Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mfede
#247647
Den første anmeldelse jeg har set af Q7 kan læses her: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q7f
Det er godt nok ikke, hvad Samsung selv har lagt op til ift. betragtningsvinkler.
Derudover kan skærmen heller ikke levere lys nok ift. hvad den burde. Rtings køber selv skærmene og tester dem, så de modtager ikke testeksemplarer. Denne gang har de endda købt to og ingen af dem lever op til specifikationerne, hvilket Samsung nu undersøger.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#247648
Det jeg så på CES var ellers ret lovende hvad angår betragtningsvinkler. Allerede dengang gik snakken på messen dog, at så snart lysstyrken faldt, påvirkede det betragtningsvinklerne synligt. Jeg så kun de officielle opstillinger, hvor der var fuld knald på billedet.
Af Mfede
#247650
Og det var jo den generelle melding hele vejen rundt, at betragtningsvinklerne så meget bedre ud. Hvis det kun er med fuld knald på billedet, falder det jo ret meget til jorden.
Ved I hvornår I får en Samsung-skærm på testbænken?
Personligt synes jeg også det er foruroligende, at Samsung har sendt skærme på gaden, som ikke opfylder specifikationerne hvad angår nits. Spørgsmålet er om det kan løses med en softwareopdatering.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#247653
Det kan ikke vare længe, da skærmene jo begynder at ankomme på paller her i slut marts / start april.

Mht. nits, så skal man huske på, at skærmene er kantbelyst. Nu ved jeg ikke præcis, hvordan Rtings måler (læs hvilke testmønstre), men senere i 2016 blev det klart, at de 1000+ nits på sidste års modeller godt kunne opnås på testbilleder, men meget sjældent i praksis. LED-belysningen bruger en boost-funktion, hvor effekt boostes ind i kredsløbet. Boost har dog en opvarmningstid, stabilisation og nedkølingstid. I praksis kan faserne måles i sekunder og f.eks. en stor eksplosion i en filmscene er for kort til at faserne kan køres igennem efter hensigten. Vi må se om de har fået løst dette på 2017-modellerne. Hvis Rtings bruger testmønstre, der ikke er "godkendt" af UHD Alliance (som Samsung jo selv står bag), så ser målingerne for mig ikke helt skæve ud.

Jeg tror, at det var nogle polske medier, som sent i 2016 viste, at KS7000/KS8005 meget sjældent nåede over 500 nits i praksis. Testmønstre var en anden historie.
Af JHN
#247658
Hej .

Tak for link til spændende test .

Er cd pr. Kvadratmeter det samme som nits ?

Rasmus . Jeg vil helst have, at I tester topmodel Q9 frem for q7 og q8 . Det kan nemlig være utrolig spændende at se hvordan topmodellen klarer sig i forhold til OLED .

Som jeg har skrevet før vil det overraske mig meget, hvis samsung ikke kommer med en q10, der er bagbelyst .

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV
Af JHN
#247659
Hej .

Tak for link til spændende test .

Er cd pr. Kvadratmeter det samme som nits ?

Rasmus . Jeg vil helst have, at I tester topmodel Q9 frem for q7 og q8 . Det kan nemlig være utrolig spændende at se hvordan topmodellen klarer sig i forhold til OLED .

Som jeg har skrevet før vil det overraske mig meget, hvis samsung ikke kommer med en q10, der er bagbelyst .

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV
Af Mfede
#247665
Rasmus Larsen skrev:Det kan ikke vare længe, da skærmene jo begynder at ankomme på paller her i slut marts / start april.

Mht. nits, så skal man huske på, at skærmene er kantbelyst. Nu ved jeg ikke præcis, hvordan Rtings måler (læs hvilke testmønstre), men senere i 2016 blev det klart, at de 1000+ nits på sidste års modeller godt kunne opnås på testbilleder, men meget sjældent i praksis. LED-belysningen bruger en boost-funktion, hvor effekt boostes ind i kredsløbet. Boost har dog en opvarmningstid, stabilisation og nedkølingstid. I praksis kan faserne måles i sekunder og f.eks. en stor eksplosion i en filmscene er for kort til at faserne kan køres igennem efter hensigten. Vi må se om de har fået løst dette på 2017-modellerne. Hvis Rtings bruger testmønstre, der ikke er "godkendt" af UHD Alliance (som Samsung jo selv står bag), så ser målingerne for mig ikke helt skæve ud.

Jeg tror, at det var nogle polske medier, som sent i 2016 viste, at KS7000/KS8005 meget sjældent nåede over 500 nits i praksis. Testmønstre var en anden historie.
Rtings har haft Samsung-folk ude at kigge på de to skærme, som har anerkendt resultaterne: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsun ... tion_20292
"We invited Samsung's engineers to our lab in Montreal. They confirmed the validity of our measurements of peak brightness on our two units using their equipment. They commented that peak brightness measurements are lower than specification, the Q7 should reach 1000 nits while viewing HDR in Movie mode. They are investigating the issue."

Sammenligner man med Rtings test a KS8000 (dvs. KS7005 i DK) kan man også se, at der er noget helt galt: http://www.rtings.com/tv/tests/picture- ... brightness
Af Grandahl
#247673
Hvis de her oplysninger der viser dårligere tal og dermed dårligere billede end det Samsung selv oplyser.. Så må det da alt andet end lige fortælle at Samsung føler sig presset ift. De øvrige producenter.

Falsk varebetegelse er der da ingen der gider, lad os se.
Af JHN
#247723
Hej Rasmus .

Jeg blev meget overrasket over det, som du skriver i dit indlæg. HDR og de mange nits ved maksimal lysstyrke finder åbenbart først sted efter en relativ lang periode ved visse tv !!!! Korte eksplosioner og lys ved korte skudsalver kan så ikke gøre gavn af alle de mange nits. Det synes jeg er et kæmpe problem . Det må være irriterende ved både film og ved spil.

Gælder dette problem både ved LCD og ved OLED ?

For et stykke tid siden sendte jeg mange spørgsmål til Sony angående deres Full HD TV med HDR . Mon de kan svare på om disse tv har ovennævnte problem ?

Kærlig hilsen Jan