Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af john.hinge
#234949
Hey,
efter nøje overvejelse, og megen skæren tænder og tænken, anskaffede jeg mig et UE49KS7005.. Dejligt tv.. stoort når man kommer fra 32" :)

Jeg lurer dog lidt på noget..
Hvordan tilgår jeg tekst tv med den der løjerlige lille fjernbetjening ?
Jeg har ikke ku finde noget der aktiverer det, og fjernsynets indbyggede e-manual, mumler om nogen symboler, som ser genkendelige ud, men altså ikke er på den der lille fjernbetjening.

Skal jeg lære at leve uden ? eller skal jeg forsøge at få Samsung til at stikke mig en 'ordentlig' fjernbetjening ? eller er der en mellemvej ?
Det kan jo være jeg har overset noget..
Af john.hinge
#235155
Løsning fundet,
på den lille sære fjernbetjening er en knap "1 2 3"
Trykker man på den får man en bjælke foroven på displayet man blandt andet kan bruge til at vælge tal for kanalskift
men man kan også bladre til venstre til en boks med teksten "TTX".. so, tadaa.. Åbner for text tv.

Derudover har en kammerat stukket mig en 'normal' samsung remote han havde i overskud, som også fungerer :)
Af bentpetersson
#235173
Der findes flere tilgangsveje til undertekster. Og under menuen findes også en række muligheder, afhængigt af, hvad du har behov for at bruger underteksterne til.

Under din tilgang 1-2-3 kan du fx foroven bladre dig frem til menupunktet lydbeskrivelse, og derved kan du forme dit behov. Akkurat som du nu har fundet ud af. :)

På den almindelige fjernbetjening kan du bruge Tools - værktøjsknappen og derefter igen følge ovennævnte fremgangsmåde. Eller du kan benytte test Tv og fx på DR gå ind i 399
Af john.hinge
#235181
Det er den remote jeg fik af en kammerat orm08, den har alle knapperne dejligt tilgængeligt :)

Det er ikke så tit jeg har brug for text-tv, faktisk er det mest når der ikke er sammenhæng imellem hvad EPG dataene siger der skal sendes, og hvad der faktisk er på skærmen. Så kan det jo være en fordel at gå ind på tex-tv og se hvad kanalen selv tror den sender :)

Meen når man så ikke lige kan finde 'aha' oplevelsen bliver man nemt frustreret. Heldigvis har det jo løst sig.

For mit næste trick vil jeg håbe jeg snart finder ud af få det tv og min onkyo tx-nr636 til at spille sammen via ARC istedet for som nu via optical out på tvet.
Jeg har forsøgt at slå det til både på tv og receiver, men er blevet belønnet med dyb tavshed.. Men på et eller andet tidspunkt.. en dag..

:)
Af jng
#235188
john.hinge skrev:...
For mit næste trick vil jeg håbe jeg snart finder ud af få det tv og min onkyo tx-nr636 til at spille sammen via ARC istedet for som nu via optical out på tvet.
Jeg har forsøgt at slå det til både på tv og receiver, men er blevet belønnet med dyb tavshed.. Men på et eller andet tidspunkt.. en dag..
:)
Et kig i vejledningerne til apparaterne kan muligvis gøre underværker.
Af jng
#235189
john.hinge skrev:...
For mit næste trick vil jeg håbe jeg snart finder ud af få det tv og min onkyo tx-nr636 til at spille sammen via ARC istedet for som nu via optical out på tvet.
Jeg har forsøgt at slå det til både på tv og receiver, men er blevet belønnet med dyb tavshed.. Men på et eller andet tidspunkt.. en dag..
Et kig i vejledningerne til apparaterne kan muligvis gøre underværker.
Af bentpetersson
#235191
KimHansenDK skrev:Det er nu nemmere at holde "1 2 3" knappen inde og skifte imellem de forskellige text tv tilstande.
Jeg prøvede at holde knappen inde på mit js9005 som foreslået. Længere end normalt. Så kom jeg ind i menu, som jeg ikke før har set på dette sted. Smart control, vistes på skærmen, hvor man i mikrofonen indtaler den ønskede kommando. Men hvordan?
Og hvor sidder mikrofonen, tænkte jeg og undersøgte fjernbetjeningen forrest. Minsandten. Der sad en mikrofon. Utroligt at man kan få al den elektronik til både at fungere og ikke mindst til at fungere sammen.
Af KimHansenDK
#235193
bentpetersson skrev:
KimHansenDK skrev:Det er nu nemmere at holde "1 2 3" knappen inde og skifte imellem de forskellige text tv tilstande.
Jeg prøvede at holde knappen inde på mit js9005 som foreslået. Længere end normalt. Så kom jeg ind i menu, som jeg ikke før har set på dette sted. Smart control, vistes på skærmen, hvor man i mikrofonen indtaler den ønskede kommando. Men hvordan?
Og hvor sidder mikrofonen, tænkte jeg og undersøgte fjernbetjeningen forrest. Minsandten. Der sad en mikrofon. Utroligt at man kan få al den elektronik til både at fungere og ikke mindst til at fungere sammen.
Mon ikke, at du har trykket på "Extra" i stedet for "1 2 3"? Hos mig kommer text tv frem, men det er jo også en KS model. Ved ikke, om der er forskel.
Af bentpetersson
#235195
Godt spørgsmål. Imidlertid er jeg ret præcis i min gøren.
Alligevel har jeg tjekket. Det sker vi jo via knappen 1-2-3 på en pege-remoter, der forøvrigt er en rigtig god og fungerende opfindelse, og som jeg nødigt vil undvære efter, at jeg gav mig lidt tid til at få en ny vane.

Jeg tror dog mere, at det er forskellen i modeller, der udgør forskelligheden på remotens reaktion, hvilket jeg tidligere har erfaret i diskussioner. Til orientering skal jeg trykke hele 5 sekunder, inden den ekstra menu omskifter fra den normale til den ny fremkommer.
Af koden
#251152
Jeg er super glad for den lille fj.betj. Når man først har lært knapperne så fungerer det meget bedre end alm. Fj.betj.

Kun en ting kan jeg ikke få den til. 123 knappen giver mig txt.
Men jeg kan ikke komme ud igen... d.v.s. Jeg kan komme så langt ud at jeg har en lille sort box oppe til venstre med exit tv side nr.

Kan kun komme retur med sluk/tænd af tv.

Returnere og Holme knap er prøvet