26. feb 2013, 14:22
#182301
Den nemmeste måde at forstå hvordan man er stillet efter de 6 måneder, er at se sådan på det at man er stillet nøjagtigt ligesom man var dengang reklamationsretten var 12 måneder. De 6 måneders formodningsregel er en bonus der er kommet til, men som ikke har nogen reel betydning for forbrugerelektronik. Det har langt større betydning ved f.eks. en T-Shirt. Hvis du vil have byttet en T-shirt hvor syningen er gået op, efter 6 måneder, så skal du påvise at det rent faktisk skyldes en mangel, og at du ikke bare har slidt den op fordi det er den eneste T-shirt du ejer. Før 6 måneder skal butikken rent faktisk påvise at den er slidt ned, og ikke var defekt ved købet.
noxity skrev: Er helt enig Otto. Den omvendte bevisbyrde efter de 6 måneder betyder dog at det i princippet er dig som kunde der skal påvise at du ikke har fejlbehandlet produktet (vand, slag etc.). Ved garanti er det butikken der skal påvise dette.Det kan diskuteres. Humlen er at der ifølge gældende praksis ikke stilles samme krav til forbrugerens bevisførelse, som til butikkens. Det vil sige, hvis du fremviser et produkt som ikke umiddelbart viser tegn på at have lidt overlast, så er bevisførelsen allerede dér flyttet tilbage til forhandleren. Det kan siges at være uretfærdigt overfor den erhvervsdrivende at det forholder sig sådan, men sådan er det. Hvis man ikke kan leve med dét, så må man jo lade være med at drive forretning. Det er IKKE en retfærdig verden at drive en butik (med slutbrugere som kunder).
Den nemmeste måde at forstå hvordan man er stillet efter de 6 måneder, er at se sådan på det at man er stillet nøjagtigt ligesom man var dengang reklamationsretten var 12 måneder. De 6 måneders formodningsregel er en bonus der er kommet til, men som ikke har nogen reel betydning for forbrugerelektronik. Det har langt større betydning ved f.eks. en T-Shirt. Hvis du vil have byttet en T-shirt hvor syningen er gået op, efter 6 måneder, så skal du påvise at det rent faktisk skyldes en mangel, og at du ikke bare har slidt den op fordi det er den eneste T-shirt du ejer. Før 6 måneder skal butikken rent faktisk påvise at den er slidt ned, og ikke var defekt ved købet.
noxity skrev:Netop. Det korte af det lange er, at når det forholder sig sådan i praksis, så er det efter min mening svindel at fortælle kunden noget andet når han køber varen. Det betyder at tillægsforsikringen ikke har den værdi man er blevet lovet, og dermed vil jeg argumentere for at man kan forlange pengene tilbage, hvis man er blevet solgt den under dén forudsætning (hvis man altså har fortrudt, jeg vil jo ikke fraråde folk at købe en forsikring de rent faktisk gerne vil have)
I praksis har jeg dog aldrig hørt om en butik som direkte kræver at kunden selv skal dokumentere at produktet ikke er misvedligeholdt. Ofte vil butikken jo blot fremlægge sine argumenter for hvorfor at produktet ikke er dækket af reklamationen, ofte i form af en udtalelse fra et værksted.
Mvh. Otto