Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#148820
Hej alle.

Jeg skal til at sætte nyt surround system op (det her: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoj ... s-sort.htm)

Sofaen står helt op af bagvæggen (rummet er ikke særlig stort), så derfor er spørgsmålet: Hvordan ville du/I hænge baghøjtalerne om?

På sidevæggen, så de sidder direkte mod ens øre?

eller

På bagvæggen, så de pejer ud i rummet (og frem mod fronthøjtalere)?

Har fået forskellige råd (endda i samme butik!).

Hvad mener du/I?

VH
Anders
Af JesperKeller
#148821
Jeg har hørt fra en lydekspert at man faktisk skal sætte de bagerste højtaler i siden, ca i hovedhøjde.

Men tror der er forskellige meninger hvad angår lige netop dette :) Men det kunne da blive en spændene debat!

Tillykke med dit nye hifi ;) - og held og lykke
Jesper Keller
Af ZanZan
#148825
Altså, hvis du kun har et 5.1 system, så skal de sidde på siden - ikke bagved. Bagved er til 7.1.

Hvor højt de så skal hænge, er vist noget af en religion. De fleste siger at de skal hænge ca i ørehøjde, men hvis din sofa nu står i et hjørne, så er det kun den ene der har en væg at hænge på, og den anden skal så stå på en stander.
Andre mener at de fint kan hænge i loftet, og så bruger du rumkorrektionen (fx audyssey) i din reciever til at justere lyden så den passer.

Jeg kører med sidste setup - de to sidehøjtalere hænger i loftet og peger ind mod sofaen.
Af andersbm
#148946
Tak for svar begge to.

Hører gerne fra flere med samme og/eller andre erfaringer/setups - jeg skal nemlig hænge dem op imorgen ;-)

Sofaen står i et hjørne, så løsningen på sidevæggen kan faktisk ende med at blive lidt kluntet og besværlig :-(

ZanZan vil du mene at jeg også kan sætte højtalere i loftet selvom jeg ikke har rumkorrektion m. mikrofon eller anden løsning i forstærkeren?

VH
Anders
Af ZanZan
#149072
Ja, så skal du bare gøre det manuelt på din reciever.
Af Svenskeren
#149094
Jeg har selv mine baghøjttalere siddene oppe i 180 cm over gulvet og jeg har meget gode erfaringer med det. :)
De 180 cm fandt jeg i forbindelse med THX guidelines 8)
Af ZanZan
#150077
Både og. Jeg tvivler på at du vil kunne høre den store forskel når de bare bliver brugt som festhøjtalere, fordi så er lyden ofte lidt ligemeget - den skal bare være der.

En audiofil ville nok kunne høre stor forskel, men på den anden side ville en audiofil nok ikke bruge gamle logitech højtalere i første omgang =)
Af Tovix
#150087
wizardmand skrev:Jeg har nogle logitech z5500 http://www.logitech.com/de-at/439/224 som jeg er meget tilfreds med. de bruges mest som fest højtalere. problemet er at ledningerne er alt for korte til satelitterne. Er det en dårlig idee at tage ledningerne fra en et ældre sæt? de ser næsten ens ud..
Jeg er også en overraskende tilfreds ejer af et z5500, de mangler mellemtone, men til prisen ganske fornuftige. Jeg bruger ikke de medfølgende ledninger, men derimod 2-leder 0,75mm^2 lampeledning. Som ZanZan nævner, er jeg også af den overbevisning at du ikke kan høre forskel på et sæt i denne prisklasse. De med følgende ledninger er multikoret lige så er lampeledning.
Af Labze
#150091
Lydteknikeren mixer lyden med højtalerne i ørehøjde, derved vil det også give den bedste gengivelse at placere sine højtalere i ørehøjde.

Med det sagt, så er placeringen af højden ikke særlig afgørende for de fleste, bare sæt dem hvor det er pænest, bedst for dig, eller mest tilgængeligt :)
Af Supergris
#150093
Fuldstændig utopisk at snakke højttaler-kabler i denne prisklasse. Du kan bruge, hvad du har.
Har selv Z 5500 til min PC...
Af wizardmand
#150179
ok så konklusionen er at det er lidt lige meget hvilke kabler jeg bruger fordi det er lavpris højtalere. Det er forresten super let at finde en kæreste her. Jeg har også et andet problem. nogle gange, faktisk næsten hver gang jeg bruger højtalerne kommer der en lav "hummen" som langsomt opbygger sig, indtil det er så højt at jeg er nødt til at slukke og så tænde for højtalerne. lyden stammer forresten fra bassen. hvis jeg giver bassen et ordentligt slag på toppen forsvinder lyden nogle gange. hvad er dette fænomen og hvordan kan jeg løse det?
Senest rettet af wizardmand 24. okt 2011, 12:06, rettet i alt 1 gang.
Af ZanZan
#150184
Uden at kende noget til en højtalers indre, så gætter jeg på at det er en form for resonans, som gør at den stille og roligt svinger mere og mere, og til sidst bliver hørbar. Det kan måske løses ved at finde ud af hvilken dims der svinger (måske en skrue der skal strammes), men højst sandsynligt kan det ikke fikses på en billig plastikhøjtaler, og det bedste bud er at købe nogle nye.
Af wizardmand
#150449
hmm jeg tror ikke helt på den med resonans, det er mere sandsynligt, at et eller andet magnetisk påvirker bassens enorme magnet/kredsløb. bassen står lige ved siden af mit kabinet det kunne være årsagen? selvom du synes 3000kr er billigt for højtalere, vil jeg nu argumentere at man ikke kan få bedre eller kraftigere til pc. bassen er ekstrem dyb og voldsom hvis man skruer op, de perfekte fest højtalere.
Senest rettet af wizardmand 25. okt 2011, 11:38, rettet i alt 1 gang.