR (ja...) men ikke mindst deres anlæg til, for bedre lyd.
Hvad kan der gøres her, af Meget billige løsninger, såfremt det bliver Samsung'et vi vælger?

Vi vil ud og hente det senere i dag i Lyngby, derfor det er 'akut'. Tusind tak for hjælpen!! :)
#250361
Med et budget på 8.000 kan jeg ikke lige komme i tanke om et bedre bud Samsungen. Snakker vi Sony's modsvar XD9305 er vi jo tæt på de 10k og så er vi i en 55". Betragtningsvinklen vil altid være dårlig hvis du vælger et VA panel. Her er det jo smag og behag hvad man vælge, men selv vil jo nok altid foretrække VA panelet pga. af den dybere sort\bedre kontrast den\disse kan levere.
#250362
Når du skriver dårligere, hvor meget dårligere er det så? Kommer ikke til at være nemt at demoe i butikken, men hvis du skulle give et skud fra hoften, hvor mange grader skævt må man sidde, før billedet foringes?

Og du har vel ikke en quick'n'dirty løsning på antolog problemet? :)

Tak for hurtigt svar!
#250363
Hvis der skal være IPS-panel i skærmen, så er det ikke Samsung I skal se på. Visse Sony-modeller har IPS, men ellers er det primært LG der er i spil.

Det kunne være Sony XD83: http://www.pricerunner.dk/pl/2-3262311/ ... ign-Priser

VA-paneler forrringes i synlig grad allerede fra 20-30 graders vinkel.
#250364
I den perfekte verden havde jeg nok ventet et år til Sony 49XE9005 kom derned af i pris.. :/

Det SKAL slet ikke nødvendigvis være et IPS panel, leder efter det bedste billede til prisen, uden problemer som audio lag og andre ting ældre mennesker der er vant til et stabilt billedrør er vant til.
De sidder jo også Relativt lige for, men i ved.. stuen er indrettet af min mor..... ;-)

Hvor 'godt' er det Sony TV du linker? Ville man ikke kunne sætte det side om side med det første LG vi købte?

LG TV'et havde også efter min mening Store problemer med vertikale linjer fra kant lyset. Dette skulle være væsentligt bedre på Samsung, ikke sandt? Og ift. til en meget oplyst stue, der vil det i det hele taget kraftige lys afhjælpe det, sammen med moth eye filteret, korrekt? :)

I er en stor hjælp, tak igen for hurtige svar! :)
#250369
Jo, Sony'en er ca. det samme som LG'en, dog med Android på i stedet for WebOS.

I min mening leverer KS8005 en noget bedre billedkvalitet, men du må ofre på betragtningsvinklerne. Og så mangler du en analog indgang til de forældede produkter. Du kan få Scart->HDMI-convertere, men hvordan kvaliteten af disse er aner jeg ikke noget om.
#250377
Vi kører til HiFiKlubben Lyngby nu, så må vi se med egne øjne mht. betragtningvinkel osv.

Talte i telefon med dem ift. analog ud, de har en lille DAC til 500 kr, men det er alligevel noget dyrt, da 8000 kr, allerede nærmest har overskredet budgettet. Er der nogle af jer der kender til en smart løsning til lad os sige 200 kr, så et old school anlæg kan sættes til med RCA? :)

De har også KS7005 til 6500 kr, men hvad HELT PRÆCIST er forskellene? Han snakkede om både bedre panel, processor, lyd og bagbelysning, men hvad helt konkret får man mere? Ja så ud over twin tunere også self, det er nok det der kunne blive 'deal breakeren'
#250380
Analog UD handler om lyden. Ikke om at få analoge billeder IND i TV'et. Du skriver jo, at TV'et skal kunne sættes sammen med en VCR - det hjælper en DAC ikke meget på.

Panelet i KS7 og KS8 er det samme. Der er 2 tunere i KS8 og lidt bedre lyd.
#250405
Samsung KS8005 49" er købt. Noget bedre billede all round, lidt skuffende lyd ift. LG, men alt i alt posetiv.

Hvordan indstiller jeg mig ud af micro stutter, hvad skal jeg ligge mærke til? Har kalibreret efter flatpanels test, syntes det ser ganske fint ud, men lidt som om der kommer et tæppe over billedet, lige lovligt køligt til tider..?

Tak til jer alle for hjælp! :)
#250410
Micro-stutter skal du ikke bekymre dig om med mindre du kan se det. Det vil optræde fra tid til anden, men man skal være vågen for at opdage det.

Billedet burde ikke være køligt i sin farvetone hvis du har fulgt vores anvisninger. Om noget så burde det fremstå varmt.
#250422
Torben Rasmussen skrev:Micro-stutter skal du ikke bekymre dig om med mindre du kan se det. Det vil optræde fra tid til anden, men man skal være vågen for at opdage det.

Billedet burde ikke være køligt i sin farvetone hvis du har fulgt vores anvisninger. Om noget så burde det fremstå varmt.
Nogle der det med det samme og generes af det. Andre ser det ikke..

https://m.youtube.com/watch?v=JziPw42oNyE