Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#139265
Test af Samsung PS51D7005DKXXE
Købt hos SHG til 11.500 kr.

[img]http://www.notebooksbilliger.de/images/ ... 0963/0.jpg[/img]

Det er nu "snart" 2 år siden jeg købte skærmen, så jeg vil lige opdatere anmeldelsen. Tekst som står i kursiv og understreget, er tidligere tekst som ikke gælder mere! Det der står med fed - som her - er ny tekst.

Ville lige på forhånd sige, at det er min første bruger anmeldelse og mit første plasma skærm.

Forud for testen:

Jeg har fulgt meget med i tidens trend om de nye fladskærme og da tv producenterne annoncerede deres 2011 modeller var jeg sikker på, at jeg skulle ude og erhverve mig en ny fladskærme, spørgsmålet var bare, plasma eller led? Jeg kommer fra et Sony 32V4500 og til at starte med var jeg meget opsat på Sonys HX820, men da priserne blev annonceret, kunne jeg godt se, at det ikke lige passede mit buget! Så jeg gik over til LGs plasma og havde PZ950 i sigte, men efter meget læsen om PX950, valgte jeg den fra. Jeg bestilte så Panasonic 42VT30 og havde bestemt mig for at det skulle være den, men som det gik med LG, gik jeg fra den igen af to grunde. Et, størrelsen og to, Hz 50 bug, som nok ikke er så stort et problem som jeg fik kørt op til. Så valget faldt på Samsung PS51D7005, efter et nærmest impulskøb! Jeg var nede og kigge på PS51D8005 hos Hifi-Klubben, men synes prisen var lidt pebret, så på vej hjem søgte jeg på PS51D7005 på min HTC og så at prisen var 11.500 og jeg skyndte mig hjem og købte det, uden megen overvejelse. Godt jeg gjorde det, for 2 dage efter steg den til 14.000 men faldt igen til 13.000 og nu kan man få den til 11.300. Min største bekymring ved plasma var retention og burn-in, men er problemet så slemt som jeg troede?

Test udstyr:

TV-signal: Stofa
Blu-ray afspiller: PS3 via HDMI
Spillekonsol: PS3 via HDMI

Det første indtryk:

STOR :O Det var mit første indtryk, den var mega, specielt når man kommer fra et 32” og med mit værelse, så så den gigantisk ud. Ellers er det meget tynd og har en meget tynd ramme for en plasma skærm og med en lille kant af gemmensigtigt plastik. Selve rammen er børstet sort. Så generelt en rigtig flot skærm. Desværre har den ikke ”Borderless Design”!
Som på de andre nye Samsung skærme, så har den berøringsfølsomme knapper til at navigere med, som sidder under skærmen, og som er meget svære at benytte, da man ikke har nogen anelse om hvad man trykker på, så det er en ommer Samsung. De berøringsfølsomme knapper på undersiden, er faktisk ikke noget problem. De er rimelige responsive og der er skrift på den hvide plastik yderkant, så man kan se hvor lydstyrke m.m er.
Fjernbetjeningen ligner de andre 2011 modellers! Den er i plastik og der er mange knapper, så den føles ikke specielt eksklusiv. Der er heller ikke nogle små knopper på knapperne, så man kan have lidt svært ved at finde rundt på den, men det kræver bare lidt tilvending. En ting som jeg dog godt kunne tænke mig, var en knap til hurtigere adgang til ”Skærmbeskyttelse”, man skal nemlig trykke hele 10 gange. Ikke noget problem mere, men mere om det senere.
Buzzing er meget lav, man høre det bestemt ikke når man sidder og ser tv. Man kan lige ane det hvis man "muter" skærmen.

Opsætning og funktioner:

Når man først har fået skærmen ud af æsken, hvilken den er pakket godt ind i, og fået den lagt på sengen, går det snildt med at få sat foden på. Kablerne vender ud til siden undtaget strømkablet, som vender ud fra skærmen, hvilket nok ikke er helt optimalt hvis man vil have den hængt op, men nok ikke det helt store problem men ellers vender stikkende godt. Den er udstyret med 4 HDMI stik, så der burde være nok.
Opsætningen gik problemfrit, da den har indbygget trådløs lan, spørger den om den skal tilsluttes til netværket. Vær dog opmærksom på at hvis man køre over trådløs, så må koden ikke indeholde særlige tegn som, £$€?%+ osv. Jeg har i hvert fald ikke kunne finde ud af at finde de tegn!
En ting jeg savner, er en fysisk brugsanvisning. Man skal nemlig brude E-manual som man finder i fjernsynets menu.

Menu:

Som altid på Samsung skærme, så er der et hav af indstillingsmuligheder, fra lysstyrke til 10pt hvidbalance.
Menusystemet er ellers meget nemt sat op og er nemt at finde ud af, dog er en ting, som ”game-mode” gemt godt, men er nu heller ikke en funktion jeg vil gøre brug af, da den tydeligt forringer billedkvaliteten.
Menuen kan til tider godt være lidt langsom at starte op, men så snart man er inde i menuen, så køre det bare.

DNLA og medieafspiller:

Tv’et har indbygget DNLA, hvilket jeg dog ikke har afprøvet, og direkte USB-funktion.DNLA virker fint, specielt via AllShare. Ingen problemer med at streame video fra mobilen over på skærmen. USB-funktionen fungere rigtig godt, selvom det til tider godt kan være ligt trægt i betrækket at navigere rundt i. Afspilleren fungerer med rigtige mange codec’s, som mkv og dvix og fungere endda med .srt filer. En anden utrolig skøn ting, er at den godkender Dolby Digital- og DTS- lydformat.
Tv’et tilbyder også USB-optagelse, men det kræver at HDD’en eller USB’en bliver formateret til netop skærmen, så det har jeg ikke haft lejlighed til at afprøve.

Smart TV:

Samsung finder nok selv deres Smart HUB rigtig god, men jeg synes at menuen kan være lidt langsom at navigere rund i, og der er mangle på Apps. Jeg har 30 Mbit forbindelse, så det burde være nok til, at det hele køre flydende, men det går det ikke.
Samsung har et samarbejde med SF Anytime og Yousee video-on-demand, men jeg synes priserne er ALT for høje, nemlig henholdsvis 45 og 39 kr. for at leje nye film. Jeg har ikke afprøvet kvaliteten, men jeg tror ikke det ligefrem der er blu-ray kvalitet.
Et andet helt stort område er sociale tjenester som Facebook og Twitter .
Men generelt er Social HUB menuen pæn, men det går for langsomt og der går nok lidt tid før det bliver 100 % i orden. For mit vedkomne finder jeg ikke Facebook og Twitter nødvendig på TV’et, når mange nok har en mobil som kan præcis det samme og bedre.

Billedkvaliteten:

Jeg har hverken nogle smarte apparater til at måle med, så I må nøjes med min egne øjnes vurderinger.
Men jeg har brugt disse indstillinger: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... p=20403310 Jeg synes dog, at rød har en tildens til at være lidt overmættet.
Skærmen har en glas overflade, men Real Black Filter medvirker til at lukke meget ovenfra lys ude. På en lys dag med meget sol, kan der under specielt mørke scener, godt være lidt genskær. Kigger man ovenfra eller nedefra med en rimelig stor vinkel, så bliver skærmen meget mørk. Sort gengives også godt i lyse rum. Så generelt et godt filter.

Farvenuanceringen på skærmen er ikke perfekt, den har lidt svært ved at afskille alle nuancer, så der forekommer det som vi kalder ”bånd”. Men den klare testen udmærket.
Jeg synes dog, at skærmen har tildens til meget dithering eller plasma støj. Jeg tror at det er den af de 3 stor plasmaskærms producenter som har mest plasma støj, uden jeg dog har set de andre, så måske er jeg forkert her. Der er min første plasma, så jeg ved ikke hvad meget eller lidt er. Men om man ligger mærke til det kommer også an på ens sidde position. Med en afstand på 2 meter er det meget sjældent man ser det.

SD kvaliteten er rigtig god, farverne virker naturlige og billedet indeholder gode detaljer. En ting man dog skal huske er skærmens størrelse taget i betragtning og så ens sidde afstand. Min er cirka 2 meter.
HD kvaliteten er FANTASTISK, intet mindre. Har set flere blu-ray film og de står utrolig godt. Specielt animerede film står fantastisk, der er utrolig mange detaljer i billedet. Det er ligeledes en fryd for øjet at se sport i HD. Og farverne er rigtig gode.
Den eneste hage ved billedkvaliteten, er sort gengivelsen. Skærmen er ikke specielt sort, men som sidste års modeller, så skulle 59” og 64”eren være meget bedre, ifølge diverse forums og på Highdefjunkies hvor Chad har teste PN51D8000 og PN64D8000: http://www.highdefjunkies.com/showthrea ... 00-Plasmas
Han siger ligeledes at Cinema Smooth problemet endnu ikke er løst. Jeg har selv prøvet at se om jeg kunne se en forskel i sort niveauet, men det er ikke lykkes mig.
Jeg vil stadig sige, at sort niveauet er IKKE sort. Sidder man i et helt mørkt rum, kan man godt se, at sort ikke er sort. Er det et stort problem? For nogle, ja. Men jeg finder det ikke som et stort problem, selvom jeg selvfølgelig gerne vil have mere sort.
Responstiden er endnu et punkt hvor jeg føler mig lidt skuffet. Efter at have læst så meget om hvor hurtig responstid plasma skærme har, så føler jeg mig lidt skuffet. Jeg synes ikke responstiden er vild hurtig, men måske er det bare mig som har sat næsen alt for højt oppe. Måske er det fosfor-slør jeg til tider oplever, jeg ved det ikke. Specielt når man ser tennis, synes jeg at bolden har tildens til at blive dobbelt. Men der må vi nok vente på, at Rasmus tester skærmen, så vi kan finde ud af om det er mig som er galt på den. Holder fast i min mening

Jeg skrev i starten, at jeg var meget bekymret for retention og burn-in og min bekymring er blevet mindre.
Men skærmen lider dog under retention og det kommer rigtig hurtigt. Efter bare 5 minutter kan jeg se retention, når jeg bruger ”rulleren”, som jeg bruger til at se om der er kommet retention. Men det forsvinder meget hurtigt igen. Jeg prøvede her den anden dag, at se første halvleg af en fodbold kamp, altså 45 minutter, og der var retention, men efter cirka 8 minutter med ”rulleren” var det helt forsvundet. Jeg har aldrig oplevet retention når jeg skifter over på en anden kanal, kun når jeg bruger ”rulleren”. Det skal lige siges, at jeg har kørt skærmen ind, i hvert fald 160 timer. Jeg synes dog ikke, at man skal finde problemet alt for alvorligt, så længe man er opmærksom på det. Retention er overhovedet ikke et problem mere. Det er hverken noget jeg oplever eller som jeg rigtig tager højde for mere. Jovist jeg kan godt efter, at ha' set Formel 1 i lang tid, lige tage rulleren, da der er stillestående navne i sort. Men ellers overhovedet ikke noget problem :)
Igen tegner der sig et billede af, at 59 og 64”eren klare retention LANGT bedre.

Jeg har ikke haft mulighed for at måle input lag, men jeg har ikke oplevet nogen problemer i praksis.
Skærmen har heller ikke problemer med ujævn lys.

3D-billedkvaliteten:

Der kommer desværre ikke nogle briller med i købet, men med en pris på cirka 350-400 kr. for de billigste, så er det ikke så slemt mere.
Jeg har selv købt 2 par SSG-3100 som er den billigste model, som passer rigtig godt også uden over mine egne briller.
Jeg har ikke været i stand til, at se ret meget 3D, da jeg har fundet ud af det belaster mine øjne og mit hoved rigtig meget, og får hurtig hovedpine. Men den smule jeg har set, har jeg oplevet et meget lavt niveau af crosstalk. 3D dybden er god. Jeg kan ikke rigtig sammenligne med andre 3D skærmen, da jeg ikke rigtig har set så mange eller lagt mærke til de forskellige parameter for god 3D.

Lyden:

Lyden fra de indbygget højtaler, imponerede mig faktisk positivt. Generelt er de gode, men skal man se en action film, vil jeg anbefale at man sætter TV’et til sit anlæg. Jeg har gjort det via optisk-kabel og det virker rigtig godt.

Konklusion:

Nu lyder det hele måske som om skærmen er dårlig, men det er den bestem ikke.
SD og HD billedkvaliteten er rigtig flot og med mange detaljer, desværre er sort ikke sort. Når man kigger på prisen som nu ligger på cirka 11.300 kr. synes jeg bestem at det er en rigtig god skærm. Den har rigtig gode USB-funktioner og klare 3D rigtig flot. Om man finder Smart HUB er must, er op til en selv, for mig er det ikke nødvendig.
Skærmen har dog lidt problemer med retention, men så længe det ikke er burn-in, synes jeg ikke det er noget man skal være bekymret for.
Jeg er sikker på, at man med de rigtige indstillinger kan man få rigtige flotte farver og et rigtig godt billede. Jeg er bestemt fuldt tilfreds, specielt til prisen. Ja, der er nogle få irritations momenter, men det vigtigste paramenter for et TV må være billedkvaliteten, og jeg synes af den levere rigtig god billedkvalitet specielt i HD.
Kan man leve med det lidt lavere sort niveau, er skærmen super til film.

Tak fordi I gad og læse min anmeldelse. Kom endelig med spørgsmål og gerne ris og ros! :)
Senest rettet af mart198i 15. jan 2013, 23:53, rettet i alt 1 gang.
Af Maestroelite
#139277
Tak for anmeldelsen.

Jeg kan godt lide at læse når "den menige mand" laver en grundig gennemgang af hvad han selv synes og ser foran sig.
Det kan faktisk være meget rart at sammenligne med de professionelle anmeldelser engang imellem 8)
Af theman7979
#139278
tak for fin læsning, har du mulighed for at teste strømforbrug?
Af red_martians
#139283
hvordan er designet på skærmens ramme. Er det sort børstet stål, eller ren plastik overflade. Synes ikke ejg kan se det nogen steder?
Af mart198i
#139315
theman7979 skrev:tak for fin læsning, har du mulighed for at teste strømforbrug?
Nej, det har jeg desværre ikke. Jeg har ikke noget udstyr til at måle med.
Af mart198i
#139316
red_martians skrev:hvordan er designet på skærmens ramme. Er det sort børstet stål, eller ren plastik overflade. Synes ikke ejg kan se det nogen steder?
Det er en plastik ramme, men det virker ikke helt så plastik agtigt, som det nok er!
Af AmplifyMe
#139930
Kablerne vender ud til siden undtaget strømkablet, som vender ud fra skærmen ...
Hvis det er korrekt, må da siges at være en stor bommert fra Samsungs side.
Af Maestroelite
#145377
Hej mart198i

Nu er det nogle måneder siden du har lavet dit review.

Har du dannet dig nogle nye indtryk/erfaringer du vil dele 8)

Er selve foden sort eller sølvfarvet? (Synes jeg ser den som sort på dit billede, men sølv andre steder).

Btw, er din HD formateret med NTFS eller FAT32?
Af mart198i
#145399
Maestroelite skrev:Hej mart198i

Nu er det nogle måneder siden du har lavet dit review.

Har du dannet dig nogle nye indtryk/erfaringer du vil dele 8)

Er selve foden sort eller sølvfarvet? (Synes jeg ser den som sort på dit billede, men sølv andre steder).

Btw, er din HD formateret med NTFS eller FAT32?
Foden er sort! Den er formateret som NTFS :)
Hm... Jeg tror ikke rigtig der er nogle nye ting. Jeg er bare super tilfreds. Selvfølgelig kunne jeg godt tænke mig at sort var lidt mere sort. Smart TV delen bruger jeg OVERHOVEDET ikke, jeg kan simpelthen ikke se hvad jeg skal bruge det til. Du har sikkeret læst testen af PS51D8005 som Rasmus har lavet? Jeg tror det er helt ens med D7005. Jeg synes ikke retention er et problem mere, jeg var nok lidt paranoia i starten 8) Menuerne er lidt langsomme, har prøvet LED skærmene fra Samsung og der er menuerne meget hurtigere. Hvordan det så kan være ved jeg ikke ;;) Det er også lidt træls når man bruger EPG'en når man så går ned for at se hvad der er på de forskellige kanaler skifter den også det lille billede i hjørnet men den når aldrig at skifte kanal inden man er gået videre.. Så den burde bare blive på den kanal som man var på inden man gik ind i EPG'en! Ellers er der vist ikke noget :)
Af lars101
#149280
Ville bare lige høre om det er meget irriterende med hensyn til sort er ikke sort?? Lægger man mærke til det og er det helt galt når det er mørkt i rummet???
Af mart198i
#160944
lars101 skrev:Ville bare lige høre om det er meget irriterende med hensyn til sort er ikke sort?? Lægger man mærke til det og er det helt galt når det er mørkt i rummet???
Beklager jeg foerst ser dit indlaeg nu.. :(

Det er selvfoelgelig meget individuelt, men for mig er det ikke det helt store irritations moment. Sidder man i et helt moerkt rum, kan man sagtens se at sort ikke er sort. Hvis sort er det du gør mest efter vil jeg nok ikke vaelge denne skaerm, så vil jeg nok vaelge Pana VT30 eller evt vente til de nye 2012 modeller.

Mit stoerste "problem" med denne skaerm er responstiden! Staar man nede i en butik og sammen ligner med en LCD (LED) skaerm fra f.eks Samsung, synes jeg at detaljerne staar bedre på LED skaermene. Stod for noget tid siden nede i en Fona og sammenlignede - hvor de viste F1 - hvordan detaljerne stod og sloer. Jeg synes det var tydeligt at LED skaermene klarede det bedre - reklamerne på biler forblev meget mere skarpe i sving end det gjorde paa Plasma skaermene, hvor de blev mere tvaeret ud - jeg ved godt at hardcore tv folk vil sige at Plasma er LANGT bedre og at det er meget mere naturligt i billedet.
Kunne jeg goere midt koeb om, havde jeg maaske valgt en LED skaerm - hvis priserne ikke var saa hoeje - det eneste som "skraemmer" mig fra LED er de mange problemer med clouding.