Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mads86
#219953
Kære eksperter og entusiaster,


Jeg skriver til jer, da jeg har brug for vejledning ifm. køb af ny pc-skærm. Jeg håber, at de af jer, som har forstand på nedenstående, vil afsætte et par minutter til at hjælpe mig, da jeres svar muligvis kan få meget stor betydning for min livsførelse.

Jeg vil forsøge at gøre mit indlæg så kort som muligt, og såfremt der måtte mangle relevante oplysninger, må I endelig sige til.

For nogen tid siden var jeg impliceret i et alvorligt trafikuheld, hvorunder jeg blev udsat for et såkaldt hovedtraume (hårdt slag til hovedet). Dette hovedtraume har givet mig rigtig mange gener, og en af disse er, at jeg oplever store problemer ifm. læsning og pc-arbejde. Jeg kan kun læse i en bog eller sidde foran en pc-skærm af ”normal” størrelse i meget kort tid ad gangen, og såfremt jeg ikke overholder mine ”hviletider”, får jeg nogle meget smertefulde hovedpineanfald af flere dages varighed, hvor jeg er sengeliggende.

I kan nok sagtens forestille jer, hvor stor en ulempe det er ikke at kunne bruge en pc i mere end ca. ½ time om dagen. Da enormt mange ting foregår digitalt i vore dage, kan jeg ikke nå selv det mest nødvendige på ½ time dagligt, hvorfor jeg ofte må overskride min grænse og efterfølgende tage en tur på flere dage i sengen.

Jeg har dog selv erfaret samt fået at vide fra folk med viden om min lidelse, at jeg kan øge min pc-tid ved at vælge en større skærm, så jeg på den måde kan komme længere væk fra denne – af en eller anden årsag er det ikke nær så hårdt for min skadede hjernen, hvis skærmen kommer længere væk.
Jeg har pt. en 22 tommer skærm, og den er alt, alt for lille, hvorfor jeg er gået på udkig efter en ny skærm. Jeg har søgt information forskellige steder og forsøgt selv at sætte mig ind i tingene, men jeg har altså stødt panden mod en mur og kan ikke selv komme videre, hvorfor jeg håber på jeres hjælp.

Min anvendelse af skærmen hører under kategorien ”kontorbrug”.

Jeg fik til at begynde med et familiemedlem til at læse bl.a. disse artikler fra hjemmesiden op for mig:
”TV og monitor anbefalinger”
”Monitor købsguide”
”Skærme med LED kan give hovedpine pga. flimren”

Jeg undrede mig over en enkelt ting ved gennemgangen af disse artikler.
Af artiklen ”Monitor købsguide” fremgår bl.a.: ”Til kontorbrug kan man med fordel købe MVA og PVA baserede skærme idet de har et godt kontrastforhold. Dette vil være en fordel for læsbarheden ved tekstbehandling, Internet/Ethernet brug osv. Dog kan en god TN baseret skærm også sagtens anbefales, og vil i mange tilfælde fungere, som en god allround skærm, der samtidig er billig. De nuværende S-IPS baserede skærme kommer ikke i nærheden af de kontrastforhold, som opnås på en MVA eller PVA skærm og er ikke specielt egnet til at arbejde med sort; herunder f.eks. sorte fonte eller anden tekst. Ofte er IPS-baserede skærme også forsynet med en lettere grynet overflade, som kan være distraherende at se på når der ikke spilles eller arbejdes med grafik.”
Af artiklen ”TV og monitor anbefalinger” fremgår under afsnittet ”Monitor - kontorskærme” fem anbefalelsesværdige skærme. For de fire første skærme gælder, at der i kolonnen med fordele er angivet ”IPS-panel”.

Af artiklen ”Monitor købsguide” fremgår altså, at jeg til kontorbrug skal vælge MVA, PVA eller TN, men at IPS derimod er en dårlig ide.
I artiklen ”TV og monitor anbefalinger” fremhæves IPS omvendt som noget positivt.

Spørgsmål 1: Er der ikke en konflikt mellem udsagnene i de to artikler?
Det skal lige nævnes, at jeg absolut intet ved om dette område, og jeg har derfor heller ikke den fjerneste ide om, hvad betegnelser som MVA, PVA, TN og IPS betyder, men jeg syntes bare, det lød lidt ulogisk.

Men nu til sagens kerne.
Jeg skal altså have en ny pc-skærm, og jeg tror, at en skærm på 40-42 tommer er optimal.
De anbefalede kontorskærme i artiklen ”TV og monitor anbefalinger” er på mellem 24 og 34 tommer, hvorfor jeg desværre ikke blot kan vælge en af de anbefalede skærme, hvilket ville være lettest.

Mine krav til en ny pc-skærm:
1. Da jeg lider af en kronisk, svær hovedpine, som forværres ved pc-arbejde, skal jeg selvfølgelig have en skærm som i relation til hovedpine-problematikker er så god som overhovedet muligt. Jeg forstår ingen af alle de tekniske specifikationer, som beskriver en skærm, og jeg ved derfor heller ikke, hvad jeg skal kigge efter. Skærmen skal selvfølgelig være god ift. problematikken beskrevet i artiklen ”Skærme med LED kan give hovedpine pga. flimren”.
2. Den skal kunne tilsluttes en HP Pavilion dm3-2040eo med Windows 7.

Spørgsmål 2: Hvilken pc-skærm på mellem 40-42 tommer vil I anbefale mig at købe?

Hvis en stor skærm af den rette kvalitet viser sig at kunne mindske mine gener, vil det betyde enormt meget for min livskvalitet, og jeg håber derfor, at de ”skarpeste” af jer gider benytte et par minutter på at hjælpe mig.
På forhånd tak for jeres tid.

God weekend!


Mvh. Mads
#219961
Vores købsguide er en anelse gammel og vi har forsømt den lidt. Vi har anbefalet IPS til PC brug fordi de generelt giver ret gode farver og markedet rykker generelt i retning af IPS-lignende teknologi til monitors.

Du bør prioritere skærme uden PWM flimren. Dem er der en hel liste over her:
http://www.tftcentral.co.uk/articles/fl ... tabase.htm
Det flimmer en PWN-baseret skærm genererer forårsager også hovedpine hos mange mennesker uden de mén du døjer med, så det vil en god ide at begynde med at skære dem væk og fokusere på ovenstående liste.

Du får nok ikke en 40" skærm, men måske kan 34" gøre det? Vær OBS på, at flere af dem har ret voldsomme opløsninger, så du vil nok ikke kunne trække den fulde opløsning med din PC.
Af Mads86
#220257
Hej Torben (og andre, som læser med),


Mange tak for dit svar.

Jeg er, hvad skærme angår, et teknisk analfabet, så det var rigtig brugbart at få understreget vigtigheden af at vælge en PWM-fri skærm samt at få en liste over sådanne skærme.

Det ser ud til, at du har styr på sagerne, så jeg har valgt at følge dine anbefalinger - jeg fraviger derfor mit oprindelige krav om, at skærmen skulle være 40-42 tommer, hvis jeg ikke kan få en PWM-fri skærm i den størrelse.

Jeg har dog lige et par opfølgende spørgsmål, som jeg håber, du kan være behjælpelig med. Jeg nummererer mine spørgsmål, så det er hurtigt og let at besvare disse.
Alle andre, der læser med og har noget fornuftigt at sige, må selvfølgelig også meget gerne byde ind.

Spørgsmål 1: Findes der ikke PWM-frie skærme på mere end 34 tommer?

Hvis ikke, må jeg jo ”nøjes” med, hvad der kan fås.

Af listen fremgår 6 PWM-frie skærme på 34 tommer, hvor egenskaben er bekræftet. Umiddelbart ville jeg vælge en af disse, men jeg lod så tilfældigvis mærke til, at alle disse er i formatet 21:9.

Umiddelbart tænker jeg, at det ikke bliver behageligt at sidde med, når man som jeg udelukkende skal anvende skærmen til kontorbrug. Jeg ved dog ikke meget om dette, hvorfor jeg søgte lidt på nettet.
Denne artikel lovpriser ikke just formatet til kontorbrug: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1347947147
Ifølge denne side https://pcmonitors.info/articles/the-21 ... xperience/ er formatet mere oplagt til film og spil end til kontorbrug. Der vises også skærmbilleder, hvor der ved internetbrug er et stort hvidt område.

Spørgsmål 2: Er det ikke bedre med 16:9 frem for 21:9 til kontorbrug?

Hvis ja, kan jeg jo ikke vælge nogle af skærmene på 34 tommer, hvorfor jeg må gå ned til 32 tommer.
Der findes på listen følgende bekræftede skærme på 32 tommer:
”BenQ BL3200PT” og ”QNIX QX320QHD”.
Disse er begge i formatet 16:9.
Ud for skærmen ”QNIX QX320QHD” står der i listen følgende: “Confirmed flicker free, but no backlight adjustment offered from brightness”.
Jeg ved heller ikke, om det er noget, der har betydning?

Spørgsmål 3: Er disse to skærme lige gode, eller er den ene at foretrække frem for den anden?

Spørgsmål 4: Kan begge skærme tilsluttes min pc?

Du skriver, at flere af skærmene har opløsninger, som min pc muligvis ikke kan trække.

Spørgsmål 5: Betyder det, at den vil skulle ”knokle” for at vise disse opløsninger med det resultat, at pc’ens temperatur stiger, og blæseren starter op?

Spørgsmål 6: Hvis ja, kan jeg så undgå dette ved at vælge en lavere opløsning end den højst mulige?

Situationen er nemlig den, at jeg, hvis jeg sidder og skal koncentrere mig ved pc’en, ikke kan udstå lyden af en blæser, der kører på fuld skrald – jeg tror, jeg er overfølsom overfor denne lyd :)

På forhånd mange tak for svar.


Mvh. Mads
#220267
Mads86 skrev:Spørgsmål 1: Findes der ikke PWM-frie skærme på mere end 34 tommer?
Umiddelbart, nej.
Mads86 skrev:Spørgsmål 2: Er det ikke bedre med 16:9 frem for 21:9 til kontorbrug?
Jo, det er bedre med 16:9, da den vil være mere kvadratisk end 21:9. Bedst ville det jo nok være ned 4:3 eller 5:4, men de laves stort set ikke mere.
Mads86 skrev:Spørgsmål 3: Er disse to skærme lige gode, eller er den ene at foretrække frem for den anden?
Jeg kender ikke mærke nr. 2, men ingen af dem er udprægede mærkevarer. Jeg ville nok tage BenQ, men udelukkende fordi det er det mærke jeg prøvet i andre sammenhænge. Ikke nødvendigvis fordi det er en bedre kvalitet.
Mads86 skrev:Spørgsmål 4: Kan begge skærme tilsluttes min pc?
Hvis jeg slår din PC op, så er det opgivet, at den har et ATI Mobility HD 4225, som er normeret til at kunne trække en opløsning på maksimalt 2560x1600, hvilket jo skulle være tilstrækkelig til den skærm du har kig på. Det skulle ikke give anledning til at blæseren går igang når du blot benytter Windows, da din CPU ikke belastes synderligt blot fordi opløsningen er høj - det er grafikkortet der arbejder. Så længe du ikke spiller på PC'en og dermed både stresser grafikkort og CPU, så burde du være OK mht. støj.

Jeg kan dog se, at din PC kun har HDMI-udgang, hvilket erfaringsmæssigt kan være en udfordring ift. at få 2560x1440 ud, men det må næsten komme an på en prøve. Du kan ikke teste det selv på forhånd, da det kræver en skærm i den anden ende, som kan tage imod signalet. Der er heldigvis ret mange forhandlere af skærmen herhjemme, som også har en god returret, så det behøver ikke være dyrt at teste.
Af Mads86
#220502
Hej Torben,


Tak for endnu et godt og fyldestgørende svar.

Du må være uofficiel danmarksmesterskab i hurtige tilbagemeldinger – det går sgu stærkt :-)

Jeg vil følge dit råd og anskaffe mig en BenQ BL3200PT.

Jeg har dog lige et enkelt opfølgende spørgsmål:

Du skriver: ”Jeg kan dog se, at din PC kun har HDMI-udgang, hvilket erfaringsmæssigt kan være en udfordring ift. at få 2560x1440 ud…”

Du skriver herefter, at der er gode returneringsmuligheder, hvorfor jeg kan teste det hos mig selv.
Problemet er dog, at udbuddet af disse meget store skærme, som både er i 16:9-format og PWM-frie, er enormt lille, hvorfor jeg, som vi har skrevet om, kun har to skærme at vælge imellem. Du anbefaler den fra BenQ, hvilket passer mig godt, da jeg helst vil undgå den anden skærm, fordi den slet ikke kan justeres og dermed sikre gode ergonomiske forhold.

Lad os antage, at jeg anskaffer skærmen BenQ BL3200PT og opdager, at jeg ikke kan få 2560x1440 ud.

Betyder det så, at skærmen slet ikke kan bruges sammen med min pc?

Eller betyder det blot, at jeg må vælge en lidt lavere opløsning end den højst mulige?
Hvis ja, vil en sådan lavere opløsning så have negative konsekvenser, eller vil det sagtens kunne fungere?


Mvh. Mads
#220530
Hvis du ikke kan klemme den rigtige opløsning ud af din PC, så vil du få billedet skaleret op, hvilket vil give et mere uskarpt billede. Du kan eks. blive tvunget til at bruge 1920x1080, hvilket jo ikke er en heltalsdivision af 2560x1440 på begge leder af skærmen.

Det kan naturligvis fungere, men billedet vil være synligt mindre skarpt end hvis du kan få 2560x1440 ud af PC'en.
#220660
Mads86 skrev:Lad os antage, at jeg anskaffer skærmen BenQ BL3200PT og opdager, at jeg ikke kan få 2560x1440 ud.
Betyder det så, at skærmen slet ikke kan bruges sammen med min pc?

Mvh. Mads
Jeg har selv haft det problem med at jeg sluttede en skærm til min laptop via HDMI - og ikke kunne vælge 2560x1440 under skærmens indstillinger, men netop kun 1920x1080 som Torben er inde på. Jeg fandt ud af - efter lidt søgen på nettet at de fleste skærmkort har mulighed for at oprette en "brugerdefineret opløsning". Så jeg oprettede bare en opløsning på 2560x1440 @ 60Hz - og det virkede super fint.

Så inden du bare lever med 1920x1080 - eller leverer skærmen tilbage, synes jeg lige du skal tjekke om du kan oprette en brugerdefineret opløsning. De har det med at gemme denne mulighed godt væk i indstillingerne, så det kan være du lige skal lede lidt efter den.
Af Mads86
#233210
Bedre sent end aldrig :-)

Jeg har fuldstændig overset, at der efter mit køb af skærmen og mit efterfølgende indlæg d. 1. oktober 2015 er kommet to yderligere kommentarer.

Det drejer sig om Torben Rasmussens indlæg af d. 1. oktober 2015, hvoraf fremgår, at der ønskes en tilbagemelding vedrørende tilfredsheden med skærmen samt Sonny Haars indlæg af d. 2. oktober 2015, hvoraf fremgår en meget brugbar oplysning.

Tilfredshed
Jeg er super glad for skærmen, og den er i den grad anbefalelsesværdig. Jeg er rent faktisk blevet så glad for den, at jeg har købt endnu en magen til :-) Ca. 1 måned om året befinder jeg mig på en anden adresse end min egen, og jeg kan simpelthen ikke undvære skærmen i så lang tid, hvorfor jeg har købt endnu et eksemplar til den anden adresse.
Skærmen har vist sig at være det helt rette valg af flere årsager end de ovenfor diskuterede. Mere herom under punktet ”Anbefalinger”.

Optimal opløsning/brugerdefineret opløsning
Så vidt jeg kan se, er den optimale opløsning for skærmen på 2560x1440.

Torben har i ovenstående forklaret, at min pc umiddelbart burde kunne trække en sådan opløsning. Han skrev:
”Hvis jeg slår din PC op, så er det opgivet, at den har et ATI Mobility HD 4225, som er normeret til at kunne trække en opløsning på maksimalt 2560x1600, hvilket jo skulle være tilstrækkelig til den skærm du har kig på”.

Men han havde dog også forberedt mig på, at det alligevel kunne blive et problem:
”Jeg kan dog se, at din PC kun har HDMI-udgang, hvilket erfaringsmæssigt kan være en udfordring ift. at få 2560x1440 ud, men det må næsten komme an på en prøve.”

Situationen er også den, at jeg kun er i stand til at vælge en opløsning på 1920x1080, hvilket jeg umiddelbart troede, at jeg så bare måtte leve med, indtil jeg læste Sonnys fremragende indlæg.

Sonny har forklaret, at det alligevel burde være muligt at få den korrekte opløsning ud ved at oprette en såkaldt brugerdefineret opløsning, og det er jeg selvfølgelig meget interesseret i. Jeg har ledt og ledt, men mine tekniske evner rækker desværre ikke til at løse denne opgave, hvorfor jeg har brug for hjælp.

Derfor:
Er der nogen af jer, som læser med, som selv kan hjælpe eller kender en, som jeg med fordel kan kontakte?
Hvis du/vedkommende bor i Århus-området, kan du/vedkommende evt. komme forbi mig for at løse problemet, og hvis du/vedkommende bor længere væk, kan jeg muligvis blive guidet over telefonen.
Jeg betaler godt, og jeg skal ikke bruge en kvittering :-)

Anbefalinger
Som nævnt ovenfor viste det sig, at BenQ BL3200PT var et rigtig godt valg af flere årsager end de her i tråden diskuterede. Da jeg læste brugervejledningen, så jeg, at der under gennemgangen af de forskellige former for billedtilstande var nævnt en tilstand ved navn ”Lavt, blåt lys”, som beskrives således: ”Reducerer, hvor meget blåt lys der udsendes fra
skærmen, for at mindske risikoen for, at dine øjne
udsættes for blåt lys.”

Jeg fandt ud af, at min skærm tilhører, hvad BenQ kalder for ”eye-care monitors”, som på flere områder er gode for øjnene bl.a. ift. reduktion af blåt lys. Se evt. mere her: http://www.benq.eu/Microsite/eye-care-monitors/lbl.html

Ved et enkelt tryk på en knap kan jeg altså reducere det blå lys med enten 30, 50, 60 eller 70 %. Jeg har valgt 70 %, og det er helt fantastisk for øjnene!

Jeg har sidenhen læst en del mere om disse generende bølgelængder og er i den forbindelse stødt på briller med såkaldte fl-41-glas, som er meget anbefalelsesværdige for folk med irriterede øjne, øjenspændinger, hovedpine m.m. De kan f.eks. købes her: https://www.theraspecs.com/


Mvh. Mads