Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LBC
#238418
Hejsa

Jeg har søgt på internettet om dette emne, da jeg mistænker min nye ellers supergode Iiyama GB2788 Red Eagle for at give mig migræne!

http://www.iiyama.com/gl_en/products/g- ... 2788hs-b1/

Det der så undrer mig, er at skærmen er garanteret flicker free (uden PWM), som efter sigende er det der KAN give migræne og lign. på visse personer

Er der nogen der kender til andre der har lign. problemer, ved at skifte fra 60hz til 144hz?

Og vil gerne frabede folk at svare, hvis de bare har hørt nogen, som har hørt nogen, som kender én hvis fætter... og i forstår hvad jeg mener :)

I behøver heller ikke at linke til gamle tråde til 144hz skærme med PWM

Facts tak, ellers er jeg lige vidt ;)

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#238435
Hvilken lysstyrke har du sat skærmen til i menuen? Visse flicker-free systemer er kun flicker-free over et bestemt niveau for lysstyrken. Presser man lysstyrken for langt ned begynder LED-belysningen at bruge PWM igen.
Prøv eventuelt at efterprøv det med metoden fra vores artikle her: http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1362121182

Nogle 144 Hz skærme gør også brug af "strobing" i særlige game-tilstande. Med de funktioner vender flimmereffekten reelt tilbage (selvom LED-belysningen på papiret er flimmerfri). Nu kender jeg ikke din model, men det ser dog umiddelbart ikke ud til at den har sådan en "strobing"-funktion?
Af LBC
#238447
Jeg er ret følsom overfor lys, så mine enheder er altid skruet forholdsvis meget ned, men det er ikke noget jeg har haft problemer med før.

Min brightness står lige pt. på 52

Den burde være fuldstændig flimmerfri.

Grunden til at jeg mistænker den, er at jeg kan huske de første par dage jeg brugte den, blev jeg "søsyg" af at gå over til 144hz, men så forsvandt det igen.

Men spørgsmålet er så bare om den tidligere "søsyge" jeg mærkede, sætter sig som svimmelhed/migræne istedet nu?
Af MickDK
#238450
Jeg har selv en ASUS ROG 27" (2560x1440, 144hz, G-Sync) og har nul bivirkninger. Jeg er også ret følsom overfor lys, men til gengæld bliver jeg meget sjældent svimmel (kun min Oculus Rift kan i sjældne voldsomme tilfælde inducere lidt ubehag O_O ).
Af LBC
#238458
Jeg har lige sat min gamle trofaste LG 24EB23, 16:10 1920x1200 IPS til. Den kører 60hz som normalt, så må jeg lige bruge den en uges tid, for at se om det ændrer noget, for den har jeg aldrig haft problemer med.

Men VIRKELIG en flad fornemmelse at gå tilbage til 60hz fra 144hz i BF4, det er jo som dag og nat! :(

Hvis jeg laver den mobilkamera test med at flytte den hurtigt op foran skærmen, synes jeg at min LG blinker en smule, men den har aldrig givet mig hovedpine.

Kan det mon være opløsningen på "kun" 1080p, på en 27" skærm, der kan give bøvl i hovedet, når jeg er vant til 1200p, på en 24" skærm?
Af Lape
#238486
Det er som man tager det. Jeg er ofte skiftet mellem 60 og 144-165 Hz og vender mig hurtigt til det, men ja, der er synlig forskel (så længe fps er over 100 for mit vedkommende) - Afhænger helt af spiltype.

Prøv en anden 144-180 Hz skærm. Ville nok vælge en som er lidt mere populær og ikke kører 1080p på 27". Havde personligt også kigget i retning af AHVA panelerne i stedet for TN.
Af Turbo
#238488
Hvordan kan I se stor forskel på 60 Hz og 144 Hz på en LED skærm?
Det er jo ikke en CRT eller Plasma som flimmer.

Ved 60 Hz og f.eks. 120 FPS får du kun hvert andet billede på skærmen.

Hvis man er hys med FPS og f.eks. vil have 100 FPS mindst, så burde man også køre 100 Hz eller mere til skærmen.
Af Lape
#238492
Fordi der ér stor forskel, især i hurtige spil såsom first person shooters eller bilspil.

Men også ved helt almindeligt desktop brug; Musemarkør, scrolling på hjemmesider og flytning af vinduer er f.eks. langt mere flydende og tekst kan læses mens vinduer flyttes.

60 billeder per sekund har aldrig været nok til at levere et helt flydende billede, flimmer eller ej. Det er desværre blevet "standard" da båndbredden oftest er brugt til at forøge opløsningen fremfor Hz, når denne er blevet forøget.

Hvis det ikke var pga. den massive brug af interpolation og andre teknikker så ville film hakke meget ved 24-30 fps.

Der er kæmpe forskel på 60 fps @ 60 Hz og 144 fps @ 144 Hz. Enhver kan se og mærke en stor forskel.

De 100 fps jeg snakker om, er selvfølgelig på 144-165 Hz skærmen. Men 100 fps selv på en 60 Hz skærm, >kan< føles mere responsivt end 60 fps. Det afhænger helt af hvordan spilmotoren er opbygget. Så fordi ens skærm er 60 Hz betyder ikke at alle fps over 60 er spildt.

Det er kun et spørgsmål om tid før vi ser "mere end 60 Hz" på TV og skærme generelt. Nu har vi snart nået så høje opløsninger at der ikke er mere at vinde her. Jeg snakker om "rigtige" Hz her og ikke interpolation og andre marketingstricks til at opgi en høj Hz (på papiret).
#238501
Turbo skrev:Hvordan kan I se stor forskel på 60 Hz og 144 Hz på en LED skærm?
Det er jo ikke en CRT eller Plasma som flimmer.

Ved 60 Hz og f.eks. 120 FPS får du kun hvert andet billede på skærmen.

Hvis man er hys med FPS og f.eks. vil have 100 FPS mindst, så burde man også køre 100 Hz eller mere til skærmen.
Det gør disse skærme jo også. De syncer med grafikkortets output, så hvis du trækker 120 fps, så vises alle 120 frames.
Af Turbo
#238509
Torben Rasmussen skrev:Det gør disse skærme jo også. De syncer med grafikkortets output, så hvis du trækker 120 fps, så vises alle 120 frames.
Ved jeg :)
Synes bare ikke jeg savner FPS synsmæssigt fra den gang jeg kørte 100 Hz til min CRT mod i dag min 60 Hz LED - jeg skal nok bare prøve en +144 Hz skærm ved side af så jeg kan se det, hehe.

Sry, det har ikke meget med hovedpine at gøre.
Af LBC
#238511
Lape skrev:Det er som man tager det. Jeg er ofte skiftet mellem 60 og 144-165 Hz og vender mig hurtigt til det, men ja, der er synlig forskel (så længe fps er over 100 for mit vedkommende) - Afhænger helt af spiltype.

Prøv en anden 144-180 Hz skærm. Ville nok vælge en som er lidt mere populær og ikke kører 1080p på 27". Havde personligt også kigget i retning af AHVA panelerne i stedet for TN.
Jamen prisen er også en HELT anden, hvis man skal op i IPS paneler :)

Den nye model Iiyama købte jeg netop, fordi den har fået så god kritik. Det er uden sammenligning den TN skærm med bedst farver jeg har set til dato (når 144hz er slået til, af en eller anden grund er billedet pivringe, sålænge den kun kører 60 hz)

@Turbo, det er tydeligt at høre, at du ikke har mærket hvor flydende en 144hz skærm kører, der er jo en grund til at jeg tuder over, hvis det er pga. at min knold ikke kan lide 144hz, og jeg derfor må tilbage til 60hz igen :s
Af LBC
#238537
Lape skrev:Har du prøvet at gå tilbage til Iiyama skærmen igen, efter at have brugt den gamle skærm?
Nej ikke endnu.

Tager lige en uges pause, for at se om der kommer noget migræne der, og så vil jeg vende tilbage og se om det kommer tilbage med Iiyama skærmen