Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#217536
Anmeldelsen af Nvidia Shield er online. Shield er en spilkonsol baseret på Android TV og en af de første virkelige 4K-medieafspillere. Den understøtter både HEVC og VP9.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1436938752

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Af frugtkompot
#217539
Tak for anmeldelsen! Det lyder desværre umiddelbart ikke til, at den lever op til forventningerne.

Jeg savner lidt information omkring at bruge den som en lydafspiller - en Denon Heos / Sonos-lignende konkurrent, uden at det behøver være multi-rum. Hvordan fungerer det fx, hvis man gerne vil benytte Spotify? Og hvordan får man lyden ud til eksempelvis en DAC i stedet for en Surround-Receiver eller et TV?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#217541
Spotify findes ikke til Android TV endnu, så man skal have gang i noget side-load hvis man vil have det på. Jeg har ikke prøvet, men jeg tvivler på at det vil virke særlig godt taget Spotify's interface i betragtning.

Der er ingen optisk/koaksial udgang på boksen, så hvis man vil have lyden ud af den skal man gøre det via HDMI til forstærker. Hvis du vil have surround skal du typisk lade Shield bitstreame lyden og lade forstærkeren stå for dekodning. Shield mangler dog understøttelse af Dolby og DTS HD-formaterne, så dem får man ikke igennem (selvom hardwaren rent teknisk burde kunne, det er et licens issue så vidt jeg forstår).

Der er endnu ingen multi-room funktionalitet i boksen. Du kan sende lyd fra en telefon over på skærmen via Cast, men Android TV kan mig bekendt endnu ikke sende den anden vej , ligesom f.eks. Apple TV kan det (fra Apple TV trådløst over til en Airplay-højttaler). Måske der findes en app der kan, men jeg har endnu ikke en højttaler med indbygget Google Cast til at teste med. Jeg synes ikke den er et særlig godt alternativ til Sonos/Heos.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#217542
Mht. at køre med receiver som mellemstation, så bemærk i øvrigt, at receiveren i så fald skal understøtte HDMI 2.0 og HDCP 2.2 på HDMI-portene, der bruges. Ellers så får man ikke f.eks. Netflix i 4K igennem, da Netflix kun godkender 4K-stream, hvis hele kanalvejen er krypteret via HDCP 2.2.
Af jramskov
#217555
Tak for en grundig anmeldelse, du/i testede den ikke tilfældigvis med Harmony Hub?

Skuffende og overraskende mht. standby strømforbrug. Troede faktisk det var krav at sådanne enheder ikke måtte bruge mere end 1w i standby men det er måske en af årsagerne til at den endnu ikke er til salg i Europa?

Det er også skuffende at den er ustabil men når det så er sagt, så tror jeg at Nvidia nok skal få styr på det. Det er stadigt en ganske ny boks og efter hvad jeg læser har de allerede sendt et par opdateringer ud. De har også sendt et par bokse til Kodi udviklere så mon ikke Kodi nok skal komme til at fungere ganske godt på den?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#217556
jramskov skrev:Tak for en grundig anmeldelse, du/i testede den ikke tilfældigvis med Harmony Hub?
Nej desværre ikke. Jeg har ikke en liggende.
jramskov skrev:Skuffende og overraskende mht. standby strømforbrug. Troede faktisk det var krav at sådanne enheder ikke måtte bruge mere end 1w i standby men det er måske en af årsagerne til at den endnu ikke er til salg i Europa?
Jeg kan ikke helt tyde hvad der sker. Det kan være jeg undersøger det nærmere. I starten troede jeg, at det var fordi den stod og downloadede/opdaterede i baggrunden, men efter stadig ikke at være faldet i en del nætter i træk, tror jeg bare det er sådan den fungerer. Min Nexus Player går korrekt i stand-by og kan stadig findes af Cast-enheder, så det er ikke relateret til Android TV.
jramskov skrev:Det er også skuffende at den er ustabil men når det så er sagt, så tror jeg at Nvidia nok skal få styr på det.
Jeg kan tilføje lidt her. Jeg har undervejs prøvet at isolere crash-problemerne og det ser ud til at Shield bare ikke er gode venner med visse apps/spil. F.eks. Beach Buggy Racing får boksen til at crashe og herefter bliver den ved med at opføre sig underligt indtil man manuelt går ind i indstillingsmenuen og trykker "force close" på app'en. Boksen er også uvenner med et par andre spil. Hvis den først crahser i en app har jeg lagt mærke til, at det som regel hjælper at lukke app'en helt. Shield eller Android TV lader ikke selv til at kunne komme ud af problemet, hvilket er ret underligt. Det må da være en proces, der holder øje med sådan noget og tilpasser...

Det skal nok blive bedre. Lige nu er det bare ret frustrerende at bruge boksen i dagligdagsbrug synes jeg.
Brugeravatar
Af Stig
#217573
Jeg bestilte selv 500 GB Pro udgaven da den kunne forudbestilles på Amazon US (men modtog den dog lidt senere end Flatpanels, da jeg sparede express-leveringen).
Jeg har ikke haft tid til at være så meget omkring som Flatpanels har, men kan da lige tilføje følgende kommentarer:

1) Jeg har ikke oplevet ustabilitet generelt. Lidt "quirks" i opsætningen, men ellers ingen ustabilitet i selve konsollen efterfølgende. Kan dog sagtens skyldes at jeg ikke har prøvet så mange spil og apps derpå endnu.

2) Er helt enig i at spilcontrolleren virker lidt billig, og det er en lidt underlig blanding af forskellige typer af "knapper" der er derpå. Forbindelsen til spilcontrolleren var også ustabil i starten, men det ser dog ud til at nyeste firmware version har rettet det.

3) Den lille remote (ekstraudstyr) har derimod overrasket ved ikke bare at fungere pålideligt (well, det i sig selv burde ikke overraske,...), men også at være en særdeles lille lækker velfungerende sag. Mit eneste ønske kunne måske være at den understøttede trådløs opladning, men så ville man nok være tvunget til at udskifte metalbagsiden med plastik, og så ville noget af "lækkerheden" nok gå af.

4) Jeg har nogle problemer med at få Google Cast (Chromecast funktionalitet) til at fungere når konsollen er tilsluttet via ethernet (kablet netværk). Så vidt jeg kan se på Nvidia's forum virker det for andre, men jeg har ikke haft held med det. Lidt irriterende.

5) Jeg har fået et meget positivt indtryk af Nvidia ved at følge debatter og svar/support på deres forum, og har høj tiltro til at mange af de problemer folk har vil blive løst, ligesom mange ønsker til ny funktionalitet ser ud til at blive taget særdeles seriøst. Men nu må vi se. Jeg har ikke selv tidligere erfaring med produkter fra Nvidia og deres support. Måske er jeg bare naivt godtroende?...
Senest rettet af Stig 17. jul 2015, 09:14, rettet i alt 1 gang.
Af esef
#217585
Jeg læste et eller andet sted, var det på AVS Forum, at der var generelle problemer med lyden på Android TV, forstået på den måde at der i mange tilfælde (i visse apps f.eks.) kun kommer 2.0 lyd ud selv om f.eks. 5.1 burde være tilgængelig. Er det noget I har bemærket på denne eller de andre Android TV enheder I har kigget på?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#217596
Stig skrev:2) Er helt enig i at spilcontrolleren virker lidt billig, og det er en lidt underlig blanding af forskellige typer af "knapper" der er derpå. Forbindelsen til spilcontrolleren var også ustabil i starten, men det ser dog ud til at nyeste firmware version har rettet det.
Tak for feedback Stig. Altid herligt at høre fra andre ejere.

Jeg oplevede også, at controlleren "glemte" forbindelsen til boksen så den skulle parres på ny et par gange. Men ligesom dig, ser seneste opdatering ud til at have løst det.
Stig skrev:4) Jeg har nogle problemer med at få Google Cast (Chromecast funktionalitet) til at fungere når konsollen er tilsluttet via ethernet (kablet netværk). Så vidt jeg kan se på Nvidia's forum virker det for andre, men jeg har ikke haft held med det. Lidt irriterende.
Jeg har kørt på WiFi det meste af tiden, men jeg kan godt lige prøve at sætte et kabel i henover weekenden. Hvilke apps volder størst problemer?
#217603
Kablet forbindelse på X85C gav også problemer med Google Cast på eks. Youtube da jeg testede. Jeg smækker X90'eren op hen over weekenden, så tjekker jeg også lige igen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#217612
Vi havde ikke Shield og Sony X85C stående side om side på noget tidspunkt, men ud fra hvad vi har talt om, og sammenlignet med Nexus Player som stod ved siden af Shield, så er Shield mærkbart hurtigere.

Men nogle af begrænsningerne synes også at ligge i tjenesternes apps og Android TV generelt. Lad mig sige det sådan; hvis Android TV skal blive rigtig sjovt så skal det minimum køre som på Shield (nedbrud/frys undtaget naturligvis) - og helst gerne hurtigere. Forhåbentlig har Google nogle forbedringer til os, når de ruller Android M ud :)