Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kris77
#103107
Så fik jeg sgu også bestilt mit 60PK950N fra Justbuyit.
Skulle ankomme i morgen, mon jeg får sovet i nat? O_O
Af Sir Spamalot
#103166
sejerø skrev:nu kigger i jo på pk950. men er der så stor forskel på den og så pk760. jeg overvejer kraftig pk 760 i stedet for pk 950. jeg glæder også meget til at se billeder fra deres topmodel. deres desigen er jo flere år foran pana. men kan billed også følge med. jeg kan jo også læse at der er mange pixel fejl og da jeg bor rimmeligt ude for lands love og grænse er det rigtig vigtig at man kan renge med service og kvalitet
Køb uden betænkeligheder.

Jeg har 50PK760 og er MEGET tilfreds. Ingen buzz, ingen pixelfejl, minimal retention og et fremragende billede. Sortniveau er på AVforums målt til det samme som på PK950. Rasmus skriver jo også i sin anmeldelse af PK950, at TrueBlack filteret på 950 ikke rigtigt har nogen effekt.

IMHO en skærm fuldt på højde med G20, og tilmed noget billigere og MEGET pænere. (Jeg var en af de uheldige, der først fik købt en G20 med buzzing problemer, så den måtte jeg returnere og har ikke fortrudt).
Af Denner
#103307
Sir Spamalot skrev:
sejerø skrev:nu kigger i jo på pk950. men er der så stor forskel på den og så pk760. jeg overvejer kraftig pk 760 i stedet for pk 950. jeg glæder også meget til at se billeder fra deres topmodel. deres desigen er jo flere år foran pana. men kan billed også følge med. jeg kan jo også læse at der er mange pixel fejl og da jeg bor rimmeligt ude for lands love og grænse er det rigtig vigtig at man kan renge med service og kvalitet
Køb uden betænkeligheder.

Jeg har 50PK760 og er MEGET tilfreds. Ingen buzz, ingen pixelfejl, minimal retention og et fremragende billede. Sortniveau er på AVforums målt til det samme som på PK950. Rasmus skriver jo også i sin anmeldelse af PK950, at TrueBlack filteret på 950 ikke rigtigt har nogen effekt.

IMHO en skærm fuldt på højde med G20, og tilmed noget billigere og MEGET pænere. (Jeg var en af de uheldige, der først fik købt en G20 med buzzing problemer, så den måtte jeg returnere og har ikke fortrudt).
Har du et link til de målinger af sort niveau, jeg har nemlig lige fået et PK350 ind af døren og det måler på alle måder bedre, specielt sort niveau, end det 60PK950 jeg målte på da jeg oprettede tråden i sin tid, ?

PK350 har dog en smule mere dithering end PK950 og knapt så god SD gengivelse....
Af Steffen L
#103477
Jeg sidder så med 2mm luft mellem pegefingeren og et venstreklik til køb af 50PK950N hos Justbyit....

Men lige et par spørgsmål inden :)

1) Hvor kan jeg mon finde en manual jeg kan kigge i - LG (DK) har ikke lige lagt den på deres service-side...

2) Afspiller den problemfrit .MKV containers via DLNA i fuld HD?

3) Denner: Hvad er det for en FW opdatering der diskuteres over på AVForums med Phil Hinton - er det noget der skal bekymre nye købere?

4) Ser det mon ud til at pixelfejl er for tilbagegående eller hvad?

I må ellers alle have en fortsat dejlig solskinsdag 8)
Af Denner
#103534
Svar med rødt, håber du kan bruge det til noget :)
Steffen L skrev:Jeg sidder så med 2mm luft mellem pegefingeren og et venstreklik til køb af 50PK950N hos Justbyit....

Men lige et par spørgsmål inden :)

1) Hvor kan jeg mon finde en manual jeg kan kigge i - LG (DK) har ikke lige lagt den på deres service-side...
Jeg har den vist liggende, kan maile den til dig, drop mig PB med mail adresse.

2) Afspiller den problemfrit .MKV containers via DLNA i fuld HD?
Har ikke testet via DLNA, men det tror jeg, den kan vist ikke klare MKV med DTS, brugte dog ikke den indbyggede medie afspiller ret meget, så er ikke sikker.

3) Denner: Hvad er det for en FW opdatering der diskuteres over på AVForums med Phil Hinton - er det noget der skal bekymre nye købere?
Både ja og nej, den skulle fjerne det hæslige Edge Enhancement problem og måske forbedre 20 punkts grå skala kalibreringen, men updaten burde fungere af sig selv via internettet, hvor tv selv burde finde den.
Det er dog problematisk hvis tv'et ikke gør for jeg mener ikke LG har firmware tilgængeligt via deres hjemmeside.


4) Ser det mon ud til at pixelfejl er for tilbagegående eller hvad?
Måske, men hvis man læser, tyske, engelske og amerikanske AVforums så kan man se at LG's kvalitetskontrol er meget ringe i år, mange pixel fejl, og generel sjusket kontrol, der er fundet hår og støv bag frontglasset på en del LG skærme, inklusiv min PK350, hvor der er et hår bag frontglasset :o

I må ellers alle have en fortsat dejlig solskinsdag 8)
Af Lars E
#103619
Hmm hvorfor er der ingen af dem som har spurgt så meget til skærmen og eftersigende har købt den, der vender tilbage med deres indtryk af skærmen, underligt ?

Jeg har iøvrigt selv købt en Samsung PS50B535 til en billig pris og billedet er fuldt på højde med LGen og til næsten halv pris :o
Af Steffen L
#103676
Denner skrev:Svar med rødt, håber du kan bruge det til noget :)
Steffen L skrev:Jeg sidder så med 2mm luft mellem pegefingeren og et venstreklik til køb af 50PK950N hos Justbyit....

Men lige et par spørgsmål inden :)

1) Hvor kan jeg mon finde en manual jeg kan kigge i - LG (DK) har ikke lige lagt den på deres service-side...
Jeg har den vist liggende, kan maile den til dig, drop mig PB med mail adresse.

2) Afspiller den problemfrit .MKV containers via DLNA i fuld HD?
Har ikke testet via DLNA, men det tror jeg, den kan vist ikke klare MKV med DTS, brugte dog ikke den indbyggede medie afspiller ret meget, så er ikke sikker.

3) Denner: Hvad er det for en FW opdatering der diskuteres over på AVForums med Phil Hinton - er det noget der skal bekymre nye købere?
Både ja og nej, den skulle fjerne det hæslige Edge Enhancement problem og måske forbedre 20 punkts grå skala kalibreringen, men updaten burde fungere af sig selv via internettet, hvor tv selv burde finde den.
Det er dog problematisk hvis tv'et ikke gør for jeg mener ikke LG har firmware tilgængeligt via deres hjemmeside.


4) Ser det mon ud til at pixelfejl er for tilbagegående eller hvad?
Måske, men hvis man læser, tyske, engelske og amerikanske AVforums så kan man se at LG's kvalitetskontrol er meget ringe i år, mange pixel fejl, og generel sjusket kontrol, der er fundet hår og støv bag frontglasset på en del LG skærme, inklusiv min PK350, hvor der er et hår bag frontglasset :o

I må ellers alle have en fortsat dejlig solskinsdag 8)

Tak for feed back Denner!
Jeg må indrømme at jeg har fået lidt kolde fødder ift LG's 2010 flagskibe... Så nu har jeg svunget over til Panas P50V20 som nu er nede på ca. 12.500,- (Ja ja, jeg ved godt at det ikke lige frem er et Arne Jacobsen møbel i stuen. Men til gengæld formentlig noget af det bedste billede der fåes pt. O_O )
Af Denner
#103757
Hvis man kan leve med designet saa er V20 helt sikkert er bedre tv 8)

Sorry for dobbelt a, men det er skrevet fra min nye iPad, he he he og der er ikke DK tastatur endnu :p
Brugeravatar
Af Filip_kbh
#103896
Før de første målinger har jeg indstillet kontrast og lysstyrke så det passer med BTB og WTW testsignalerne på AVS HD 709 disken,
Men hvad det for et skærmbillede du brugte. Jeg synes ikke jeg kan finde dem på den disk ...
Af Denner
#104220
@Filip_kbh

Her er en gennemgang af det kapitlet der hedder "basic settings", det er det øverste i den hovedemenu der dukker op når du smider disken i din afspiller:

BASIC SETTINGS - Title #1
Patterns for black-level, white-level, color, tint, sharpness, RPTV screen position, and checking for scaling on 1080p displays.

1 - Black Clipping Pattern
This is a very low Average Picture Level (APL) pattern for observing if you are incorrectly clipping very dark colors on digital displays, or if you're unnecessarily showing colors below black. By turning up the black-level (brightness) on your TV you should see that this pattern contains a number of vertical bars that flash over top of a dark background. As you lower the brightness control you will see the lower numbered bars disappear into the background so that they no longer flash. The idea is to lower the black-level control until the reference black (16) matches the background but the numbers above 16 can still be seen to flash if you look very closely at the image. You might find that when 16 stops flashing that the numbers above 16 also stop flashing, and in that case go as low as you can with the black-level control and set it one click above where 17 stops flashing. Basically you want to set black-level as dark as possible so that 17 is still flashing.


2 - Average Picture Level Black and White
This pattern has a higher APL than the first pattern, and it shows both the levels around black (16) and the levels around white (235). Like the first pattern this can also be used for setting black-level, and the idea is somewhat similar. If you turn up the black-level (brightness) control you will see that there are vertical bars next to each other and there is flashing going on for both dark gray and below-black. As you lower the brightness control the below-black will stop flashing. The lower you go the more below-black will stop flashing, but don't go so low that the dark grays stop flashing. Like with the first pattern, if you look very closely (get right up next to the image if you have to) you want to be able to see the dark grays (bars numbered higher than 16) barely flash, but you do not want below-black to flash at the same time if possible.

One use for this pattern is to check the setting given by the first pattern. On many TVs the same black-level setting received from the black clipping pattern will also work with this pattern. In that case, the setting from the first pattern should be used because it can be a little more accurate due to the single color differences it offers. Every TV might not be able to use the black-level setting from the first pattern, because some TVs might vary black-level with different APL images. If that's the case with your TV, then the 2nd pattern might be more accurate for setting black-level. If you find that the 1st and 2nd patterns clearly require different brightness settings with your TV, then I would suggest you might want to use the higher of the two settings.


3 - White Clipping Pattern
This is a very high Average Picture Level (APL) pattern that can be used to tell if you're incorrectly clipping grays less than 235 on digital displays. Somewhat similar to setting black-level, you can lower the white-level (contrast or picture) control and you should see a number of vertical flashing bars somewhat like the first pattern. If you see no flashing at all, then either the source or display is clipping near-whites. For most situations that shouldn't be an issue, so the most important thing to check is that grays less than 235 are flashing. The general advice on the AVSforum is to avoid clipping above white video (over 235) at the source if possible, and generally this pattern is included to check if your video source is displaying the bars above white (235). Because of the high APL of this pattern, you might also want to check that the second pattern is at least flashing grays numbered less than 235, but for simplicity I'm only going to discuss white-levels once here.

Some video players or displays can be set so that the levels above 235 will be clipped, and in that case you will not see 235 or above flash. There is some debate around this issue, but in general I'm going to simply recommend not clipping at the source to ensure the best possible video quality. That means that if you turn down the contrast at the display, and turn off any clipping controls a few TVs may have, you should see the bars above 235 flash. Like already stated, most importantly you should always see grays below 235 flash with this pattern on any digital display, but it might be preferable if your player will allow you to see the vertical bars above white flashing with the pattern.

There are different descriptions for setting white-level in these forums, and this linked description is one of the better descriptions I've read. In general you want to have the white-level control set about as high as possible, as long as it doesn't cause any detrimental effects. This pattern is used to check item #1 from the description. If you're seeing the bars less than 235 flash then you have accomplished that goal and you can move on to #2. If you can't spot a color change in the whites by lowering the white-level control on the display, then the second goal given would also be satisfied. For the third item you could watch a movie to make sure whites look white and you don't encounter eye-strain. If your TV has a back-light or iris control, you might try turning it down if the TV is too bright. If the TV is still too bright after lowering those controls, then white-level could also be lowered. There can be other items that come into play in setting white-level, such as the light level listed in the link, and a light meter or a colorimeter (Display LT or Spyder2express work with ColorHCFR or CalMAN) can be helpful for a more in-depth look if you're willing to go to that expense.


4 - Flashing Color Bars
This is used to set color and tint controls with a blue filter. Different ways to get color filters include ordering the THX Glasses, obtaining Lee Filters (#71, #106, #139), getting another calibration disk that has filters such as DVE and DVE HD, or ordering the Avia filters. Using a colorimeter or spectroradiometer (described in the CMS guide by TomHuffman) might give a better level of accuracy, but what I'll describe here is using a blue filter to set color and tint.

The gray bar at the left has a flashing blue box and the blue bar has a flashing gray box. Look through a blue filter at these two bars. As you raise and lower the color control you'll see that the gray and blue will change relative to each other as the color control is changed. You want to set the color control so that the gray and blue match. Ideally when this happens you would see almost no flashing on the boxes through the blue color filter. Realistically you might always be able to see a little bit of flashing, and if that's the case then just set the color control so that gray and blue come as close as possible to matching.

The magenta and cyan bars also have flashing boxes with the other color. Looking through the blue filter you use these two bars to adjust the tint or hue control. The idea is similar to setting the color control. Ideally you would not want to see any flashing when looking through the blue filter, but just use the tint control to get them to look as close as possible.


5 - Sharpness and Overscan
This pattern can be used to center the screen on rear-projection TVs, which is done by simply adjusting screen position to even out blue along the vertical and horizontal edges of the TV. In the upper right and lower left corners inside the blue there are also single pixel patterns to check for scaling with 1080p displays. Primarily though this pattern is included in order to set sharpness. To get some idea about what I'm going to discuss, you might want to first see if you can notice any on-screen differences in this pattern between setting sharpness at maximum and setting sharpness to minimum. Try looking closely at the image and see if you can pick out anything that changes by altering the sharpness setting.

Some displays can simply use sharpness at minimum, and others need to be set. When adjusting sharpness, the most basic item to look for is if a white halo forms at edges between colors when sharpness is set high. The original image contains no white between objects, so for example if a lighter edge was to form along the outside of the large square then sharpness would need to be turned down. One item to look for when turning sharpness down is if the edges between colors begin to blur together. For example, if the TV exhibits blurring with a low sharpness then the black from the square might intrude into the gray. For 1080p displays, another item to watch for when turning sharpness down is if the white dots included in the black areas remain single pixels like in the original image, or if they become stretched as sharpness is lowered. If your TV has a sharpness control and doesn't distort the image as sharpness is turned down, then you might be able to simply set sharpness to minimum.

SXRD is an example of a TV that generally requires a sharpness setting above minimum with an HD source. If you look at the edges between different colors from the pattern, this TV will introduce white when sharpness is adjusted too high. The most pronounced, and often easiest to see effect with these TVs, are the halos formed along vertical edges when sharpness is set too high. On the other hand SXRD cannot simply have sharpness set to minimum, because they tend to lose edges and blur objects together if sharpness is too low. On the SXRD the white dots in the image can become stretched out or repeated into the black when sharpness is set too low. Generally the way to use the pattern with a TV that requires a sharpness setting is to set the control high enough so that edges between colors don't become blurred together, but not so high that white halos are formed. For SXRD I choose a setting between where I can begin to see white halos form at edges (sharpness too high) and where I can begin to see objects become blurred (sharpness too low).


For en fuld gennemgang af disken, klik evt her:
http://www.allquests.com/question/15092 ... Disks.html

Håber det hjælper ?

MVH
Dennis
Af MaddPirate
#105131
Denner - Hvad vil du så råde en til at købe? Et G20 42" eller et PK550 50" baseret på dine erfaringer med LG. Har stærkt overvejet PK550, da man både får et 50" tv og en lige så god billedkvalitet som G20, samtidig tror jeg de ekstra tommer vil være nyttige i forhold til G20, da jeg primært vil bruge det til film og spil, og kommer til at sidde 2,5 meter fra det. Men måske et G20 42" kunne klare opgaven lige så godt.
Af Kris77
#105964
Jeg har efterhånden har mit 60PK760N fra JustBuyIt i 3-4 uger og er ovenud lykkelig for det.
Jeg er skiftet fra et Pioneer 427xd(kalibreret) men er fuldstændigt imponeret over LG'ets billedekvalitet.

Jeg har faktisk ikke rigtigt noget som helt at brokke mig over. Jeg var selv meget skeptisk for at skulle købe LG igen.
Mit første var et stort 42" plasma kasse jeg gav 30k for for mange år siden. Da det var 25 måneder gik panelet delvist/gradvist i stykker.
Fik dog min forsikring til at betale, selvom LG faktisk tilbød et nyt panel hvis jeg selv betalte arbejdslønnen for at få det skiftet. Så servicen fejler altså ikke noget.

Jeg sover dog nu godt om natten, da jeg har købe Securator forsikring på det nye LG :)

Tak til alle der har skrevet om de nye LG modeller her på forum, der har gjort jeg valgte det som mit nye tv.

Kris :)
Af MaddPirate
#106046
Er der nogen af dem som har købt PK550, der kan svare på om det har en analog udgange? Umildbart kan jeg kun se at det har en digital udgang til lyd.
Af Plasmanewbie
#106063
Kris77: Dejligt at høre, du har haft en lige så god oplevelse med PK760 modellen som jeg selv :)

Har dog købt den parallelimporterede version fra NemoIT, men har også kun ros at sige omkring det tv.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8