Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fredekb
#182235
Hej jeg har set på http://www.bilka.dk/elektronik/tv/32-40 ... _other_ds)

De har dette både i Bilka og Elgiganten, dog er Bilka billigst. Jeg har før handlet i Elgiganten men aldrig store elektroniske ting som skulle laves (har hørt flere dårlige erfaringer)
Bilka har jeg hørt godt om og der har jeg købt min nuværende bærbar men kender heller ikke hvor god service der er der.

Prisen er næsten det samme hos Bilka og Elgiganten så vil gerne vide hvor i ville købe og hvorfor
Af Daniel Buje
#182241
Bilka yder 24 måneders garanti
Elgiganten yder 24 måneders reklamations ret

Dog burde du ikke være nervøs ved at handle ved nogle af de to butikker.
Af jones31
#182252
Daniel Buje skrev:Bilka yder 24 måneders garanti
Elgiganten yder 24 måneders reklamations ret

Dog burde du ikke være nervøs ved at handle ved nogle af de to butikker.
Nej forkert, bilka kører også med reklamationsret og ikke noget der hedder garanti. Så ingen forskel og de begge matcher hinanden på pris.
Af Daniel Buje
#182260
jones31 skrev:
Daniel Buje skrev:Bilka yder 24 måneders garanti
Elgiganten yder 24 måneders reklamations ret

Dog burde du ikke være nervøs ved at handle ved nogle af de to butikker.
Nej forkert, bilka kører også med reklamationsret og ikke noget der hedder garanti. Så ingen forskel og de begge matcher hinanden på pris.
"Bilka giver dig 2 års fuld garanti på alle nonfoodvarer
Bilka giver dig 2 års fuld garanti på alle nonfoodvarer... Nu slipper du for bøvl, besvær og bevisbyrde. Bilka giver dig 2 års fuld garanti. Købeloven giver dig som forbruger udvidet beskyttelse... , som vælger mellem ombytning eller reparation. Garanti Er en service, som ligger ud over købeloven. Det er et løfte om, at Bilka... år og ellers udbedrer vi manglen. Når Bilka giver 2 års garanti betyder det"

http://www.bilka.dk/SearchResultNew?fre ... er&hits=12
Af lgowner
#182262
Daniel Buje skrev:http://www.bilka.dk/SearchResultNew?fre ... er&hits=12
findes ikke mere, siden er nu fjernet, så bilka blev nok glade for du fandt 5 fejl :)

her er et udtræk af deres aktuelle retningsbetingelser

"
Reklamation - guide til defekte varer?

Du har 2 års reklamationsret fra modtagelsen af varen, dog skal du reklamere inden rimelig tid, efter du har konstateret en mangel."
Af lgowner
#182264
noxity skrev:http://www.bilka.dk/Mere-Bilka/Fremtide ... rs-garanti
så er det bare en sørgelig side, når der også skrives du kun har

"Der er en mangel eller fejl på et produkt - reklamation
Skulle du modtage et reklamationsberettiget produkt beklager vi fejlen. Du skal kontakte Bilka.dk kundeservice eller henvende dig i servicecentret i din lokale Bilka, så retter vi vores fejl.

Du har 2 års reklamationsret fra modtagelsen af varen, dog skal du reklamere inden rimelig tid, efter du har konstateret en mangel.
"

andre steder når man vil vide det.
Af fredekb
#182266
Tak for beskederne :) Forstår ikke helt om i så vil anbefale Bilka eller om det er ligemeget hvorhenne af de 2 steder det købes?

Hvor er der bedst service af disse 2
Hvor er det lettest at få lov til at se deres modeller i 3D med 3D film på?
Af lgowner
#182267
jeg tror her menes at bilka vil skifte dit tv selvom du får det revet ned af væggen eller sønnen smider lego på panelet, da garanti dækker alle skader bedre end reklamationsret gør.

jeg ville vælge elgiganten :)
Af fredekb
#182273
Forstår ikke hvorfor du så vil vælge Elgiganten hvis Bilka har den bedste garanti og et lidt billigere tv? :)
Af lgowner
#182275
fredekb skrev:Forstår ikke hvorfor du så vil vælge Elgiganten hvis Bilka har den bedste garanti og et lidt billigere tv? :)
vel fordi elgiganten ligger lige om hjørnet og at de prismatcher.

Garantien rækker kun så langt som bilka giver udtryk for og det kommer vel an på årsag når man kommer dertil. så det må forblive overfladisk tryghed.
Af noxity
#182278
lgowner vrøvler, men det er normalt.

Bilka har 2 års garanti, hvor loven kun foreskriver at du skal have 6 måneder med reklamation hvor man formoder at fejlen var til stede på købstidspunktet (altså garanti). I de første 6 måneder er det altså butikken som har bevisbyrden. De næste 18 måneder er det dig der skal bevise at fejlen var der ved købstidspunktet, og at du ikke er skyld i den. Dette er den normale reklamation.

Når Bilka giver dig 2 års garanti, så betyder det at det er Bilka der skal bevise at du er skyld i fejlen. Man antager altså fejlen eller årsagen til fejlen har været til stede fra købstidspunktet i alle 24 måneder.

Garanti betyder ikke at du kan smadre TVet, fejlbetjene eller på anden måde mishandle produktet.
Det hele handler om hvem der skal være bevis byrden.

Du skal altså bare ignorere hvad lgowner skriver, og så holde dig til fakta. Jeg medgiver at det hele godt kan virke lidt rodet, men du skal huske at Bilka.dk og Bilka varehusene er to forskellige butikker, som dog har et samarbejde. Som jeg læser det, så er det udelukkende Bilka varehusene som yder de 2 års garanti, hvorimod Bilka.dk E-butikken nøjes med de 2 års reklamationsret. Dette er også grunden til at der ikke står noget om garanti under handelsbetingelser på siden.

Hvis du vil være på den sikre side, så kan du altså printe websiden som den ser ud nu. Så er du sikret i tilfælde af en evt. uoverensstemmelse, eller hvis du støder ind i en medarbejder som ikke er informeret om de to års garanti.

Håber det hjælper dig lidt på vej :)

Hvad angår El-giganten kontra Bilka, så ville jeg vælge Bilka pga. garantien, så længe at du får et pris-match. Er TVet billigere i El-giganten, så køb det der.


Når alt dette er sagt, så fungerer garanti og reklamationsret i praksis på fuldstændig samme måde i Bilka. Dette skyldes at alle produkter der indleveres i Bilka bliver sendt til en ekstern service-partner. Denne service-partner laver herefter et tjek af computeren for at klarlægge årsagen til fejlen. Du vil altså aldrig blive mødt med et krav om at skulle bevise din uskyld, selvom der kun reklamationsret.
Af fredekb
#182279
Tak Noxity for svaret, også tak lgowner men havde svært ved at forstå hvorfor jeg skulle vælge Elgiganten (udover det er tættest på)da priserne er lidt højere og der ikke er så god garanti.
Noxity tak for du gav dig tid til at skrive dette :) Hvis jeg skulle købe hos Bilka bliver det i deres butik og ikke netsiden. Hvilken webside er det jeg skal printe ud inden evt. køb hos Bilka?

Kan du/i også svare på mit andet spørgsmål:

Hvor er det lettest at få lov til at se deres modeller i 3D med 3D film på?

Har i HI-FI klubben set LG's tv men de sagde de ikke kunne lave alle deres tv til at se 3D, samme med Fona som havde 1 fra Samsungs topmodel
Af lgowner
#182282
noxity skrev:lgowner vrøvler, men det er normalt.
i stedet for at sige jeg får ret og du fik fred. så var pointen skam også at du ikke ser mange pålægge sig garanti krav hos nogen forhandlere eller debatter omhandle 6/18 måneders twisten ofte.

så nok kan det være du mener jeg vrøvler men lad os se når bilka skal dække en erstatning som er 2 år tilbage i tiden og dem kender vi ikke nogen af??? så du kan kun få ret med reference.

du skrev en lang og søvlet forklaring, jeg skrev det på kort og præcist dansk uden søforklaringer, tak!