Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af frank.blicher
#238004
LG 65UH850V
Kalibrering af LG's nye 2016 tv....er i bund og grund et spørgsmål om personlig smag.
Dette tv kan kalibreres så det virkelig spiller...efter min mening et super tv til prisen.
Prøv disse indstillinger!
Billedtilstand: HDR Effekt
Bekvem tilstand for øjnene...fra
HDMI ultra deep colour...til på alle hdmi

Baggrundslys...90
Kontrast...100
Lysstyrke...42
Skarphed...25
farvetone...0
Farvetemperatur....k20

Avancerede betjeninger:
Dynamisk kontrast...fra
Foretrukken farve...0...0...0
Hele farveskalaen...udvidet
Super opløsning...mellem
Gamma....mellem

Billedindstillinger:
Støjreduktion...lav
MPEG støjreduktion...lav
Sort niveau...lav
Rigtig biograf...til
Tilpasning af skærmens lysst....fra
Lokal nedton. LED....høj
TrueMotion.....livlig

HDR effekt (bruger)
HDR-effektniveau.....lav
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#238006
Tillykke med skærmen og fedt du har fundet nogle indstillinger som du er glad for !

En kalibrering kan det dog ikke kaldes, en kalibrering handler om indstilling af billedet efter en forudbestemt standard, det omhandler blandt andet hvidbalance, farvetemperatur og meget andet.

Blot til din information så vil farvetemperaturen "k20" give ca 40% for meget blå på tværs af hele gråtoneskalaen og dermed en alt for kold farvetemperatur, nok tæt på de 8-9000K (kelvin) hvor der normalt sigtes efter 6500K.

Derudover så er profilen "HDR Effekt" nærmest en garanti for klipning af detaljer i både mørke og lyse områder samt kraftigt overmættede og direkte forkerte farver, sne vil opleves blåligt og især hudfarver vil se forkerte ud. Græs vil være nærmest neon grønt i stedet for naturligt mørkegrønt osv.

Jeg vil kraftigt anbefale dig følgende hvis du blot af ren interesse kunne tænke dig at se hvordan et mere korrekt billede ser ud, vælg ISF/Ekspert profilen mørk eller lys.

Kig på den i en time mindst, så skift til den du benytter nu.

Endnu bedre gå ind på Google og søg efter greyscale ramp, læg billedet ned på en USB og smid den op på skærmen, skift så herefter mellem en ekspert profil og din "egen" profil og se forskellen.

Meningen med den greyscale ramp er at synliggøre om overgangen fra lys til mørk sker uden en overrepræsentation af de tre primær farver rød-grøn-blå.

Dette skal ikke tages som kritik, jeg syntes bare at nu hvor du har købt en så fed skærm, så fortjener den også en indstilling som yder retfærdighed overfor det indhold der vises på den :)

Blot til info !

God fornøjelse med skærmen !
Af pby
#239071
Hej

Jeg faldt lige over dine indstillinger og har et spørgsmål til det. Sagen er, at jeg selv har et nyindkøbt LG55UH750V model, som jeg havde "alvorlige" problemer med som udgangspunkt indtil jeg selv begyndte at ændre på diverse indstillinger.

Hvis du kigger denne tråd kan du se mit problem http://forum.recordere.dk/lg-55uh750v-o ... ng#1491969

Jeg synes at det var ret voldsom det jeg oplevede og jeg kunne på ingen måde acceptere det. Derfor fik jeg byttet fjernsynet en enkelt gang men præcist det samme så jeg på den ombyttede version. Derfor besluttede jeg mig for at lege med indstillingerne og fandt hurtigt frem til at den indstilling der hedder "Lokal nedton led" skulles slåes helt fra. Var den ikke det så viste mit fjernsyn en meget markant lys vertikal søjle på billedet. Jeg kan ikke se det i dagslys, men hvis der er mørkt i lokalet og billedet er mørkt med et lille logo eller bare fjernbetjeningsmarkøren så er det helt tydeligt. Sågar er det sådan at jeg rent faktisk i nogle lidt mørkere scener i film kan se at underteksterne giver en lysere søjle også.

Så summasumarum er. Når du foreslår at indstillingen "Lokal nedton led" skal stå til høj, har du så ikke samme problematik som jeg har beskrevet? Eller er det bare min model hvor det er så markant?

/Paw
Nedton lokal LED slået FRA
Nedton lokal LED slået FRA
NedtonLokalLed_FRA.jpg (267.07 KiB) Vist 2557 gange
Nedton lokal LED slået TIL
Nedton lokal LED slået TIL
NedtonLokalLed_TIL.jpg (916.43 KiB) Vist 2557 gange
Af Svava
#247556
Vedr. LG 65UH850V
Korrekt! indstillingerne på TV'et er i bund og grund et spørgsmål om personlig smag. Jeg købte TV'et hos POWER med en kalibrering som de havde foretaget. Denne kalibrering passer i hvert fald ikke til min personlige smag.
Efter at have prøvet mange forskellige indstillinger (også ovenstående) er jeg kommet frem til nedenstående indstillinger

Jeg synes også det er et super tv til prisen.

Billedtilstand: Standard
Baggrundslys...100
Kontrast...90
Lysstyrke...50
Skarphed...20
Farve...55
Farvetone...0
Farvetemperatur...K20
Avancerede betjeninger:
Dynamisk kontrast...Lav
Super opløsning...Lav
Hele farveskalaen...Bred
Gamma...Mellem
Foretrukken farve...0 0 0
Billedindstillinger:
Støjreduktion...Lav
MPEG støjreduktion...Fra
Sort niveau...Lav
Rigtig biograf...Til
Tilpasning af skærmens lysst...Fra
Lokal nedton LED...Høj
TrueMotion...Livlig

/Svava
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#247558
En kalibrering laves ikke med henblik på personlig smag men efter en forudbestemt standard.

Så man kan jo sige, at man kan indstille billedet efter sin personlige smag, men ønsker man billedematerielet gengivet korrekt så er ovenstående indstillinger et godt stykke ved siden af.