Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#244400
Nu har Sony's XD7 og XD8 serie fra 2016 ikke fået de bedste anmeldelser, så måske det er derfor?

Jeg har et Sony 65X8505C fra 2015 som fik rigtig gode anmeldelser og som giver et rigtig fint billede med YouSee!
#244406
Jmog skrev:Det er fordi TV-kanalerne ikke kører full HD. 1080p ser fremragende ud på et 4k TV, da det er en "nem" opskalering. Alle HD kanalerne kører dog enten 720p eller 1080i.
De to andre er også nemme opskaleringer.
#244407
Man kan helt sikkert mene, at 4K tv kan give fine/fremragende billeder af HD/720p osv. Men det er jo svært ikke at sammenligne med det man lige er kommet fra, som er endnu mere fremragende.

Jeg kan selvfølgelig kun tale for mine 2 Sony tv. Om det samme gør sig gældende for andre producenter, har jeg ikke kigget på.
#244408
Du har fuldstændig ret i det og hvis folk ikke kan se det er det pga de ikke har et alm Full HD tv ved siden af at sammeligene med.
Men kan også se det på mit LG 4K OLED tv
Du kan også se at underteksterne ikke ser så skarpe ud heller.

Men sådan var det også da HD tvene kom frem da der kun var SD kanaler i starten.

Så hvis folk vil vente med at købe 4K tv til alle vores tv kanaler bliver sendt i 4K så forstår jeg dem udemærket godt. Men der går nok en del år før det sker.

Hvornår tror i alle kanaler vil blive fuld HD? for man kan tydelig se K5 og TV3 er bedre end TV2, DR1 og DR3 pga de 2 er 1080i og de andre er 720p
#244440
Tak for input MortenJensen1981! Det er meget interessant at høre at jeg ikke er den eneste som har denne oplevelse. Vil sige at i Hifi Klubben var det nok Sony ZD9 jeg var mest imponeret over i forhold til HD tv signalet. Så er lidt spændt på hvordan XE93 kommer til at performe, da den jo nedarver chippen fra ZD9.
#244442
Jmog skrev:Det er fordi TV-kanalerne ikke kører full HD. 1080p ser fremragende ud på et 4k TV, da det er en "nem" opskalering. Alle HD kanalerne kører dog enten 720p eller 1080i.

Hvis hovedparten af ens indhold er i en lavere opløsning end 1080p, så er det ikke en god ide at skifte fra et godt 1080p TV.
Det er sandsynligvis jmog der er tættest på den rigtige forklaring.
Hvis source signalet er 1080p behøves ingen reel opskalering (med komplicerede beregninger) da hver pixel fra source blot skal tænde 4 pixel på 4K panelet i stedet for 1 pixel på 1080p panelet.
Der går tilsyneladende kuk i denne simple "oversættelse" når sourcen er 720p eller 1080i da ingen af disse 2 størrelser går direkte op i det antal pixel der er i 4K panelet.
Note: Vedr 1080i så kan det være fordi interlacingens "snyderi" giver problemer selv ved denne simple 4x "oversættelse".
#244460
BrunoB skrev:
Jmog skrev:Det er fordi TV-kanalerne ikke kører full HD. 1080p ser fremragende ud på et 4k TV, da det er en "nem" opskalering. Alle HD kanalerne kører dog enten 720p eller 1080i.

Hvis hovedparten af ens indhold er i en lavere opløsning end 1080p, så er det ikke en god ide at skifte fra et godt 1080p TV.
Det er sandsynligvis jmog der er tættest på den rigtige forklaring.
Hvis source signalet er 1080p behøves ingen reel opskalering (med komplicerede beregninger) da hver pixel fra source blot skal tænde 4 pixel på 4K panelet i stedet for 1 pixel på 1080p panelet.
Der går tilsyneladende kuk i denne simple "oversættelse" når sourcen er 720p eller 1080i da ingen af disse 2 størrelser går direkte op i det antal pixel der er i 4K panelet.
Note: Vedr 1080i så kan det være fordi interlacingens "snyderi" giver problemer selv ved denne simple 4x "oversættelse".
Kan bare ikke få den forklaring til at stemme med, at 1080p ser ringere ud på min nye 4k skærm end på min ældre Full HD.
#244502
Det kan jeg sgu godt forstå:-)
Men selvom jeg mener min argumentation holder så ser det ud til at nogle TV modeller udover "min" påståede simple scale-oversættelse osse prøver at foretage en Photoshop agtig kant "optimering" af billedet.
Og hvis man foretager noget sådant via en billy scaler så kan det muhhligvis gå galt.
I princippet burde 1080p til 4K beholde samme quali.
I princippet:-)
#244530
Jeg havde en kollega med i Hifi Klubben forleden og han konkluderede det samme som mig selv. Vi var simpelthen ikke imponerede i forhold til kvaliteten på HD Tv signal. Han kommenterede på nøjagtig det samme som mig, i forhold til at han ikke synes billedet står så skarpt som de HD tv i har idag.
Må indrømme jeg efterhånden er lidt rystet over at jeg ikke kan gå ud at købe en topmodel idag som kan matche min nuværende mellemmodel fra 2014 på HD delen. Håber da godt nok producenterne opper sig lidt på dette område i 2017...
#244550
Håber det er OK at jeg lige "låner" tråden, for jeg har længe gået med overvejelser om at udskifte min gamle Pana V10 plasma til OLED - men da jeg ser meget fodbold, bliver det ikke aktuelt, hvis alm. tv signal ikke står særlig godt.

Nogen der har prøvet at tage det spring og som kan fortælle om deres oplevelse af det?