Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af aalb1970
#222821
Rasmus Larsen skrev:
aalb1970 skrev:Generelt en grundig og sober anmeldelse. Dog savner jeg, at der knyttes nogle kommenterer og tests til enhedens håndtering af surround sound.
Jeg har desværre ikke haft mulighed for at teste surround-delen. Der er nedlagt veto mod surround-højttalere herhjemme indtil det kan gøres trådløst. Det er også en af grundende til, at jeg er lidt forbandet over, at Apple ikke har udvidet deres Airplay-højttalerfunktion til at kunne forbinde til flere højttalere samtidig. Nu har boksen jo fået ac WiFi, så det burde være teknisk muligt.

Men det lyder uheldigt. Nærmest som en fejlimplementering.
Ok, det forklarer sagen. Det vil være et plus, hvis I på et senere tidspunkt får mulighed for at opdatere anmeldelsen med surround delen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#222822
jramskov skrev:Er det det ikke kun rigtig anvendeligt sålænge man har et simpelt brug? Hvis du også har en TV-boks, så skal du alligevel have fat i en anden fjernbetjening. Vi har også en Sonos enhed tilsluttet surround forstærkeren. Hvad sker der hvis det sidste jeg har gjort er at spille musik via Sonos og senere tænder for AppleTV'et. Så vil den også tænde for forstærkeren og TV'et (sålænge de understøtter det), men vil den også skifte til den rigtige indgang?
Jo, jeg er sikker på, at der givetvis vil være nogle scenarier, hvor det kikser. Jeg førte ikke HDMI-kablet igennem en forstærker eller soundbar under testen, så jeg kan ikke kommentere, men jeg kan se, at visse brugere med Sonos' soundbar har skrevet lidt om det.

Mht. dit scenarie og hvad jeg umiddelbart kan tyde ud af CEC-implementeringen i boksen, så tror jeg, at den også vil skifte til den rigtige indgang, hvis du har hørt musik først. Den sender en kommando til at skifte input-port uanset om tv/forstærker er tændt på forhånd. Hvis jeg f.eks. ser noget på Chromecast og samler Apple TV fjernbetjeningen op fra bordet og trykker på en knap, så skifter den input.
jramskov skrev:Det vidste jeg ikke. Hvor var den tilgængelig? Det var vel ikke kun på AppleTV den kanal var tilgængelig?
Ja, det var på DR TV generelt, men på Apple TV fungerede det ekstra godt, hvis man havde DR TV oppe i "top shelf" fordi det så betød, at man blev opmærksom på den direkte fra startskærmen. Kanalen lå ikke inde sammen med de andre seks-kanaler, men var reelt et stream (DR kaldte det en kanal), som man kunne klikke på fra start-skærmen i DR TV app'en.

Jeg synes det er et ret godt eksempel på nogle af de dynamiske ting, som apps kan bruges til i tv-oplevelsen.
jramskov skrev:Jeg mener ikke universel søgning helt kan erstatte det. Det kræver jo at man ved hvad man skal søge efter. Jeg mener det vil være en åbenlys forbedring hvis Apple gjorde en form for TV-guide API tilgængelig. Primært tænker jeg det vil være rart med en oversigt over de live streams man har adgang til. Det savner jeg f.eks. i DRs app. Viaplay har en form for oversigt i deres app til live sport, men den fungerer desværre ikke særligt godt. Begivenheder der for længst er overstået, står stadigt under "live lige nu". Måske et problem der forsvinder når de forhåbentligt går væk fra TVML?
Guiden kunne også med fordel have en undersektion der viste kommende udgivelser. Jeg tænker har på at der f.eks. jævnligt kommer nyt indhold på Netflix, HBO, DR, osv. Det ville være rart med en oversigt over disse.
Ja, det er en god pointe. Ud fra en lidt mere overordnet betragtning burde universal search dog også kunne løse dette. Hvis først API'en er aktiveret i de forskellige apps, så kan data forhåbentlig hives ud på mange forskellige måder og præsenteres efter behag. Det kunne være fedt med nogle oversigter.

På sigt kan man forestille sig, at Siri kan muliggøre mere. F.eks. "Hvornår spiller FCK næste gang?" og "Hvordan ser programmet for Superligaen ud i weekenden?". Men første skridt bliver, at app-udviklerne får integreret API'en i deres katalog. Min pointe er, at den grundlæggende teknologiske udfordring til at komme ud af silo-navigeringen kan løses med universel søgning. Men vi er naturligvis ikke i mål.
jramskov skrev:En mangel ved Plex i forhold til f.eks. Kodi er at man så vidt jeg ved ikke kan fravælge transcoding?
Ja. Det er nok personligt, men jeg vil hellere have, at Plex transcoder det, som ikke understøttes direkte end at man skal sidde og re-encode indholdet inde på PC'en. Man taber naturligvis lidt kvalitet og tilføjer sekunder til opstarten, men stadig.
jramskov skrev:Fandt et par skrivefejl:
Jeg har været syg. Er det en valid grund? :D Nåh pjat, jeg har rettet det. Den med "farven" var da ellers ret kreativ, synes jeg.
Af jramskov
#222823
[CEC]
Ok, så fungerer det bedre end jeg troede. Tror ikke min forstærker og TV er nyt nok til at have support, så har ikke mulighed for at teste.

[TV Guide]
Du har selvfølgeligt ret i at "TV-guiden" osv. vil kunne hives frem via universal søgning / Siri, men det kræver at Apple har gjort sådan et API tilgængelig.

[Plex]
Problemet er at transcoding er ret krævende. Jeg vil hellere have at den ignorerer de filer den ikke kan håndtere.

[Skrivefejl]
Bestemt ikke en valid grund, STRAM OP! :D :D :D
Brugeravatar
Af huntiedk
#222827
Tak for en god anmeldelse!

Jeg er også hoppet på en firer og er generelt tilfreds med oplevelsen. Det bli'r spændende at se udviklingen i apps.

I Netflix savner jeg dog en specifik ting ift. ATV3: På den gamle boks ku' man klikke "til højre" på fjernbetjeningen, og dermed afspille i dobbelt tempo, men stadig med flydende video og vel at mærke med undertekster. Det var jeg flittig bruger af i "langsomme" scener, hvor man ku' speede tingene lidt op, og samtidig følge med vha. teksterne.

Jeg synes ikke, den samme funktion er at finde på den nye app. Man kan springe 10s frem/tilbage på touchfeltet, men ikke med flydende spoling. Bruger man den gamle fjernbetjening (eller TV'ets over CEC), spoles hurtigere end 2x i form af enkeltframes, og ingen undertekster.

Har nogen af jer luret om den gammeldags "dobbelt hastighed" stadig kan vælges på en eller snedig måde?
Af cookie1983
#222832
I skriver at brug af Airport Express giver forsinkelse?

Vil det sige, at billede og lyd er ude af sync når man streamer film/video?

Det lyder da amatøragtigt?
Af lunddal
#222838
Rasmus Larsen skrev:
lunddal skrev:Jeg synes at billedkvaliteten på Netflix er noget mere end "lige en tand bedre" end HBO Nordic.

HBO virker "sløret".
Jeg har kun nået at kigge på HBO's nyeste produktioner og dem synes står ret godt her på skærmen. Har du en eller flere serier, som jeg kan tjekke?
Jeg har set sæson 2 af True Detectives og Fear the Walking Dead.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#222846
cookie1983 skrev:I skriver at brug af Airport Express giver forsinkelse?

Vil det sige, at billede og lyd er ude af sync når man streamer film/video?

Det lyder da amatøragtigt?
Kun hvis man bruger Airplay-højttalerfunktion - ikke normal Airplay. Boksen kan sende alt lyd trådløst ud over Airplay-højttalere. Man kan jo gøre de fleste højttalere "Airplay-kompatible" ved at sætte en Airport Express til i lydstikket, men denne opsætning giver forsinkelse på lyden. Eller med andre ord; Airplay skal være indbygget i højttaler/anlæg for at fungere.

Hvis man bare bruger en Airport Express som router i hjemmet, så er der intet problem.
Af htconem8htconem8
#222958
Rasmus Larsen skrev:Jeg har tilføjet en lille detalje til testen. Det er også muligt at tilslutte bluetooth-hovedtelefoner til boksen.
Nice, ved du om der lipsync problemer, hvor stor/lille forsinkelse er der?
Af Julle78
#223004
Jeg er lidt en nybegynder inden for faget, men står overfor at skulle ud og investerer i en ny fladskærm (den lander nok med et 43" Panasonic CX740).

Planen er, at supplere med den nye Apple Tv. Jeg satser så på at jeg kan droppe min Waoo-boks og alene se live-tv via apps (DR og TV2 er tilstrækkeligt for mig). Vil jeg have mulighed for at gennem live-udsendelser til harddisk hvis jeg ser live tv gennem apps fra Apple Tv?
Brugeravatar
Af Sonny Haar
#223006
Det tvivler jeg meget på. Nu ved jeg ikke lige hvad TV2 har på tegnebrættet af app til ATV'et, men så vidt jeg ved, er der ikke en sådan funktion i DR app'en. Måske kommer der en funktion med on-demand udsendelser, ligesom Viaplay app'en (på iPad, iPhone), men jeg tvivler på live udsendelser.
Af Julle78
#223027
(Beklager de måske åbenlyse spørgsmål, og at jeg bevæger mig ud af en tangent i forhold til emnet - Jeg er ved at skulle opgradere fra et gammelt 100hz billedrørs-tv!)

Hvodan får jeg mest simpelt mulighed for at optage live tv fra DR og TV2 (til TV'ets USB-recorder).
Jeg har i dag Waoo internet + tv-boks, men vil egentlig gerne droppe boksen da jeg ikke har behov for de udbudte kanaler.
Hvordan får jeg mest simpelt/billigt mulighed for dette (hvilket "tv signal" skal have).
Jeg tænker egentlig at bruge "smart tv" funktionen mindst muligt og istedet kører apps gennem Apple Tv.