Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#215496
Hvis vi sammenligner IPS og VA paneler: Hvor væsentlig er sort niveau forskellen reelt for det blotte øje når de betragtes i dagslys, om aftenen med dæmpet belysning, samt i et helt mørktlagt rum?

Er det ikke først i et helt mørktlagt rum at forskellen for alvor træder frem?

Jeg havde et Samsung 7505 65" på prøve, og opdagede hvor super følsom jeg er over for betragtningsvinkler. Jeg skulle sidde 100% i midten for at undgå at billedet blev udvisket, pga den dårlige betragtningsvinkel. Kæresten bemærkede intet, men det ødelagde oplevelsen for mig.

Derfor hælder jeg umiddelbart mest til IPS panelet - også taget i betragtning at jeg aldrig ser film uden "hyggebelysning".
#215498
biggo skrev:Hvis vi sammenligner IPS og VA paneler: Hvor væsentlig er sort niveau forskellen reelt for det blotte øje når de betragtes i dagslys, om aftenen med dæmpet belysning, samt i et helt mørktlagt rum?

Er det ikke først i et helt mørktlagt rum at forskellen for alvor træder frem?

Jeg havde et Samsung 7505 65" på prøve, og opdagede hvor super følsom jeg er over for betragtningsvinkler. Jeg skulle sidde 100% i midten for at undgå at billedet blev udvisket, pga den dårlige betragtningsvinkel. Kæresten bemærkede intet, men det ødelagde oplevelsen for mig.

Derfor hælder jeg umiddelbart mest til IPS panelet - også taget i betragtning at jeg aldrig ser film uden "hyggebelysning".
Forskellen med det blotte øje mellem et IPS og et VA Panel er bestemt synligt, hvis vi antager at de pågældende TV er af sammenlignelig kvalitet i øvrigt. Der findes dog enkelte undtagelser for et godt sortniveau for et IPS panel f.eks. Panasonic AX900 modeller - her er sortniveauet ganske okay, men det koster så kassen.

Det er ikke kun i helt mørkelagte rum at der er forskel mellem IPS og VA paneler omkring sortniveauet. Ved almindelig aftenbelysningen er forskellen også markant. Sortniveauet påvirker jo også andre billedemæssige aspekter.

I sidste ende er valget jo helt efter hvad du skal bruge dit TV til. :)
#215500
Jeg gad godt at se en test, at CX740, hvem ved, kan jo være at sortniveauet, er noget bedre end forventet grundet nye IPS paneler, og backlight LED? :)

Eller CX750 for den sags skyld, men da twin tuner, er ubetydeligt for mig, vill CX740 være tilstrækkeligt :)
#215502
biggo skrev:Hvis vi sammenligner IPS og VA paneler: Hvor væsentlig er sort niveau forskellen reelt for det blotte øje når de betragtes i dagslys, om aftenen med dæmpet belysning, samt i et helt mørktlagt rum?

Er det ikke først i et helt mørktlagt rum at forskellen for alvor træder frem?

Jeg havde et Samsung 7505 65" på prøve, og opdagede hvor super følsom jeg er over for betragtningsvinkler. Jeg skulle sidde 100% i midten for at undgå at billedet blev udvisket, pga den dårlige betragtningsvinkel. Kæresten bemærkede intet, men det ødelagde oplevelsen for mig.

Derfor hælder jeg umiddelbart mest til IPS panelet - også taget i betragtning at jeg aldrig ser film uden "hyggebelysning".

Godt argument Biggo. Jeg er også selv tilbøjelig til at få ondt i hovedet, så jeg har altid noget lys tændt.

Jeg hælder nok også mest til IPS, da jeg tror, at jeg ville have det på samme måde som dig, med hensyn til at jeg gerne vil have IPS'ens synsvinkler :)
#215503
biggo skrev:Hvis vi sammenligner IPS og VA paneler: Hvor væsentlig er sort niveau forskellen reelt for det blotte øje når de betragtes i dagslys, om aftenen med dæmpet belysning, samt i et helt mørktlagt rum?

Er det ikke først i et helt mørktlagt rum at forskellen for alvor træder frem?

Jeg havde et Samsung 7505 65" på prøve, og opdagede hvor super følsom jeg er over for betragtningsvinkler. Jeg skulle sidde 100% i midten for at undgå at billedet blev udvisket, pga den dårlige betragtningsvinkel. Kæresten bemærkede intet, men det ødelagde oplevelsen for mig.

Derfor hælder jeg umiddelbart mest til IPS panelet - også taget i betragtning at jeg aldrig ser film uden "hyggebelysning".
Jeg har set 750 og 680 i pana centeret i rødovre. og der er meget forskel. jeg så samme film på begge og 680 var meget mere sort og det var tydeligt.
#215506
LBC skrev:Ok tak John... Man forstår bare ikke, hvordan de kan tage overpris for IPS, hvis det er virkelig er så "ringe" ?!
Nu mener jeg ikke at man tale om overpris. Faktisk er Panasonic´s modeller et ret gode køb prismæssigt - set i mine øjne.

CX750 har flere gode egenskaber til en fornuftig pris. Det er ganske fint til almindelig TV kigning, men til film og i den dur, her kan jeg ikke leve med det sortniveau. Alt afhænger af, hvad man skal bruge TV´et til.
#215521
LBC skrev:Jeg gad godt at se en test, at CX740, hvem ved, kan jo være at sortniveauet, er noget bedre end forventet grundet nye IPS paneler, og backlight LED? :)
Backlight LED gør ikke noget ved sortniveauet af IPS med mindre du slukker for lyset. Og så mange LED-segmenter er der ikke i skærmen til at det kan bruges til ægte local dimming.
#215523
LBC skrev:Jeg må se om jeg kan finde en butik der har begge modeller, jeg skal som sagt bruge mit mest til sport, og har aldrig helt mørklagt, så jeg må jo vurdere, om synsvinkler, eller sortniveau er vigtigst, til den tid :)
Jeg ved de i rødovre har begge tv, 700 og 725 mener jeg
Det var der jeg så forskellen.

:)
Senest rettet af john_doe_dk 15. maj 2015, 17:51, rettet i alt 2 gange.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8