Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#227370
Jeg undrer mig over at jeg ikke kan se nogle nyere anmeldelser af skærme til computere - den seneste jeg kan finde er fra 31. oktober 2014... 2014! ;;)

Især savner jeg anmeldelser af 4K og 5K skærme - måske en idé til en artikel/test.

Ellers må i godt bare teste Dell's UltraSharp 32 Ultra HD 4K-skærm UP3216Q, da det er en jeg selv har kig på :p

http://www1.euro.dell.com/dk/da/hjemmet ... dhs1&s=dhs

Carsten
#227387
Det er lidt pinligt, men pt. har redaktionen ikke PC'ere, der er i stand til at trække en 4K skærm. De monitors jeg har anmeldt i ultra-wide har ikke kunne trækkes i mere end 30 Hz, hvilket virkelig ikke er givtigt for anmeldelsen. Min egen PC er har en defekt i enten PSU eller motherboard, der gør den ude af stand til at tage imod et nyere grafikkort, så den skal skiftes helt, hvilket jeg pt. er for nærig til.

Rasmus holder igen med køb af ny PC fordi han venter på Occulus. Målet er at kunne afvikle dét, hvilket med garanti også vil betyde, at 4K monitors vil blive aktuelle.
#229617
Torben> Ang. "defekten" der gør du ikke kan benytte nyere grafikkort med dit bundkort.
Kan godt være du allerede ved det, men ellers har jeg personligt god erfaring med at prøve søge efter om der er en nyere bios til bundkortet og updatere. Osse selvom der ikke står i noterne noget om at bios'en retter kommunikations-fejl med grafikkort. Det er i +90% af tilfældene det der skal til.....hvis ellers din maskine virker som den skal! ;-)
#237259
Det er ikke droppet fuldstændig, men hardwaren er stadig ikke til 4K/5K-skærmene :(( Dertil kommer 2 faktorer, som lægger lidt dæmper på begejstringen, i hvert fald for mig. Jeg er ikke meget for at teste spilskærme og det er trods alt her hvor der sker mest udvikling for tiden. Generelt synes jeg dog ikke, at der sker det store udvikling på PC-skærme. Fundamentalt er det samme LCD-paneltyper, der bare gøres større, bredere og får højere opløsning.

Tilgang af f.eks. OLED og HDR/større farverum kunne nok vække min begejstring igen.
#237296
Jeg har en Dell 3216Q monitor. Den kører helt fint 4k ved 60hz med displayport. Jeg har faktisk ikke bemærket nogle problemer med den. Win 10 er blevet temmelig god til at skalere, så nogle af de problemer man så i starten med 4k monitors og hdpi er nærmest ikke eksisterende.

Jeg bruger den til prof. grafiske arbejde, og er meget tilfreds med den.
#237301
Tillad mig at omformulere Rasmus Larsens input: PC monitors er røvkedelige pga. manglende innovation/forbedringer indenfor de grundlæggende billed egenskaber! Og jeg er HELT enig! ;-)

Vi mangler OLED eller et andet konkurrende nyt panel type, der kan få de nuværende LCD paneler til at skamme sig over de har fået lov at overleve i flere årtier, uden at blive synderlig forbedret på billedsiden! ;-)

Jeg har savnet god kontrast og farvedynamik, siden CRT døde! Og det er mange år siden efterhånden! :-(
#237317
Da vi startede siden for over 10 år siden skete der virkelig meget på monitor-fronten. Jeg husker første gang Rasmus og jeg skrev sammen, da Viewsonic havde lanceret deres VX-model, som var første LCD monitor med en responstid under 10 ms. Det var dengang der skete noget. Nu er det mest af alt "more-of-the-same" og det er primært størrelsen/formatet der rodes med. De nuværende monitors er ikke væsentlig bedre end de var for 5 år siden. Der er kommet ting som G-sync og højere refresh rates, men vi er ikke specielt gearede imod high-end gaming, så de her tests af om de sidste 20 Hz giver noget i FPS-spillene kan vi ikke rigtig teste pga manglende evner - og deraf også lyst til at have et 15.000 kr PC-monster stående bare for at teste den ene type monitors.
#237500
Det behøver da ikke være en 15k PC - det skal "bare" være én som kan levere 4k 60 Hz (måske 120 Hz) HDR til jeres test-billeder når det bliver muligt at teste HDR rigtig :)

Mht. spil, tror jeg ikke I behøver at tænke på det, alle PC monitorer i dag er jo hurtige nok, de er jo gerne 1-2 ms gtg :)
Skærme til grafik industrien er nok lidt langsommere, men det kan man læse i spec. :)
#237502
PC-monitors tester vi lidt anderledes end TV. Hvis der skal være mening i at teste en 144 Hz spilleskærm, så skal der nok som et minimum spilles lidt på den :)

Test af HDR er ikke kun begrænset af hardware til at levere billeder. Der er ikke fastlagt nogen standard for hvordan man kalibrerer sådan en fætter, så vi vil ikke indkøbe udstyr til at generere test-billeder, så længe der ikke er enighed om hvordan billedet skal se ud.
#237503
Nu ved jeg ikke om det er forbudt der jeg nu spørger om, men kender i nogle sider hvor man kan læse anmeldelser af Pc-monitors og omkring teknologien der bliver brugt i dag?

Sendt fra min E6653 med Tapatalk