Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232432
Anmeldelsen af Samsung UBD-K8500 er online. Vi har i testen fokuseret på Ultra HD Blu-ray som format i stedet for afspilleren. Til det har vi tilsluttet UHD Blu-ray til seks forskellige tv fra ultra high-end til nedre mellemklasse.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1463723520

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Af mbm
#232441
Synes testen og konklusionen +/- er mere generelt omkring 4k end selve afspilleren.
Mht skærme ikke selv hopper over i HDR profilen er vel ikke nødvendigvis afspilleren skyld heller?

Mit LG Hopper selv over på HDR profilen.
Af Turbo
#232451
Det stjerne billede ser ikke godt ud - der skal et OLED til. Bare vent til I får det snart, så er I nok også lidt mere positive overfor afspilleren, hehe - det ser knald godt ud på OLED (f.eks. The Martian 4k HDR) ;)

Selv almindelige blu ray ser okey ud - de bliver opskaleret til 2160p.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232454
jng skrev:Minusset "Mange film er ikke i ægte 4K" er vel ikke afspillerens skyld?
Nej, men jeg indleder jo anmeldelsen med at sige, at anmeldelsen kommer til at have fokus på Ultra HD Blu-ray som format, ikke afspilleren.

Og det er da yderst relevant viden for potentielle købere.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232455
mbm skrev:Synes testen og konklusionen +/- er mere generelt omkring 4k end selve afspilleren.
Mht skærme ikke selv hopper over i HDR profilen er vel ikke nødvendigvis afspilleren skyld heller?
Samme svar som til jng. Anmeldelsen holder fokus på Ultra HD Blu-ray som standard, ikke afspilleren :)
mbm skrev:Mit LG Hopper selv over på HDR profilen.
Med en UHD Blu-ray-afspiller tilsluttet?

Eller Netflix HDR?
Af mbm
#232457
Rasmus Larsen skrev:
mbm skrev:Synes testen og konklusionen +/- er mere generelt omkring 4k end selve afspilleren.
Mht skærme ikke selv hopper over i HDR profilen er vel ikke nødvendigvis afspilleren skyld heller?
Samme svar som til jng. Anmeldelsen holder fokus på Ultra HD Blu-ray som standard, ikke afspilleren :)
mbm skrev:Mit LG Hopper selv over på HDR profilen.
Med en UHD Blu-ray-afspiller tilsluttet?

Eller Netflix HDR?
Hej Rasmus.
Fint i tager fokus på hele 4K temaet i testen, men påvirker det så ikke karakteren for afspilleren?
Hvad så hvis/når I tester andre afspillere?

Mht HDR profiler så hopper mit tv (LG65UH850V) selv over på det både når der afspilles fra tvet apps og fra samsungen når den afspiller blu ray
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232458
mbm skrev:Fint i tager fokus på hele 4K temaet i testen, men påvirker det så ikke karakteren for afspilleren?
Hvad så hvis/når I tester andre afspillere?
Ikke i nogen væsentlig grad, synes jeg. Det er klart, at det trækker lidt ned i "brugeroplevelse", at det ikke er plug-and-play, og man kan sige, at tv-producenterne har lige så stor andel i den sag, men ikke desto mindre, er det jo noget som en køber af afspilleren vil skulle forholde sig til. Hele branchen har taletid i HDMI-konsortiet, så det har de haft snart et år (fra standarden lå fast) til at fikse.

Karakteren for medie/afspillerbokse består jo af tre delelementer:
- Apps
- Features
- Brugeroplevelse

Apps-delen på Samsung-afspilleren er efter min mening utidsvarende og uambitiøs. På feature-delen scorer afspilleren faktisk ret højt i forhold til andre bokse vi har anmeldt (vi skal nok få en oversigt op til sammenligning snart).

Mht. brugeroplevelse, så må jeg altså bare sige, at uanset hvor meget nostalgi jeg oplever med skive-formater, så er der altså bare er noget håbløst gammeldags over at skulle skubbe skiver ind i en afspiller.

Pt. er boksen med vores højest score på brugeroplevelse Apple TV, men den får stadig "kun" 81. Det er en kombination af, at den er hurtig, altid tændt og flydende (men mangler nogle andre ting).

Helt generelt giver vi ikke særlig høj score på brugeroplevelse til tv-bokse, da de mangler meget efter vores vurdering. Jeg mener ikke, at en Blu-ray-afspiller, hvor det tager over et halvt minut før man ser filmen, bruger næsten 10x strøm ift. f.eks. Apple TV, er halv-langsom og har en super-ringe fjernbetjening kan score meget mere end 58% - uanset om HDMI auto-detektering er på plads eller ej.

Det blev langt, men det var bare lige for at få mine tanker med bag :)

Man skal aldrig sige aldrig, men jeg tror ikke umiddelbart, at vi kommer til at anmelde flere UHD Blu-ray-afspillere. Billedkvaliteten på UHD Blu-ray skiver er jo identisk, uanset afspiller. Det er digitalt. Vi har også Panasonic afspilleren pt, men der er ikke planlagt en test af den.
mbm skrev:Mht HDR profiler så hopper mit tv (LG65UH850V) selv over på det både når der afspilles fra tvet apps og fra samsungen når den afspiller blu ray
Det er sådan det skal fungere. Godt at høre.
Brugeravatar
Af hans123
#232459
Tror mange ikke er helt enig i din udtagelse om afspiller er identiske fordi de er digitale.

Her tænker jeg på hele rækken af DVD Blu-ray og nu UHD !

Men enig i at de UHD afspillere der er på markedet nu kan ingen se forskel ved UHD afspilning.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232460
Der kan naturligvis være forskel, når man ser DVD ift. hvordan den behandles/opskaleres. At afspille HD Blu-ray på en UHD Blu-ray-afspiller er dog rimelig trivielt. Opskaleringen er jo ligetil: 1920*2 = 3840 - 1080*2 = 2160 pixels.

Men min kommentar gik nu på at afspille UHD Blu-ray på en UHD Blu-ray-afspiller. Her kan jeg se, at vi er enige.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232464
En detalje som jeg måske også bør tilføje. Som nævnt i anmeldelsen, så betyder HDR-afspilning på LCD-skærme typisk, at de automatisk indstiller bagbelysningen til maks. Bagbelysningen på er jo den største strømsluger på LCD-skærme, så det medfører også, at strømforbruget når op på noget nær maksimum for skærmen.

Det bliver dyrt i længden at se HDR på en LCD-skærm... Det er ikke unormalt at strømforbruget er 2x eller endda svimlende 3x højere ved afspilning af UHD BLu-ray end normal HD Blu-ray. Det kan I bl.a. se i testen af Sony XD85 samt i de kommende anmeldelser.
Af bentpetersson
#232466
Rasmus Larsen skrev:
jng skrev:Minusset "Mange film er ikke i ægte 4K" er vel ikke afspillerens skyld?
Nej, men jeg indleder jo anmeldelsen med at sige, at anmeldelsen kommer til at have fokus på Ultra HD Blu-ray som format, ikke afspilleren.

Og det er da yderst relevant viden for potentielle købere.
Jo, men det ødelægger den gode anmeldelse ved at knytte noget, der er sekundært sammen med afspilleren, der anmeldes. Det virker som om anmelderen endelig fandt noget negativt om det anmeldte og det store minus bliver desværre et prædikat på anmelderen.

MINUS:
Kræver high-end TV
Ingen HDMI auto-skift på mange TV
Mange film er ikke i ægte 4K
Langsomme skiver


Read more at http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... SvlO2tV.99
Brugeravatar
Af hans123
#232470
Vigtigt info at 4K HDR kræver et godt TV for at få udbytte. Ellers spilder man bare sine penge.

Det er da også rart at få belyst de små problemer der opleves her i start fasen.

Det er jo et nyt område for os. Og dejligt at flatpanels kommer med de første erfaringer
Af mbm
#232471
hans123 skrev:Vigtigt info at 4K HDR kræver et godt TV for at få udbytte. Ellers spilder man bare sine penge.

Det er da også rart at få belyst de små problemer der opleves her i start fasen.

Det er jo et nyt område for os. Og dejligt at flatpanels kommer med de første erfaringer
Problemet er jo når HDR profiler implementeres i midrange skærme og måske også i lowrange på sigt.
Flatpanels har jo tidligere nævnt hvad der kræves af skærme til HDR; OLED eller full array LCD.