Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#223451
Måske i kan komme, med input til kalibrering af min DELL U2515H skærm?
Sagen er at jeg får vidt forskellige resultater, med det medfølgende software fra Colormunki vs dispcalGUI.

Jeg er nok mere i tvivl, omkring hvilken af de to kalibreringer man kan stole mest på.

Setup:
Grafikkort: HD7970
Drivere: Radeon-Crimson-15.11
OS: Win10 x64
Skærm: DELL U2515H tilsluttet via DisplayPort
Driver til skærmen er installeret.

Colormunki Display forslår følgende indstillinger:
Note: Colormunki Display softwaren understøtter ADC ”Automatic Display Calibration” hvor softwaren selv ændre på RGB værdierne i skærmen.

Skærmmenu:
Input Color Format -> RGB
Gamma-> PC
Preset Modes-> Custom Color-> R96 – G97 – B96
Brightness-> 11
Contrast-> 50

Med overstående resultat oplever jeg at skærmen, selvfølgelig er mere dæmpet grundet den lave brightness på blot 11, ellers synes jeg generelt at farverne er lidt mørkere, end hvad jeg er vant til.

Endvidere har jeg svært ved at se de første 5 sorte kasser via linket her, hvor de er svære at skelne fra hinanden sammenlignet med en kalibrering med dispcalGUI, hvor jeg tydeligt kan skelne de sorte kasser fra hinanden.
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Med dispcalGUI, oplever jeg dette resultat efter endt kalibrering med Colormunki, derfor tvivler jeg lidt på den kalibrering som Colormunki har forslået, eller er jeg helt ved siden af?

Link:
8.png
8.png (77.86 KiB) Vist 12671 gange
Starter vi helt fra bunden af, dvs. fabriksindstillinger på skærmen samt reset af ”Video gamma table” i dispcalGUI og sletning af ICC profiler i Windows -> Farvestyring.

dispcalGUI
Skal jeg angive følgende indstillinger:
Skærmmenu:
Input Color Format -> RGB
Gamma-> PC
Preset Modes-> Custom Color-> R99 – G95 – B98
Brightness-> 46
Contrast-> 50

For at ramme dette:
9.png
9.png (75.9 KiB) Vist 12671 gange
Jeg har vedhæftet den rapport som dispcalGU opretter, når den er færdig med kalibreringen, er den helt ved siden af?

Link:
http://www.mrestore.dk/rapport.html

/Martin

Måske en admin, kan flytte tråden over i korrekt forum? beklager :)
#223509
Hej Torben, tak for svar :-)

Jeg glemte at nævne i mit indlæg, at jeg selvfølgelig primært bruger skærmen til at arbejde med billeder i Lightroom samt Photoshop.

Endvidere har jeg opdaget en fejl da jeg i Colormunki har kalibreret efter D65 anbefalet indstilling, i softwaren, hvor jeg i dispcalGUI har kalibreret efter en Gamma på 2.2, derfor tvivler jeg på de to resultater kan sammenlignes.

Derfor starter vi lige forfra igen :-)

Har læst mig frem til at den optimale, indstilling af skærmen skulle være:

Farvetemperatur D50 (5000 K)
Belysningsniveau: 120 cd/m2
Gamma: 2,2

Herved skulle man være "sikret" således at det man ser på skærmen, skulle være det som kommer ud af printeren (vel at mærke hvis denne også er kalibreret)

Målt efter D50 standarden

Colormunki har valgt preset D50, 120 cd/m2
Skærmmenu:
Input Color Format -> RGB
Gamma-> PC
Preset Modes-> Custom Color-> R94 – G89 – B77
Brightness-> 27
Contrast-> 50

Efter kalibrering, målt i HCFR
HCFRmunki.png
HCFRmunki.png (43.33 KiB) Vist 12616 gange
dispcalGUI har valgt preset D50, 130 cd/m2, L
Har dog sigtet efter 120 cd/m2, som i Colormunki
Skærmmenu:
Input Color Format -> RGB
Gamma-> PC
Preset Modes-> Custom Color-> R99 – G86 – B77
Brightness-> 25
Contrast-> 50

Efter kalibrering, målt i HCFR
HCFRdispGUI2d50.png
HCFRdispGUI2d50.png (44.59 KiB) Vist 12616 gange
Hvordan ser det ud?
#223513
Hvad har du indstillingerne i HCFR sat til? Det ser ud til at du måler iht. REC709, som pr. default vil have et target for hvid på D65 og ikke D50.

Gamma'en betegner groft sagt hvordan tonerne fra hvid til sort opfører sig og ikke hvilken temperatur der bruges. En høj gamma giver et mørkere billede og en lav gamma giver et udvasket billede. Hvidpunktet afhænger ikke af hvad du sigter efter af gamma.

Hvis du ikke vil printe billederne, så er D50 nok et lidt for koldt hvidpunkt. Mine monitors er kalibreret ligesom mine TV til D65 med en gamma på 2.2. Du kan dog godt kalibrere til D50 med en gamma på 2.2, hvis du ønsker det.
#223514
Torben Rasmussen skrev:Hvad har du indstillingerne i HCFR sat til? Det ser ud til at du måler iht. REC709, som pr. default vil have et target for hvid på D65 og ikke D50.

Gamma'en betegner groft sagt hvordan tonerne fra hvid til sort opfører sig og ikke hvilken temperatur der bruges. En høj gamma giver et mørkere billede og en lav gamma giver et udvasket billede. Hvidpunktet afhænger ikke af hvad du sigter efter af gamma.

Hvis du ikke vil printe billederne, så er D50 nok et lidt for koldt hvidpunkt. Mine monitors er kalibreret ligesom mine TV til D65 med en gamma på 2.2. Du kan dog godt kalibrere til D50 med en gamma på 2.2, hvis du ønsker det.
Du har helt ret mht. REC709 i HCFR softwaren, vil gerne have det bedste mulige billede, som også afspejles ved print. Om det er D50 eller D65, er "underordnet" tænker blot at der må være en defineret standard?

Kan se at HCFR kan sættes til custom, hvor D50 kan vælges, vil lige prøve at se hvordan resultatet ser ud.
#223527
Jeg har ikke så meget styr på hvad man kalibrerer op imod hvis det er til print, men typisk, så er det jo både printer og skærm der skal kalibreres, så det involverer oftest noget med en udskrift af nogle farver, som man så måler bagefter. Det er dog ikke dét en ColorMunki Display er beregnet til. Der skal du have nogle af deres andre dimser.
#223592
Torben Rasmussen skrev:Jeg har ikke så meget styr på hvad man kalibrerer op imod hvis det er til print, men typisk, så er det jo både printer og skærm der skal kalibreres, så det involverer oftest noget med en udskrift af nogle farver, som man så måler bagefter. Det er dog ikke dét en ColorMunki Display er beregnet til. Der skal du have nogle af deres andre dimser.
Det er en helt anden boldgade rent prismæssigt, hvilket også er uden for hvad jeg vil ofre.

Lad os fokusere på selve kalibreringen af skærmen. Fandt denne artikel fra X-Rite, https://www.xrite.com/colormunki-display/support/kb5828

Fulgte denne slavisk, hvor jeg har justeret på brightness for at ramme 120 cd/m².
ADC/Flare control var slået fra, som guiden anbefaler.

Skærmmenu:
Input Color Format -> RGB
Gamma-> PC
Preset Modes-> Custom Color-> R100 – G100 – B100
Brightness-> 18
Contrast-> 50

Herefter ville jeg sammenligne resultatet i dispcalGUIsom gav dette:
GuideColor.png
GuideColor.png (73.41 KiB) Vist 12551 gange
Resultatet i HCFR gav. (sat til sRGB / change white D65)
GuideHFCR.png
GuideHFCR.png (535.85 KiB) Vist 12551 gange
Jeg har justeret skærmen via menuen (RGB) hvor jeg endte op med dette.
Skærmmenu:
Input Color Format -> RGB
Gamma-> PC
Preset Modes-> Custom Color-> R97 – G94 – B95
Brightness-> 21
Contrast-> 50
HCFRselvJusteret.png
HCFRselvJusteret.png (188.6 KiB) Vist 12551 gange
Er disse målinger korrekte?
#223594
Jeg forstår ikke helt hvorfor DispcalGUI giver dig et andet resultat. Hvis du har brugt en farveprofil fra ColorMunki, så kan det tænkes, at den slår denne fra før den måler, men jeg har ikke så meget erfaring med dét program, da det ikke er så godt til kalibrering af TV (som jeg jo gør mere i).

Resultatet af din kalibrering ser dog godt ud.
#223597
Torben Rasmussen skrev:Jeg forstår ikke helt hvorfor DispcalGUI giver dig et andet resultat. Hvis du har brugt en farveprofil fra ColorMunki, så kan det tænkes, at den slår denne fra før den måler, men jeg har ikke så meget erfaring med dét program, da det ikke er så godt til kalibrering af TV (som jeg jo gør mere i).

Resultatet af din kalibrering ser dog godt ud.
Samme her giver ikke rigtig mening, er nok som du nævner DispcalGUI som slår farveprofilen fra som Colormunki har lavet.

Det vigtigste er dog kalibreringen er korrekt, og jeg samtidigt er blevet meget klogere :)

Næste projekt er kalibrering af TV'et i stuen ;)