Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Supergris
#243690
Subben er den, der virkelig kan gøre en forskel, men en god sub koster en del penge, så den kan altid komme senere.
Et sæt gode fronter, behøver ikke koste 28.000 kr., men det kan komme efterhånden, hvis man finder interessen for det.
Man skal huske på, det ikke er alle, der forventer lige meget. Selvfølgelig burde pris og ydelse følges ad, men jeg tror, mange bliver overrasket over, hvor meget lyd, man kan få, for forholdsvis små penge...
Brugeravatar
Af edinger
#243691
Supergris skrev:Man kan sagtens få god lyd, til under 10.000 kr., så det er på ingen måde useriøst!
Hvis den var til mig, så vil jeg bare lige sige, jeg aldrig har sagt, at man ikke kan få glimrende lyd til under 10.000 kroner. Naturligvis kan man det.

Det, jeg har sagt, er, at det er en anelse overambitiøst (useriøst) at satse på en fuld surroundløsning med så lille et budget. I hvert fald, hvis ønsket er den volumen i lydbilledet, som er hele pointen med surround.

Så ja, begynd i det små med et godt stereosæt og byg videre derfra.

Supergris skrev:Subben er den, der virkelig kan gøre en forskel, men en god sub koster en del penge, så den kan altid komme senere.
Netop derfor er et godt alternativ et par gulvhøjttalere. Et par gode basenheder kan i vidt omfang kompensere for den (undertiden mudrede) power, en sub kan levere i samspil med et par mindre højttalere.
Af Supergris
#243693
Jo, men hvis man er opsat på, at få surround, så får man det jo ikke, ved kun at køre stereo! :)
Surround og god lyd, hænger ikke nødvendigvis sammen...
Korrekt, et par gode fronter, kan sagtens levere et ordentligt fundament i de dybe toner, men hvis man gerne vil blæses bagud, kan man ikke komme udenom en god sub.
Når det er sagt, kan jeg sagtens leve uden min sub, da mine fronter er af en så god kvalitet, at jeg personligt synes det er nok, og naboerne er ikke så vilde med det, når jeg fyrer op under subben...
Igen, folk har forskellige forventninger, men hvis man gerne vil imponeres, som i biografen, så kommer man ikke udenom en sub, og man slipper heller ikke med 10.000 kr.
Brugeravatar
Af edinger
#243695
Supergris skrev:Jo, men hvis man er opsat på, at få surround, så får man det jo ikke, ved kun at køre stereo! :)
Surround og god lyd, hænger ikke nødvendigvis sammen...
Hele mit pædagogiske ærinde er netop er pointere det, du siger så fint.

Mange stirrer sig blinde på "surround" og overser fuldstændig, at de ofte kan få en all-round lydmæssigt bedre oplevelse ved at satse på to kanaler, hvis pengene er små.
Af Supergris
#243698
Det skal dog siges, at når jeg ser film, vil jeg på ingen måde, undvære mit surround, og jeg synes det giver en ekstra dimension, som ikke kan opnås ved blot at køre stereo, så når budgettet er fast, må man gøre op, om man ser mange film, eller blot ønsker bedst lyd for pengene...
Brugeravatar
Af edinger
#243699
Supergris skrev:Det skal dog siges, at når jeg ser film, vil jeg på ingen måde, undvære mit surround, og jeg synes det giver en ekstra dimension, som ikke kan opnås ved blot at køre stereo...
Jeg gætter også på, at dit surroundanlæg ligger i et prisleje et stykke over 10K ;)

Jeg lyttede på et tidspunkt til et lille (og WAF-venligt) 5.1-system fra B&W. Det lød hæsligt -- også ved filmlyd -- sammenlignet med mine solide gulv-B&W'er med 2x2 8-tommer basser.
Af esef
#243701
Der er vist bred enighed om at det, givet et relativt lille budget men mellem-store ambitioner, er bedst at starte med en receiver og to gode højtalere plus evt. en center og en sub.

Hvis man starter sådan, hvad mener I så om at bruge nogle gamle små satellit-agtige højtalere som baghøjtalere som en nødløsning? Er det bedre end ingenting eller ødelægger det mere end det gavner? Hvordan skal resourcefordelingen (penge) mellem front og bag optimalt være? Jeg forestiller mig at det trods alt er relativt sjældent man anvender baghøjtalerne til dagligt.
Af Mr Digital
#243704
@Supergris, nu skal det lige siges til mit forsvar at de 28.000 er både for - bag center og Subben er en Sony. Ville ønske, hvor ville jeg ønske at jeg havde råd til Audiovector Sub... ;)

Da startede tidernes morgen var det med min fars gamle højttalere hængt op på væggen nede på mit værelse i kælderen hos de gamle.

Min store drøm er når ungerne er flyttet/smidt ud, at bruge kælderen i mit hus som biograf med et fastforrammet læred perforeret så for - center og Sub kan gemmes bag ved som inwall opbygning og rigtige biostole lyddæmpede vægbeklædning LED i loftet osv...

Som de andre skriver så synes jeg også at du kunne starte med noget brugt og hvis det så er noget du bliver vildt bidt af så kan du spare op og købe nyt udstyr. Er sikker på at du sagtens kan finde noget godt. Jeg kan varmt anbefale onkyo - og de Wharfedale højtalere som der blev linket til er også et rigtigt godt mærke, havde en kammerat som havde det mærke også som Surround sæt og de spillede R.... ud af bukserne.

Held og lykke med at finde dit setup. :)

Film skal ses i.... hjemmebiografen
Af Supergris
#243707
Wharfedale Diamond 220 med en fornuftig receiver, lyder bestemt ikke hæsligt, men man opnår selvfølgelig ikke lydtryk på biografniveau, men mindre kan også gøre det, for langt de fleste.
Hvis man fanger interessen for det, kan man altid ønske sig noget bedre i fremtiden.
For mange er det jo en hobby, hvor man hele tiden forsøger, at gøre systemet bedre, og man har vel lov til, at starte et sted?

Hvis man køber nogle ordentlige fronthøjttalere fra starten, mener jeg ikke, subben er strengt nødvendig fra en begyndelse, da den skal op i en vis klasse, før den er pengene værd, så den kan hurtigt vælte budgettet. Hvis man vælger reolhøjttalere eller satellitter, er den selvfølgelig nødvendig fra en start...
Senest rettet af Supergris 4. jan 2017, 00:28, rettet i alt 1 gang.
Af sokken
#243713
Prøv da at tage i hifi klubben og hør på både billige og dyre højttalere og receiver og se om du kan høre stor forskel inden du bruger alle dine penge på noget rigtig dyrt
Af Dare_Devil
#243716
Det er svært at få alle dine krav opfyldt under 10.000, men en mulighed kunne være:

1) 5.0 Dali Concept - 2500 (brugt)
http://m.dba.dk/hoejttaler-dali-passiv/id-1030233141/
2) Dali Concept Sub - 1500 (brugt)
3) Sony DN1080 - 6k (ny, hvis den kommer!)

Har selv haft en DN1060 og har nu en DN1070. Den kan klart anbefales!

http://m.pricerunner.dk/pl/96-3145680/F ... ign-Priser

Hvis du ikke behøver Atmos, kunne en af disse ældre forstærkere være en mulighed. Med lidt flere penge til højttalere kunne du kigge på de lidt bedre serier, fx Dali ikon, eller en Concept opsætning med gulvhøjttalere.
Brugeravatar
Af edinger
#243721
Jeg var slet ikke klar over, at Wharfedale stadig lavede ordentligt kram. Siden jeg for ca. 20 år siden hørte et sæt rædderlige gulvhøjttalere hos Superradio i Taastrup, har jeg troet, at den hæderkronede britiske fabrikant havde solgt sit varemærke til et tvivlsomt oversøisk konglomerat :)
Af Turbo
#243724
Supergris skrev:Turbo, at du linker til nogle højttalere og vurderer at prisen er sindssyg, pga. størrelsen af enheder, siger vist mere om dig.
Man kan ikke vurdere kvaliteten og prisen, ud fra størrelsen på enhederne.
Du kan få små reolhøjttalere, der koster en bondegård.
Du kan heller ikke sige, nogle højttalere er bedre end andre, blot ved at se på specifikationerne.
Hvordan god lyd opfattes, er en meget personlig sag, og netop højttalerne, er den del, der farver lyden mest...
Det var dog pisse irriterende at jeg kan læse den tosses indlæg når jeg ikke er logget ind.

Lyd er ligesom et billede!
Det handler om at få en naturlig lyd ligesom det handler om at få et naturligt billede!
En naturlig lyd er den lyd som producenten skaber! IKKE den lyd du skaber ved at skrue på din bas og diskant kontrol!
For at kunne gengive den lyd som producenten vil have man får frem, KRÆVER en højtaler med en snore lige frekvenskurve i området 20 Hz til 20 kHz!
Frekvenskurven på de JBL og de DALI 6 højtalere er på begge rimelig pæn lige - der er bare lige det at DALI 6's område hedder 49 Hz til 32 kHz, hvor i mod JBL'en har et område der hedder 32 Hz til 40 kHz! Dvs. der er IKKE EN SKID af den dybe bas i de DALI højtalere, det fortæller de tekniske data!

PS: Du kan lige så godt lade vær' med at svare mig, for hver gang jeg ser du har svaret mig får du en sviner i hoved.
Den du lavede for et stykke tid siden "vi kan bare mødes ude på græsplænen", den barnlighed du kom med der, glemmer jeg aldrig og kommer aldrig til at synes om dig, jeg vil altid efter din barnlighed synes du er en total klaphat!