Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Allan Groth
#221602
Hej med jer

Jeg har desværre ikke den store indsigt i opsætning af tre skærme, så må derfor høre jer til råds.

Jeg spiller rigtig meget simracing og vil gerne køre med tre skærme.
I dag har jeg flg. skærm:
ASUS VG248QE, 144hz og flg. grafikkort Sapphire Radeon R9 290X, Tri-X OC, 4096 MB GDDR5. Når skærm og grafikkort er forbundet via DVI port er der adgang til 144hz.

Nu kommer mit spørgsmål til guruerne:
Mit grafikkort har 2 DVI porte, 1 DisplayPort og 1 hdmi port
1) Kan man så køre med tre skærme, hvor alle køre 144hz, nu hvor der kun er to DVI porte?
2) Hvis man ikke kan det, kan man så køre 144hz på den midterste skærm og så de to side skærme på 60hz?
3) Hvis man ikke kan det, er det så den laveste fælles nævner (60hz) som bestemmer hvor mange Hz de to andre skærme kører, selvom der er tale om 144hz skærme tilslutte DVI port?

Hvis der ikke kan siges ja til 1), er løsningen så et ekstra grafikkort?

Ser frem til at høre fra jer?

Vh
Allan
Brugeravatar
Af Sonny Haar
#221607
Jeg er heller ikke det store orakel med lige det setup du beskriver... men jeg har da en teori :)

Ad 1) Både (dual link) DVI og Displayport understøtter 144hz. Så ja, du burde kunne tilslutte alle 3 og ha' adgang til 144hz på dem.

Hvor vidt grafikkortet kan levere 144hz konstant til 3 skærme under afviklingen af spil er mere tvivlsomt. Men det er også et problem med bare én skærm. Jeg har spillet mange spil hvor FPS'en svinger meget alt efter hvad der sker i spillet. Men her kan man jo så skrue på grafikkvaliteten (AA mm.) for at få flere FPS.
(Eller som du også er inde på, kører Xfire)

Jeg vil tro at du under Windows (eller et andet OS?) kan indstille forskellige refresh rates på de forskellige skærme. Så jeg ser ikke noget til hinder for at indstille den midterste skærm til 144hz og de to andre til 60hz... om du får bedre performance i spillet er jeg ikke sikker på.

...det er da et bud på et svar 8-)
Af Luux69
#222971
Jeg har kørt display port i en lille uges tid men da jeg tændt computeren i går aftens skrev den no signal nogle så ved hvad jeg kan gør det er et 970GTX 4GB ram og en asus VG248QE skærm jeg køre win 10 lige nu køre jeg DVI til HDMI men jeg vil gerne køre i 144Hz i stedet for 60Hz O-O