Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#205690
Anmeldelsen af LG's 2. generation OLED-TV kaldet 55EC930V er nu online. I forhold til første generation har tv'et fået webOS. Det er stadig buet.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1411377263

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Af ramlas
#205691
Endelig kom testen:) Tak for det!
Positivt med billedkvaliteten men nok træls at se fodbold på,
med hensyn til hurtige bevægelser.
Det ville faktisk være en god ide, som du skriver Rasmus
med alt det teknik på bagsiden, skulle være i en ekstern boks
som kan sættes i skab/skuffe under fladskærmen.
Tilgengæld synes jeg ikke, det er negativt med en buet skærm,
da alterpladsen/muren i vores stue har samme bue som skærmen (passer perfekt).
Meennn jeg venter med køb, til test og pris på OLED 4K kommer senere på året:)
Af burgurne
#205701
Stadig for dyrt for en forbedring i sortniveau, når resten ikke følger med. Især strømforbruget undrer mig en del?!?! Har det noget at gøre med LG's måde at benytte OLED på? (Som jo er anderledes end f.eks Sony o.m.a.)
Nu skriver du, at dette TV har det bedst med 1080p billeder (det har alle fullHD TV vel?), men hvordan skalerer det alm. HDTV, 720p samt 1080i, i forhold til et LCD TV? Er det "kun" SD-TV der skaleres dårligt, eller ??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#205711
Generelt er interlace-signaler ikke verdens bedste - eks. sammenlignet med Sony. Set handler ikke om OLED vs LCD, men om LG mod resten. Det er ikke selve paneler der bestemmer om noget skaleres godt eller skidt, men derimod den hardware der styrer panelet.
Brugeravatar
Af hans123
#205717
Tak for en grundig test.

Har selv set modellen live, og ja det er lækkert.

Persoligt er jeg ikke glad for buen, og køber først når den er rettet ud..

Desværre led den jeg så af kraftig IR fra kanal logo, og det forsvandt ikke efter flere minutters kik, så muligvis er skaden allerede blevet til burnin.

Som jeg har læst på andre fora, så opstår dette først efter 100+ timers brug.

Jeg blev noget overasket og dette, og det minder om de tidlige plasma modeller.
Af knudknud3
#205719
Det er altid en fornøjelse at læse en test fra Flatpanels, selvom jeg ikke altid forstår alle gloserne.

Det må snart være på tide at flytte alle tilslutninger ned i en kasse, der kan gemmes væk. Kablerne er ved at blive for tykke og stive.

Billedkvaliteten ved fodbold og Formel1 skal være i orden, så vil alt andet sikkert også være det.

Jeg, der er tilhænger af større, større og atter større tv, fik lidt af et chok, da jeg så det 'midlertidige' effekt forbrug på 143 watt. Jeg sidder her med mit lille LG47LW980W, der i snit bruger ca. 53 watt. Min drøm om et stort tv med et rimeligt forbrug forbliver nok en drøm, men derfor er det alligevel spændende at følge udviklingen af OLED.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#205720
Jeg var selv lidt forundret over effektforbruget på så lille en skærm, men den gamle model brugte også forholdsvist meget strøm. Det afhænger meget af hvordan du kalibrerer den, da effektforbruget stiger med lysstyrken. På EC930 er det lidt tricky at sætte lysstyrken korrekt, da den jo er begrænset af ABL - ligesom plasma - så man må bestemme sig for hvilket % hviddækning af skærmen man kalibrerer ved og så justere derefter. Lysstyrken ved fuld hvid var eks. altid under 100 cd/m2, men langt over 200 cd/m2 ved mindre vinduer. Det er et ret voldsomt spring.
Af MickDK
#205727
Styres ABL af effektforbruget eller % dækning? Hvis man som jeg primært ser film om aftenen og i et mørkere lokale end ved alm stuelys - vil effekten af ABL så være mindre tydelig/generende forudsat at man dæmper skærmens overordnede lysstyrke?
Brugeravatar
Af huntiedk
#205728
Den måde LG skaber lyset i panelerne på er ikke den mest energieffektive, hvilket formentlig er det man kan se på energiforbrugssiden.

Principielt genererer LG en hel masse lys, som smides væk i farvefiltrene. En vilkårlig pixel (fx. grøn) starter med en hvid lysdiode, efter hvad LG siger. Der er faktisk ikke nogen lysdioder, der lyser hvidt i sig selv. Derfor bruger man normalt en UV-diode (eller blå diode), som lyser på noget fosfor, og det hvide lys afgives af fosforen i stedet (samme lysprincip som et lysstofrør). I panelet filtrerer man dernæst de uønskede farver væk (rød og blå) for kun at beholde det ønskede (grønne) lys. Resten bliver til varme i panelet. Så alt i alt smider man formentlig mindst halvdelen af det producerede lys væk som varme (hvis ikke mere). Det er selvfølgelig uhensigtsmæssigt, men tilsyneladende den metode, der er lettest at få til at fungere godt.

Man kan sige, at konkurrenternes måde egentlig er den mest "rigtige", ihvertfald mht. energieffektivitet, da man bruger dioder med de rigtige farver fra start. Dermed smides ikke energi væk i farvefiltre og fosfor. Men det er tilsyneladende svært at få disse til at være lige robuste.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#205729
ABL er en teknik der skal sikre, at strømforsyningen ikke lider overlast, så det handler om samlet effekt. Som huntiedk skriver, så har vi en del af problematikken i, at LG essentielt smider 2/3 af lyset i hver pixel væk (de har dog en ekstra helt hvid diode til at kompensere lidt).
#205733
Var faktisk overbevist om at denne skulle være afløseren for mit gamle Panasonic Plasma Tv.

Men så længe et tv anno 2014 ikke kan håndtere hurtige bevægelser og en så simpel ting som en "nyhedsbjælke" på News, begge ting min th42px70 klarer til UG, bliver det nok heller ikke denne gang.

Men er der virkelig ikke nogle muligheder for at "kalibrerer" sig ud af disse problematikker,. så som at slå div. billedforbedrings Ninja tricks fra???


:(
Brugeravatar
Af Johnjohn
#205734
Men så længe et tv anno 2014 ikke kan håndtere hurtige bevægelser og en så simpel ting som en "nyhedsbjælke" på News, begge ting min th42px70 klarer til UG, bliver det nok heller ikke denne gang.



:([/quote]

Ja kan det ikke håndtere hurtige bevægelser, er det virkeligt en deal breaker, fatter ikke det kan få en topanbefaling, hvis det bliver uskarpt ved hurtige bevægelser
Af MickDK
#205735
Tja... det er stadig væsentligt færre watt end plasma (og min 220w projektor) :) !

Anbefalinger gives for den samlede vurdering jo. Og til mit brug ville bevægelsesproblematikken være det -eneste- problem - og da sport overhovedet ikke har interesse (vi er faktisk nogle der ikke ser fodbold osv) så kunne det godt være mit næste TV.

Og at WebOS er sløvt er også ret ligegyldigt for mig, jeg ville aldrig bruge det alligevel da jeg ville koble det til min lynhurtige mediacenter-PC og vælge min favorit medieafspiller.

Ville ønske at alt det der smart-gejl blev isoleret til en særskilt box.

Ville selv vælge plasma hvis jeg var til sport, men udvalget bliver jo ringere hele tiden efter Pioneer droppede KURO :(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7