Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#232662
sd2100 skrev:
Blackspot4200 skrev:
Tilsidesætning af branche standarder samt det at skærmen pt faktisk er umulig at kalibrere så den gengiver et bare nogenlunde korrekt billede.
Hvorfor skal et TV kalibreres? Det kunne man lidt provokerende spørge. Og hvem får deres TV kalibreret. Jeg kender INGEN. Gentager lige - Jeg kender ABSOLUT INGEN, der får deres TV kalibreret.

Det er noget mange entusiaster gør. Og der er rigtig fint for dem. Men for mange almindelige bruger, der det mere end rigeligt, at man har forskellige prædefinerede settings, som man så kan vælge imellem.
Der er ingen der siger at det SKAL kalibreres, hvis du er fint tilfreds med billedet så er det jo kun godt ! Det som jeg blot anfægter her, er at muligheden for at lave en korrekt kalibrering ikke eksisterer på selve skærmen, det syntes jeg er et stort minus.

Hvem får deres tv kalibreret spørger du, det gør primært entusiaster som du selv skriver, men også en del som har givet en masse penge for deres nye tv og gerne vil ofre de sidste par kroner på at få billedet indstillet 100% korrekt, og som ikke har tiden eller lysten til at lede efter indstillinger på nettet osv.

Det er jo meget forskelligt hvordan vi opfatter farver, kontraster mm.
For nogen er Standard profilen på et tv ganske fin, mens andre vil kalde den uudholdelig.

En kalibrering handler om at få leveret det billede til skærmen som skaberen af indholdet havde for øje, sne skal være hvidt og ikke blåligt.
Græsset skal være grønt og ikke lysende neon grønt osv.

Grunden til at så få, får deres skærm kalibreret skyldes nok også at det er de færreste som kender til muligheden og ved hvad den egentlig indebærer.

Jeg tilbyder dit blot muligheden og på min hjemmeside kan du se nogle eksempler på kalibreringer og på min facebook side kan du endda læse et par af mine kunders anmeldelser.

www.facebook.com/kalibrering
#232663
mbm skrev:
sd2100 skrev:
Blackspot4200 skrev:
Tilsidesætning af branche standarder samt det at skærmen pt faktisk er umulig at kalibrere så den gengiver et bare nogenlunde korrekt billede.
Hvorfor skal et TV kalibreres? Det kunne man lidt provokerende spørge. Og hvem får deres TV kalibreret. Jeg kender INGEN. Gentager lige - Jeg kender ABSOLUT INGEN, der får deres TV kalibreret.

Det er noget mange entusiaster gør. Og der er rigtig fint for dem. Men for mange almindelige bruger, der det mere end rigeligt, at man har forskellige prædefinerede settings, som man så kan vælge imellem.
Har selv haft et philips i en måneds tid (65PUS7600)
Det var et rigtigt fint TV.. ikke særlig meget clouding og jeg kunne nu godt lide ambientlight, men farverne var altså helt mærkelige og kunne ikke rigtigt få det til at se godt ud efter min smag..

Jeg giver dig ret mht kalibrering..
De kalibrering settings jeg har prøvet bl.a her fra flatpanels har muligvis været det "korrekte" billed, men slet ikke noget for min smag.. Jeg synes ALTID de er for mørke.
den virkelige verden er altså MEGET lysere end i de kalibrede settings.
Hej MBM

Hvis du har skrevet værdier ned fra Flatpanels eller andre steder, så får du lige præcis ikke det korrekte billede, der er som udgangspunkt ikke nogen generel "kalibreret setting" det er MEGET individuelt hvordan et tv skal kalibreres og det er meget afhængigt af det miljø skæmen står i.

Hvis det er for mørkt, jamen så passer de indstillinger ikke ind der hvor din skærm står.
#232664
henrik.hansen skrev:Jeg ser lige tiden an, der kommer vel også nye modeller til efteråret eller i forbindelse med IFA.

Rasmus tak for altid gode tests :-)
Man kan håbe på, at Philips får fejlene rettet på denne skærm. Det vil pynte noget på tingene.

Se evt. min kommentar ang. den finske journalist. Han har lovet at give noget input, hvis deres rettelser bliver klar i en "pre-release" firmware mens han tester skærmen. Jeg skal nok opdatere her i tråden, når jeg hører nyt.
#232665
sd2100 skrev:
Blackspot4200 skrev:
Tilsidesætning af branche standarder samt det at skærmen pt faktisk er umulig at kalibrere så den gengiver et bare nogenlunde korrekt billede.
Hvorfor skal et TV kalibreres? Det kunne man lidt provokerende spørge. Og hvem får deres TV kalibreret. Jeg kender INGEN. Gentager lige - Jeg kender ABSOLUT INGEN, der får deres TV kalibreret.

Det er noget mange entusiaster gør. Og der er rigtig fint for dem. Men for mange almindelige bruger, der det mere end rigeligt, at man har forskellige prædefinerede settings, som man så kan vælge imellem.
Tja, det forholder sig faktisk 180 grader omvendt. ALLE tv-skærme kalibreres. Det sker fra fabrikken. Hvor præcis denne kalibrering er, er jo så spørgsmålet.

Ellers ville skærmen jo potentielt vise rød som grøn og blå som gul. Sort som lyserød osv. You get the point :)

I branchen har man opsat standarder - ligesom i alle andre brancher - så når et kamera optager indhold, så ved det, at en given koordinat er 93% bordeaux-rød og at skærmen i den anden ende vil vise det sådan. Hvis skærmen ikke følger standarderne, så er det jo det vilde vesten. Så kan ingen være sikre på hvordan noget som helst indhold ser ud i praksis.

Kalibrering handler jo ikke om smag. Blot at gengive billedet, som standarderne objektivt foreskriver. Smag er derimod at afvige fra standarderne.

Nu får vi så en ny standard (HDR, Rec.2020) for hvor stort et farverum og en lysdynamik man har som palette på tv-skærme. Det skal nok gøre en del for at få billeder til også at se korrekte ud i meget oplyste tv-stuer.

Som vi siger ofte, så kalibrerer vi mod mørke omgivelser. Simpelthen fordi det er sådan standarderne er indrettet. Det er indrettet til et vist lysniveau, som hele branchen så følger. Nuværende billedstandarder er aldrig lavet til det moderne stuemiljø med gulv-til-loft eller ovenvinduer (det forsøger man som sagt at komme i møde med bl.a. HDR og dynamiske metadata).
#232666
mbm skrev:Jeg giver dig ret mht kalibrering..
De kalibrering settings jeg har prøvet bl.a her fra flatpanels har muligvis været det "korrekte" billed, men slet ikke noget for min smag.. Jeg synes ALTID de er for mørke.
den virkelige verden er altså MEGET lysere end i de kalibrede settings.
Husk på, at vi altid kalibrerer til et mørkt rum. Vi skriver så vidt muligt altid i en note under kalibreringsforslaget, at vi har kalibreret til mørkt rum og at man bør aktivere f.eks. lyssensoren, hvis man ser tv i oplyste rum.

Se evt. også mit svar ovenfor.
#232670
Rasmus Larsen skrev:
mbm skrev:Jeg giver dig ret mht kalibrering..
De kalibrering settings jeg har prøvet bl.a her fra flatpanels har muligvis været det "korrekte" billed, men slet ikke noget for min smag.. Jeg synes ALTID de er for mørke.
den virkelige verden er altså MEGET lysere end i de kalibrede settings.
Husk på, at vi altid kalibrerer til et mørkt rum. Vi skriver så vidt muligt altid i en note under kalibreringsforslaget, at vi har kalibreret til mørkt rum og at man bør aktivere f.eks. lyssensoren, hvis man ser tv i oplyste rum.

Se evt. også mit svar ovenfor.
Jeg ved det godt og det er ingen kritik.
Men jeg ser tv 95% i et belyst rum og her dur kalibrerede settings aldrig.
Men kan man sige at de eneste settings man så bør ændre på er backlight eller hænger det sammen med øvrige settings?
#233499
Jeg lovede en opdatering efter jeg havde hørt fra den finske kollega. Efter sigende skulle problemet med, at skærmen trækker alt indhold ud i det store farverum være løst i den firmware, som Philips lovede at sende ud.

De er også i gang med at løse problemer med UHD Blu-ray-afspilning, men det er så vidt jeg kan forstå indtil videre baseret på en firmware, som er i intern test. Den vil blive frigivet senere.
#233542
Rasmus Larsen skrev:Jeg lovede en opdatering efter jeg havde hørt fra den finske kollega. Efter sigende skulle problemet med, at skærmen trækker alt indhold ud i det store farverum være løst i den firmware, som Philips lovede at sende ud.

De er også i gang med at løse problemer med UHD Blu-ray-afspilning, men det er så vidt jeg kan forstå indtil videre baseret på en firmware, som er i intern test. Den vil blive frigivet senere.
Betyder det så at skærmen er noget værd alligevel?
#233571
Om problemet med UHD Blu-ray bliver definitivt løst, må jeg vente med at bekræfte. Det er noget Philips stadig tester internt.

Hvis begge fejl rettes og skærmen derefter performer hensigtsmæssigt, så ville vores billedkvalitets-score vel nok komme op i starten af 60'erne. Det er svært at vurdere konkret uden at tage tv'et ind til test på ny.
#233608
Nu er jeg godt nok vant til OLED, men jeg kom til at grine da jeg læste det her fra Philips hjemmeside :)

"Nyd et jævnt, og alligevel skarpt, levende billede og en enestående kontrast. Opdag et dybere sortniveau, lysere hvide nuancer, levende farver og naturlige hudfarver – hver gang og fra alle kilder".

IPS paneler har aldrig været kendt for "dybere sortniavu" og "enestående kontrast"...