Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mich61
#234147
En antenne indgang og ingen ud

Det er jo meningen, man altid ser TV på den måde, også live flow TV, så man kan pause i en udsendelse, spole tilbage, eller starte forfra
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#234148
Tjald skrev:Det virker lidt useriøst, at I slet ikke kommenterer på billedkvaliteten - det bør alt andet lige være den vigtigste parameter at teste på.
Vi har som sagt ikke lavet krydssammenligninger med andre bokse eller indbyggede tv-tunere i tv-skærme, så vi kan ikke rigtig kommentere. Vi har ikke normalt YouSee-signal igennem på adressen, så vi er ikke bekendte med deres almindelige billedkvalitet.

Men jeg synes da, at vi kommenterer på billedkvaliteten. Blandt andet, at tv-kanaler stadig ikke leveres i 1080p og at boksen slet ikke kan gå op i 4K. Vi kommenterer også på forskellen i billedkvalitet imellem live-tv ved kanalerne hos YouSee kontra live-streaming via apps.
Af mich61
#234149
Når vi taler billedkvalitet, så ser det desværre ikke ud til, at Yousee har forhøjet billed opløsningen fra 9 til 12 Mbit på de 20 mest sete TV kanaler, som de man kunne læse om i efteråret
Af mich61
#234156
Rasmus Larsen skrev:Der er i mellemtiden kommet ny ledelse på hos YouSee igen igen. Jeg kan godt prøve at høre dem om planerne skulle have ændret sig siden udmeldingen.
Der er i hvert fald blevet gjort plads i en række MUX, idet mange af dem er reduceret til kun max. 3 kanaler
Af P12
#234177
Rasmus Larsen skrev: Der er ikke normalt YouSee installeret på adressen. Det er kun oprettet til testformålet, så antennesignalet blev kun ført igennem boksen. Så vi kan ikke rigtig kommentere.
Kan boksen ikke fungere udelukkende via internetforbindelse? Jeg spurgte engang Yousee om jeg ville kunne sætte den til via en internetforbindelse (fra Telenor). Det sagde de, at man godt kunne.

Har dog aldrig testet det - da jeg ikke umiddelbart har behov for en boks. Men det kunne da være meget fint til et børneværelse. Har I testet hvilke funktioner, der virker når den er sat til, udelukkende via internet - og ikke kabeltv?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#234189
Vi har ikke forsøgt, men i så fald vil du jo miste kanalerne? Det vil kun give adgang til arkivet og potentielt Netflix i fremtiden.

Der kommer senere en "multi-room" boks fra YouSee, som er beregnet til soveværelser mm. Den bruger nuværende boks som hjerne i systemet, så man f.eks. kan trække optagelser derfra.

Men til en sådan opsætning synes jeg da umiddelbart, at f.eks. Apple TV-boksen lyder mere oplagt. Eller savner du noget konkret i den?
Af st1
#234204
Turbo skrev:
Rasmus Larsen skrev:Boksen kan ikke og heg ser det ikke som givet, at tunerne i 4K-skærmene kan modtage 4K-signaler. Det er i hvert fald ikke noget, som tv-producenterne har talt om.
Okey, det var jeg ikke klar over - det troede jeg at et 4k TV kunne. Idéen om 4k TV synes jeg falder lidt væk hvis tuneren er et problem i forhold til 4k. Så er det jo et FHD TV og en 4k fremviser, hehe ;)

Bliver spændende at se om nogen TV kan og i så fald hvem.
Det giver da slet ikke mening med et 4K TV, der ikke kan tune til, og modtage 4K signaler!
Selvfølgelig kan tunerne det. (Men det er ikke alt, der kan afkodes...)
- det er de samme frekvenser der tunes til
- de samme multiplex der hives ud,
- de samme slags elementære bitstrømme, der hives ud (dog med lidt højere rater), og (så kommer det nye)
- en MPEG dekoder, der kan afkode 4K billeder
- en skærm, der kan vise billederne.

Det er dekoderen, der vil være det springende punkt - for det første skal den kunne h.265/HEVC for at afkode de fleste 4K enkodede ting, der idag sendes over satellit eller kabel. For det andet kan der være udfordringer strømme med HDR - det er meget sandsynligt at mange solgte 4K fjernsyn ikke kan understøtte strømme med HDR.
Af Turbo
#234205
st1 skrev:Det giver da slet ikke mening med et 4K TV, der ikke kan tune til, og modtage 4K signaler!
Selvfølgelig kan tunerne det. (Men det er ikke alt, der kan afkodes...)
- det er de samme frekvenser der tunes til
- de samme multiplex der hives ud,
- de samme slags elementære bitstrømme, der hives ud (dog med lidt højere rater), og (så kommer det nye)
- en MPEG dekoder, der kan afkode 4K billeder
- en skærm, der kan vise billederne.

Det er dekoderen, der vil være det springende punkt - for det første skal den kunne h.265/HEVC for at afkode de fleste 4K enkodede ting, der idag sendes over satellit eller kabel. For det andet kan der være udfordringer strømme med HDR - det er meget sandsynligt at mange solgte 4K fjernsyn ikke kan understøtte strømme med HDR.
Sådan tænkte jeg også - men du kan være sikker på der er en grund til Rasmus skriver som han gør. Noget af grunden kommer frem i tråden her.

Vi må se hvad der sker, ja, men i alle de lande i Europa samt i USA, hvor man så småt har lanceret 4K-kanaler, er det sket med en tilhørende boks. Det understøtter vel lidt at skærmene ikke kan. Holdet bag DVB-tunerstandarden har ved diverse messer talt om at understøtte 4K og HDR i indbyggede tv-tunere, men det er svært at blive klog på, hvad status er.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#234208
st1 skrev:Det giver da slet ikke mening med et 4K TV, der ikke kan tune til, og modtage 4K signaler!
Selvfølgelig kan tunerne det. (Men det er ikke alt, der kan afkodes...)
Hvorfor skulle det være en selvfølge? Det er heller ikke en selvfølge, at skærm med DVB-T-tuner kan modtage signaler, der er målrettet DVB-T2. For det kan de ikke.

For at presse 4K-signalet igennem kan det sagtens ske, at der vil skulle foretages forskelle i QAM-modulering, pakker og andre faktorer. Der er heller ikke alle 4K-tv, som har HEVC-dekoder, og der kan være forskelle i hvilke profiler, der understøttes under HEVC.

Som sagt er jeg ikke klar over, hvilke skærme der teknisk kan eller ej, for producenterne taler ikke om det, men jeg synes bestemt ikke, at det er en selvfølge.

Hvad angår HDR, så er det en noget andet diskussion. Broadcast -branchen arbejder lige nu, anført af BBC, på at bruge det såkaldte HLG (Hybrid Log Gamma) format til at samsende SDR/HDR i samme signal vha. en modificeret gamma-kurve. Fordelen med HLG er, at 4K-skærme uden HDR, bare ser signalet som et normalt SDR-signal. Branchen virker pt. mest interesseret i at udsende HDR i HD-opløsning.
Af st1
#234241
Rasmus Larsen skrev:Hvorfor skulle det være en selvfølge? Det er heller ikke en selvfølge, at skærm med DVB-T-tuner kan modtage signaler, der er målrettet DVB-T2. For det kan de ikke.

For at presse 4K-signalet igennem kan det sagtens ske, at der vil skulle foretages forskelle i QAM-modulering, pakker og andre faktorer. Der er heller ikke alle 4K-tv, som har HEVC-dekoder, og der kan være forskelle i hvilke profiler, der understøttes under HEVC.

Som sagt er jeg ikke klar over, hvilke skærme der teknisk kan eller ej, for producenterne taler ikke om det, men jeg synes bestemt ikke, at det er en selvfølge.

Hvad angår HDR, så er det en noget andet diskussion. Broadcast -branchen arbejder lige nu, anført af BBC, på at bruge det såkaldte HLG (Hybrid Log Gamma) format til at samsende SDR/HDR i samme signal vha. en modificeret gamma-kurve. Fordelen med HLG er, at 4K-skærme uden HDR, bare ser signalet som et normalt SDR-signal. Branchen virker pt. mest interesseret i at udsende HDR i HD-opløsning.
Nej, det er klart at en DVB-T modtager ikke kan DVB-T2.
Men det ikke transporten, jeg skriver om, men afkodning af formatet.

(Transporten er jo bare en måde at få bit-strømmen til afkoderen. Det har ikke noget direkte med formatet (opløsningen) at gøre.)

Et 4K tv uden 4K afkodning virker mildest talt usandsynligt.
Så kan det godt være det kun kan en bestemt af-art af 4K (fx blot flere pixels).
Og nej, de første 4K tv kan muligvis ikke HEVC - selvom jeg endnu ikke er støt på et 4K chip-set, der ikke kunne HEVC.

Men det vil da ondelyneme være mærkeligt, og meget svært at markedsføre, et tv der ikke kan *modtage* en eller anden form for 4K tv signaler. Upåagtet, at der ikke *sendes* med det format i Danmark.

SÅ: TV solgt med 4K skærm vil meget sandsynligt kunne *modtage* en eller anden form for 4K signal, men der er slet ikke nogen garanti for, at et sådant signal vil blive sendt af operatører eller OTT content providere.

HDR er, som du skriver, en anden historie. Det er muligt HLG bliver accepteret, men HDR10 og andre bud findes. Vi venter på en de-facto standard. Men det påvirker stadig ikke formatet - 4K er opløsning, ikke dynamic range. Og som du selv også er inde på har flere broadcastere (inkl. DR) udtrykt at det ville få mere kvalitet for pengene ved Full-HD med HDR end bare 4K opløsning.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#234253
Jeg kan stadig ikke se, hvorfor det skulle være en selvfølge? Tunerne i Full HD-skærme kan f.eks. generelt heller ikke modtage 1080p-signaler, højest 720p og 1080i. Broadcast-industrien valgte dengang at rykke for hurtigt og man standardiserede sig omkring noget underlegent som konsekvens heraf.

4K-revolutionen er bare ikke sket på broadcast. I flere år nu har 4K været leveret primært via streaming (f.eks. Netflix, Amazon, YouTube, Vudu m.fl.) og det er det som tv-producenterne har fokuseret og rykket på, samtidig med, at de har indbygget HDMI 2.0 porte, så man kan tilslutte diverse tv-bokse. Det er bare ikke ensbetydende med, at tunerne til broadcast-signaler også kan modtage 4K.

Så 4K-skærme kan altså sagtens modtage 4K-signaler. Tv-producenterne har bare kun talt om og demonstreret, at det kan ske via streaming og HDMI-porten.

Der findes mange 4K-tv uden HEVC-dekoder. F.eks. hele Philips' 2014 line-up af tv-skærme, inklusiv topmodellerne til 30.000+ kroner: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1396598429
Og året før i 2013 var det nærmest reglen, at 4K-tv ikke havde HEVC-dekodning. Producenterne prøvede dengang at sælge skærmene på, at de jo havde HDMI 2.0, så man bare kunne sætte en boks til.
Af mich61
#234256
Måske en artikel om dette emne kunne være relevant

TV, der sælges i dag, hvornår vil de (via indbyggede tunere) kunne vise bl.a. 4K og HDR

Nu f.eks. Viasat, de sætter noget i gang med 4K, men der skal deres nye boks formentligt også anvendes for at kunne se 4K på de nuværende TV
Af Turbo
#234257
Sorry, nu kommer vi lidt langt væk fra YouSee boksen, håber det går :)

Jeg kunne godt forstille mig at det kan give forretningerne eller producenterne nogle juridiske problemer.

Jeg er som forbruger og køber IKKE blevet oplyst at tuneren muligvis ikke kan modtage signaler over 1080i - det fremgår heller ikke af de papirer jeg har fået med. Det fremgår heller ikke på producentens HP (info om TV'et).

Der står heller ikke noget om at 4k materiale skal ind igennem HDMI eller USB for at det kan ses.

Så jeg er i min gode ret til at forvente som en selvfølgelighed at mit TV's tuner kan modtage 4k signaler.