Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Otto J
#182301
noxity skrev: Er helt enig Otto. Den omvendte bevisbyrde efter de 6 måneder betyder dog at det i princippet er dig som kunde der skal påvise at du ikke har fejlbehandlet produktet (vand, slag etc.). Ved garanti er det butikken der skal påvise dette.
Det kan diskuteres. Humlen er at der ifølge gældende praksis ikke stilles samme krav til forbrugerens bevisførelse, som til butikkens. Det vil sige, hvis du fremviser et produkt som ikke umiddelbart viser tegn på at have lidt overlast, så er bevisførelsen allerede dér flyttet tilbage til forhandleren. Det kan siges at være uretfærdigt overfor den erhvervsdrivende at det forholder sig sådan, men sådan er det. Hvis man ikke kan leve med dét, så må man jo lade være med at drive forretning. Det er IKKE en retfærdig verden at drive en butik (med slutbrugere som kunder).

Den nemmeste måde at forstå hvordan man er stillet efter de 6 måneder, er at se sådan på det at man er stillet nøjagtigt ligesom man var dengang reklamationsretten var 12 måneder. De 6 måneders formodningsregel er en bonus der er kommet til, men som ikke har nogen reel betydning for forbrugerelektronik. Det har langt større betydning ved f.eks. en T-Shirt. Hvis du vil have byttet en T-shirt hvor syningen er gået op, efter 6 måneder, så skal du påvise at det rent faktisk skyldes en mangel, og at du ikke bare har slidt den op fordi det er den eneste T-shirt du ejer. Før 6 måneder skal butikken rent faktisk påvise at den er slidt ned, og ikke var defekt ved købet.
noxity skrev:
I praksis har jeg dog aldrig hørt om en butik som direkte kræver at kunden selv skal dokumentere at produktet ikke er misvedligeholdt. Ofte vil butikken jo blot fremlægge sine argumenter for hvorfor at produktet ikke er dækket af reklamationen, ofte i form af en udtalelse fra et værksted.
Netop. Det korte af det lange er, at når det forholder sig sådan i praksis, så er det efter min mening svindel at fortælle kunden noget andet når han køber varen. Det betyder at tillægsforsikringen ikke har den værdi man er blevet lovet, og dermed vil jeg argumentere for at man kan forlange pengene tilbage, hvis man er blevet solgt den under dén forudsætning (hvis man altså har fortrudt, jeg vil jo ikke fraråde folk at købe en forsikring de rent faktisk gerne vil have)
Af fredekb
#182317
Tak for svar :) I må undskylde at jeg ikke forstår det hele, nok pga alderen (13 ½ år) Kan en af jer forklare kort men præcist hvad det er man skal huske hvis ens tv bliver defekt på en eller anden måde indenfor 2 år? F.eks med hvad man skal fremvise overfor Bilka eller Elgiganten at det ikke er en selv (hvis det er efter 6 mdr efter hvad jeg kunne forstå på jer)
Så skal jeg nok lade være med at spørge mere (medmindre jeg er helt lost)
Af noxity
#182322
Den korte: Du skal ikke huske noget som helst. Udover et købsbevis eller bon.

Den lange: Hvis der går noget galt med TVet, som du ikke selv er skyld i (slag, vand osv), så afleverer du bare TVet hos forhandleren sammen med en fejlbeskrivelse og dit købsbevis. Så sender de TVet ind til værksted som laver en diagnose. I langt de fleste tilfælde vil TVet så blive repareret og sendt retur til butikken (eller ombyttet, men det er sjældent). Hvis værkstedet finder tegn på forkert brug, så vil du få en besked fra forhandleren. Her er den typiske procedure at du vil få et tilbud på hvad det koster at reparere TVet. Men det er som sagt yderst sjældent ved TV :)

Nogle producenter, altså Samsung, Philips osv. har deres eget tilbud om reparation. Her kan du med fordel kontakte dem direkte, og de vil så sende en tekniker ud til dig. Her vil han så forsøge at reparere TVet, og hvis det ikke kan lade sig gøre på stedet, så tager han det med, mens du låner et andet TV.
Hos Samsung hedder det Samsung Prestige Service, og gælder så vidt jeg kan huske fra 40" og op.
Af fredekb
#182323
Tak for dette svar, bare for at være sikker så er det det samme om man køber i Elgiganten eller Bilka? :)
Af jones31
#182327
fredekb skrev:Tak for dette svar, bare for at være sikker så er det det samme om man køber i Elgiganten eller Bilka? :)
Elgiganten har også kørende service.
Af lgowner
#182333
fredekb skrev:Tak for dette svar, bare for at være sikker så er det det samme om man køber i Elgiganten eller Bilka? :)
udgangspunkt: ja

resten er en masse gradbøjninger af vilkår som du nok aldrig får brug for, og skulle skaden ske, så går det nok fint nok hos begge uafhængigt af deres salgsvilkår.
Af fredekb
#182337
Fedest takker for jeres hjælp, så bliver det nok Bilka da prisen er billigst der ;)
Af jones31
#182339
fredekb skrev:Fedest takker for jeres hjælp, så bliver det nok Bilka da prisen er billigst der ;)
Nu vil elgiganten jo altid matche prisen på alt fra bilka.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#182365
Og da du jo er sælger i El-Giganten vil jeg igen bede dig om ikke at bevæge dig for dybt ind i diskussioner omkring valg af butik.
Af fredekb
#182368
Der er da ellers kun prisgaranti i Bilka?
Og så forstår jeg bedre hvorfor du anbefaler jeg handler i Elgiganten hvis du er sælger
Af lgowner
#182369
fredekb skrev:Der er da ellers kun prisgaranti i Bilka?
Og så forstår jeg bedre hvorfor du anbefaler jeg handler i Elgiganten hvis du er sælger
jeg er så ikke sælger i elgiganten. Dog ved jeg de er lige så gode til at presse prisen selvom de ikke skilter med den service. De ved godt at prisen er for flere købere den bedste grund , når de står med bilka/elgiganten indkøb. Så klart er, du nok bare ikke som 13 årig gør det som forventes. Du må tage din far med derned og slå i bordet, og få en god kontant pris og få forklaret du har læst at elgiganten også kan presse prisen under andre bedste prismatch. det er almindelig viden hvis du checker andre tråde.

så burde budskabet stadig være splittet mellem 2 muligheder (B ;)
men kan du slå i bordet i din alder og få rabatten, så tar jeg hatten af for dig :)
Af fredekb
#182371
lgowner skrev:
fredekb skrev:Der er da ellers kun prisgaranti i Bilka?
Og så forstår jeg bedre hvorfor du anbefaler jeg handler i Elgiganten hvis du er sælger
jeg er så ikke sælger i elgiganten. Dog ved jeg de er lige så gode til at presse prisen selvom de ikke skilter med den service. De ved godt at prisen er for flere købere den bedste grund , når de står med bilka/elgiganten indkøb. Så klart er, du nok bare ikke som 13 årig gør det som forventes. Du må tage din far med derned og slå i bordet, og få en god kontant pris og få forklaret du har læst at elgiganten også kan presse prisen under andre bedste prismatch. det er almindelig viden hvis du checker andre tråde.

så burde budskabet stadig være splittet mellem 2 muligheder (B ;)
men kan du slå i bordet i din alder og få rabatten, så tar jeg hatten af for dig :)
Det var nu Jones 31 jet tænkte på ;) Tak det vil jeg så prøve, købte min PS3 i Elgiganten hvor jeg også fik prisen under den normale så måske jeg kan være heldig igen. Nogle ideer til hvordan man for presset prisen ned hos Elgiganten ellers? Sidste gang sagde jeg at jeg havde set den billigere i Bilka og så fik jeg den enten billigere eller til samme pris i Elgiganten, men hvis der nu ikke i nogen reklame er det tv, og skal det være samme størrelse hvis reklamen har en betydning. Tv'et skal være 32'' og Bilka har reklameret med 47'' (tror jeg det var)

Igen tak for en fantastisk hjælp herinde :)
Af noxity
#182376
Hvis du siger at du har set den billigere i Bilka, så vil de i langt de fleste tilfælde lige slå den op på Bilka.dk. Har du ret, så matcher de prisen. Har du ikke ret, så kommer du til at se lidt dum ud :D
Af fredekb
#182392
Hehe tak, er det ligemeget om det er præcis den størrelse (32'' hvor den i Bilka er 47'' men samme model) og skal det være præcis samme model eller samme modelserie

Den i 32'' hedder LG LM669T hvor der ellers kan være tilbud på et LM660T ?
:)