Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JHSI
#244867
Jeg er meget glad for mit, men jeg har dog alligevel nogle problemer med mine HDMI forbindelser ved brug af "Deep Colour" og min PS4 Pro.

Når jeg bruger det medfølgende HDMI fra PS4'eren virker det som oftest - men nogle gange er der alligevel problemer hvor billedet ikke kommer med - lyden er der og tv'et registrerer at der er signal via stikket. Træls men til at leve med.

Jeg har dog nu investeret i nogle nye HDMI kabler da jeg gerne ville have mulighed for bedre at dreje kablet rundt så jeg kan få hængt skærmen op. Disse kabler burde ifølge beskrivelsen understøtte Deep Colour. Det virker dog slet ikke med disse nye stik. Der kommer næsten aldrig billede, og når det gør flimre det og forsvinder hurtigt igen. Jeg har to kabler og det er samme på begge to.

Så lige nu hælder jeg til, at der ændre er noget galt med mit tv eller med min PS4. Nogle der har input til hvordan jeg skal forholde mig i forhold til den situation? Jeg ville gerne test lidt mere, men jeg kender ikke andre med en E6'er eller bare et HDR tv - ej heller med en PS4.

Nogen der bor i nærheden af KBH der med på at teste lidt?
#244870
Jeg har aldrig oplevet problemer med det medfølgende kabel, og jeg har uden problemer kunne smide UHD HDR fra UHD BD-afspillere til de testede TV med et simpelt kabel fra IKEA til 30 kr/m. Jeg ville være tilbøjelig til at give dig ret i din formodning. Har du testet en anden port i TVet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#244890
Fejlen med manglende billede (men hul igennem til lyd) har jeg også oplevet på LG E6 og PS4 Pro. Dog kun i tilfælde, hvor jeg har slået HDR til og fra imens jeg er inde i et spil (i forbindelse med test). Jeg tror, at det er en software-fejl i enten tv eller PS4. Mon ikke det løses med en senere opdatering?

Den anden fejl kender jeg ikke, men det lyder som om, at der er en løs forbindelse. Jeg har før oplevet at visse HDMI-stik bare ikke passer ordentligt ind i HDMI-porten på tv-skærmen. De kan simpelthen ikke komme ordentligt ind. Fatningen er nogle mm. for kort. Kan det være en forklaring?
Af Jacobhoeg
#244923
Nå jeg har fået testet lidt mere.

Jeg kom i tanke om at min gamle PS4 også kan vise HDR. Så den fik jeg sat til, og her var der ingen problemer. På nogle af Hdmi stikkene. Jeg testede også med et andet gammelt hdmi stik.

Så det virker ikke til det er HDR der er skyld i problemet.

Derefter satte jeg PS4 pro'en til igen. Den virker ikke med de nye stik når deep colour er aktiveret - ingen problemer når det ikke er. De gamle stik virker fint. Det synes jeg er lidt skørt da HDR jo ikke er slået til uden opstart af PS4'ren. Det aktiveres jo først når noget HDR materiale startes?

Men lige nu tænker jeg det må være de nye stik. Kan det være længden? Jeg har købt dem i 3m.
#244927
Hvis kablerne har en defekt, som evt er specifik for et givent produktions batch, så er der stor sandsynlighed for, at to kabler købt samtidigt kunne stamme fra samme batch og dermed have samme fejl. Jeg ville returnere dem. Længden på 3 m skulle ikke få alarmklokkerne til at bimle. Det er ikke en kritisk længde.
Af rasmusvn
#244940
LG E6 og PS4 Pro her. Deep Colour etc. aktiveret.

Jeg har også oplevet:

- Intet signal overhovedet (tv'et tænder dog via HDMI-CEC)
- Lyd uden billede (kan fremprovokeres relativt sjældent ved opstart)
- Tabt signal ved skift til HDR

Testet med forskellige kabler, dog ikke med hverken bedring eller forværring.

Muligvis en HDMI-handshake fejl?

Det roder lidt i denne tråd, hvor PS VR til tider bliver involveret: http://community.eu.playstation.com/t5/ ... ad-replies
Af Jmog
#244999
E6 og PS4 Pro her. Oplevede et par gange at jeg fik grønne blink/intet billede, når jeg skiftede til/fra HDR. Skiftede kablet og siden er det ikke sket igen.

Nogen kabler, selvom de "virker", er bare dårligere til at opretholde handshake, når den fulde båndbredde (4k og HDR) end andre.
Af JHSI
#245009
Ja. Det er også min opfattelse, men det gør det lidt svært at købe nye kabler - det er ikke ligefrem de billigste jeg har købt.
Af rasmusvn
#245709
Rasmus Larsen skrev:Fejlen med manglende billede (men hul igennem til lyd) har jeg også oplevet på LG E6 og PS4 Pro. Dog kun i tilfælde, hvor jeg har slået HDR til og fra imens jeg er inde i et spil (i forbindelse med test). Jeg tror, at det er en software-fejl i enten tv eller PS4. Mon ikke det løses med en senere opdatering?

Den anden fejl kender jeg ikke, men det lyder som om, at der er en løs forbindelse. Jeg har før oplevet at visse HDMI-stik bare ikke passer ordentligt ind i HDMI-porten på tv-skærmen. De kan simpelthen ikke komme ordentligt ind. Fatningen er nogle mm. for kort. Kan det være en forklaring?
Den fejl skulle vel ikke præsentere sig sådan her?
https://youtu.be/g2XPVxbe0YU
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#245735
Ikke helt, men i samme stil. Hos mig er det ikke grønne linjer, men en form for store grønne trekanter. Lidt spøjst med trekanter (?) men de fylder ca. 1/3 af skærmen og står og blinker/rykker sig ligesom dine linjer.

Jeg oplevede det faktisk endnu en gang her forleden i Mafia III (da PS4 Pro blev vækket fra standby direkte ind i spillet). Spillet er vel og mærke ikke i HDR, så det relaterer sig ikke kun til HDR.
#245745
Jeg har en enkelt gang oplevet, at PS4 Pro ikke vågnede og lavede korrekt handshake med mit Sony-TV, så der måtte jeg også power-cycle. Jeg husker dog ikke hvilken af de to det var jeg hev stikket i.
Af rasmusvn
#245754
Jeg vil sige, at jeg oplever det 1/10 gange eller noget i den stil.

Jeg har ligeledes skrevet til LGs support, så må vi se, hvad det giver.

Gad vide om den kommende opdatering til PS4 får has med dette?