Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Savner du muligheden for at leje Blu Ray?

Jeg savner muligheden for at leje de store titler på Blu Ray.
10
63%
Jeg er mega ligeglad med fysiske diske. Jeg streamer og det er tilstrækkeligt.
6
38%
Af Brian K
#203353
Hej alle i glade filmnørder (B

Som I ved er Blockbuster/Recycle IT primært lukket ned i mange områder. Selv sidder jeg i Viborg og har faktisk ingen steder at leje mine elskede Blu-Ray film andet end en lille sørgelig kiosk med et meget begrænset udvalg, selv af de nyeste titler :(

Jeg har ikke brugt hele min opsparing på ordentligt udstyr, for at ødelægge det hele med streamingtjenester og jeg køber sjældent nye Blu-Ray film til kr. 200,- pr. stk. Jeg lejede derfor en hel del film i løbet af året og nød det egentligt.

Jeg kan ikke finde nogen alternativer til lejeområdet. Jeg kan læse at mange er ligeglader, da de alligevel primært nu kun streamer og er fint tilfredse med den kvalitet, som det nu giver. men det kan da ikke være rigtigt, at alle har det på den måde??? :o

Er jeg den eneste som savner muligheden for at leje en premiere Blu Ray film, så det kan ses og høres i ordentlig kvalitet?

Jeg spørger primært, da jeg er ved at undersøge muligheden for at starte egen udlejning af Blu Ray film, men mangler at få fastslået om behovet overhovedet er der... Mange talte godt om Lovefilm.dk da det eksisterede, så måske noget i den retning...??? :)
Af Corax
#203354
Der er ikke mange muligheder i den poll.

Udover en gratis prøve periode med Lovefilm aldrig jeg har lejet en eneste film i mit liv. De få gange jeg har været i Blockbuster har det været for at sende pakker med GLS med undtagelse af den ene gang jeg var forbi for at samle Revolver op for en 50'er.

Køber mine blu-rays fra England og betaler sjældent mere end 75 kr. for dem. Selv nye koster de 130-150kr. Det er dog ærgeligt at Amazon har droppet den gratis fragt til DK.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#203358
Det har i hvert fald efterladt et tomrum i markedet. Hvor længe det tomrum vil være der, er så spørgsmålet. Nu lader det jo til at TDC for alvor vil skyde filmudlejning via nettet i gang her efter sommerferien med Blockbuster-streamingtjenesten.

Jeg tror personligt, at du skal passe på med at smide for mange penge i en genfødsel af filmleje på skiver. Der er jo en grund til at de andre aktører er faldet som fluer på det seneste. Tendensen peger kun en vej og det viser al markedsdata. Vi har også allerede set eksempler på, at billedkvaliteten potentielt kan være bedre på streaming end de nuværende Blu-ray (Netflix's 4K-streaming). Så er det bare lyden der halter.
Det vil givetvis ændre sig med en 4K Blu-ray-standard, men den lader jo vente på sig - og vil kræve at alle køber nyt udstyr igen.

I artiklen på forsiden er der også en del debat omkring udlejning af film efter Blockbuster-butikkerne er lukket:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1406096039
#203359
Ja, omkostningsniveauet skal holdes meget nede, så at åben en fysisk butik vil være overkill. Det vil være meget på "hobby" basis, så det bliver nok aldrig en egentlig levevej og under alle omstændigheder vil de jo kun være for en begrænset periode, indtil Blu Ray endeligt bliver overhalet. Men igen, det kan jo snildt tage 2 - 3 år endnu, selvom de er "lige på trapperne" med 4K osv. Filmene skal jo også lige omdannes :)

Hvis blot der er 300 - 500 mennesker på landsplan, som vil benytte sig af tjenesten, er det ikke umuligt at få gang i ::l
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#203361
Hvordan vil du håndtere lagerstyringen? Hver gang nye blockbuster-film udkommer, flokkes kunderne vel til omkring lige den film, så det er ikke nok at have 10 eksemplarer på lager til udlejning. Og når nyhedsværdien er ovre, så har man jo omvendt alt for mange eksemplarer. Jeg har på ingen måde sat mig ind i Blockbuster/Lovefilms forretningsmodel, men for mig at se kræver det bare en ret stor skala for at få økonomien til at løbe rundt. Eller hvad? Kan filmene leveres tilbage til distributøren?

Men hvis du vælger at kaste dig ud i det, skal vi naturligvis gerne bakke op omkring projektet med en artikel her på FlatpanelsDK. Så hold os gerne i loopet, hvis du går videre :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#203363
Hvis du får det op og køre, så er jeg da også en potentiel kunde. Jeg er for nærig til at betale 49 kr. pr. film.
#203365
Ja, der er nogle udfordringer med antalet af film, kontra lejere, kontra interessen for at alle vil leje filmen på samme dag. Nogen vil være nødt til at vente, men sådan er det jo altid. Da folk lejede film i Blockbuster, kunne man også gå forgæves enkelte gange (Selvom det dog var sjældent).

Reelt set, vil man være nødt til at sætte "loft" over sit aktivitetsniveu og blot acceptere, at evt. ikke alle kan blive tilgodeset. Som udgangspunkt har jeg vurderet, at én enkelt udlejningsfilm, reelt set nok kun kan udlejes 8 gange (fredag og lørdag * 4 weekender) inden filmen har mistet sin nyhedsværdi og efterfølgende blot skal brugtsælges igen for at undgå et kæmpe varelager.

Det næste er hvad det så skal koste at leje filmen. Mange vil ikke give de kr. 50,- som det kostede i Blockbuster, men uden fysik butik og ved at den så skal sendes, løber der porto på, som en omkostning, så om det overhovedet er muligt at have en indtjening, er endnu svært at sige... ::l
#203366
Formålet her er ikke at blive en konkurrent til Netflix. De har alligevel ikke primierefilm.

Formålet er at blive en konkurrent til fx. Appletv, hvor der betales ca 50,- for en premierefilm med en lavere kvalitet, end hvad der opnåes på en Blu Ray skive. Hvis produktet koster det samme, vil man så fortsat vælge Blu Ray fra når der udkommer en ny premierefilm, såsom Captain America 2? ;;)
#203369
Ja jeg er også træt af at det ikke er muligt. Jeg havde så godt nok kun favorit abonnement ved Blockbuster .

Jeg er så nok også lidt nærig, men var det en ide at man havde en premiere pris på 40 kr pr film de første 4-6 mdr og så en "favoritpris"på en flad 20er pr film indtil filmen var et år..

Det er lidt ud fra devisen om at jeg sagtens kan se en ældre film hvis jeg ikke har set den før.

Måske også mulighed for at have filmene i 14 dage...ved de ældre film.
#203371
Ideen er ikke dum. Det afhænger meget af budgettet. Min forventning er at levetiden på en premierefilm er opbrugt i løbet af de første 4 - 6 uger, hvorefter lejeværdien er næsten ikke eksisterende. Herefter vil jeg næsten tro, at det bedre kan betale sig, at afvikle filmen og få den solgt, fremfor at beholde den til "billigere" udlejning, men det er et regnestykke, som skal laves :-)
Af Corax
#203373
Jeg tror dog din estimering med at det tager 2-3 år før streaming kommer op i kvalitet ikke er korrekt. Netflix kunne meget vel inden året udgang melde ud at de øget kvaliteten betydeligt og så snart den første tjenste begynder at konkurrer på kvaliteten vil resten på ingen tid følge med. Vi ved jo reelt ikke hvor høj kvalitet deres kilder er.

Så længe de store film studier ikke stiller sig i vejen så tror jeg at vi om meget kort tid har samme kvalitet på streaming tjenesterne.

Du skal også huske at du konkurrer med anden meget billigere online tjeneste.

Nå nok pessimisme . Hvis du springer ud i det så tror jeg du har fat i den rigtige ende med en kombination af leje/brugtsalg. Måske kan du finde nogle tidligere Blockbuster ansatte der kan give lidt baggrund på en premierefilms "levetid".
#203376
Jeg håber da, at det går betydeligt hurtigere end 2-3 år :) Så slipper jeg også selv for alt det her bøvl ;)

Men så længe alle eksperterne siger, at streming i 4K endnu ikke er bedre en Blu Ray, så hopper jeg ikke selv med på vognen. Og hvis jeg ikke gør, så må der også være andre, for SÅ kritisk er jeg såmen ikke selv O_O

HVem ved, måske bliver streaming pludseligt bedre og så kommer der et nyt medie (4K Blu Ray eller hvad ved jeg) som så IGEN er endnu bedre end streaming og så er vi tilbage ved udgangspunktet igen :s

Problemet med tilstrækkeligt internethastighed, skal jo også løses :)
#203387
Brian K skrev:Men så længe alle eksperterne siger, at streming i 4K endnu ikke er bedre en Blu Ray, så hopper jeg ikke selv med på vognen.
Netflix's 4K-streaming er allerede bedre billedkvalitet end Blu-ray. Men indholdskataloget er meget begrænset. HEVC vil muliggøre en helt andet billedkvalitet ved streaming end i dag og det er det vi ser første eksempel på med Netflix's 4K-streaming af f.eks. House of Cards. Det er nemlig også første streaming med HEVC-komprimering.

Sony's 4K-tjeneste (som downloader, ikke streamer) overkomprimerer derimod 4K-filmene i mpeg4 (H.264) - en komprimeringsteknologi der slet ikke er skabt til højere opløsning end Full HD.