Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af coffee
#250557
Jeg ser lige, at Rouge One kommer på Blu-Ray, men ikke i 4K.
Jeg er ikke helt klar over, hvem der bestemmer, om en film skal udgives i 4K, eller ej. Er der nogen der ved det?
Af dannisther
#250558
coffee skrev:Jeg ser lige, at Rouge One kommer på Blu-Ray, men ikke i 4K.
Jeg er ikke helt klar over, hvem der bestemmer, om en film skal udgives i 4K, eller ej. Er der nogen der ved det?
Hey,

Jeg tror ikke Disney er hoppet med på 4K vognen endnu, det er nok derfor du ikke ser Disney udgive på 4K endnu :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#250566
Jeg tvivler på at vi kommer til at se animationsfilm i 4K foreløbigt. De er slet ikke renderet i så høj opløsning, så det ville være opskaleret 4K. Så mon ikke Disney tænker, at det ikke er besværet værd lige nu?

Det samme gør sig i øvrigt gældende for al CGI i UHD-filmene. Det er kun produceret i 2K så det er ren opskalering. Der er virkelig få titler der er ægte 4K. Ironisk nok står Netflix for en ret stor del af de ægte 4K udgivelser.
Af coffee
#250570
Aha...Så er der nogen måde at se, om filmen er ægte 4K?
Hvis filmene er opskaleret, kunne man så ikke nøjes med en blu-ray afspiller, som kan opskalere almindelige blu-ray film til 4K?
Af Supergris
#250571
Så kan du lige så godt, lade dit tv/projektor/receiver stå for opskaleringen.
Alle kilder bliver jo opskaleret, så det passer til det panel, du viser dem på.
Resultatet vil afhænge af, hvilken del, der udfører jobbet bedst, men du skal nok regne med, du skal op i et apparat af en vis kaliber, evt. en separat scaler, der gør det bedre, end dit tv...
Af coffee
#250572
Kan et tv opskaler almindelige blu-ray film, til 4K, hvis man har et 4K tv? Hvis en 4K film, som ikke er lavet i ægte 4K, men blot er en opskalering, kan man jo lige så godt købe en blu-ray afspiller, som kan opskalere filmen i 4K til sit tv, som kan vise 4K, eller hvad?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#250578
Først og fremmest, så er opskalering jo ikke hokus pokus, men blot proceduren med at få billedet til at udfylde hele skærmarealet. Det bliver ikke på magisk vis skarpere eller med flere detaljer af den grund. Så når TVet opskalerer, så er det jo blot fordi et Fuld HD signal ellers kun ville fylde 1/4 af skærmen.

Når man laver en UHD film ud fra 2K optagelser, så har man lidt tricks, hvor man kan tilføje ekstra skarphed mv. selektivt, rense lidt op på filmen mv, så resultatet bliver bedre end Fuld HD, men du kan jo ikke trylle nye detaljer frem, som ikke eksisterer i forvejen.

Der findes en side, som opsummerer hvad der er ægte 4K og hvad der er fake.
http://realorfake4k.com/
Af steen6400
#250583
Og det er ærgerligt at Rogue One ikke kommer på UHD nu for den er lavet i "real4k".
Af coffee
#250584
Ja, det er sur røv, med Rogue One. Men det er da en god side, Torben har linket til. Så kan man jo se, hvilke film, der er real.
Af Core
#257221
Lige en sen opfølger, mest fordi at jeg er harm. Disney er jo så kommet med på 4K-vognen nu, med 'Guardians Of The Galaxy Vol. 2' som første 4k-udgivelse.

Men danske undertekster på 4K-skiven, har de tilsyneladende glemt.

Ved godt at det er et lille problem for mange af os, og ofte også mig selv, men lige denne vil og må ungerne godt se med på, og så er det fandme bittert at sidde med 4K-versionen, og alligevel være henvist til BD'en.
Brugeravatar
Af bbplayer
#257224
Emnet er vendt i anden tråd, og en har talt med Disney på facebook. De har ikke tænkt sig at løse det, så du skal ikke forvente at Disney løser fejlen her og hjælper, så ja, enten Disney Blu-ray eller så køber du en Oppo UHD afspiller, og henter danske subs fra nettet og lægger oven på den 4K film afspilning. Det er desværre kun Oppo som vist kan dette :( Vi andre lever uden og ser Blu-ray med teksterne endnu.
Af Core
#257226
Kan du huske hvad den anden tråd hedder?