Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af moppy
#181638
Hej. Jeg har haft den fornøjelse at købe en ny 60" fladskærm i en anerkendt og e-mærket netbutik. Efterfølgende fandt jeg ud af at skærmen har været brugt, da der er gemt data i skærmen som indikerer brug med dårligt antennesignal, hvor disse informationer automatisk lagres. Butikken undskylder sig med, at da man har 14 dages returret ved køb på nettet, kan man også forvente at modtage "testede" varer som nye (som de kalder det). Jeg havde dog en klar forventning om at modtage en fabriksny skærm når jeg har købt en sådan. Er der andre som har haft lignende oplevelser? Jeg har læst lidt om reglerne på taenk.dk og forbrug.dk og de fortæller ganske rigtigt at man godt må teste elektronik når det er købt på nettet og derefter returnere det, men ikke så meget om butikken må sælge samme vare igen som ny uden at gøre opmærksom på, at den har været "testet". I princippet kan samme vare så være "testet" flere gange inden du modtager den. Jeg venter lidt med at afsløre butikkens identitet, til de fuldstændigt har afvist min indsigelse, men vil da gerne høre om andres oplevelser.[b][/b][b][/b]
Af Bent odense
#181655
Har været ude at installere et tv,som skulle været købt som demo/mode,i en butik.Og så til min store undrende,at det har været instillet til stofa,som den pågældnde butik ikke kører deres signal på.Så det vil sige at det var ikke tale om en demo/model,som butikken har solgt det som.Det viste sig også at tv"et har været ude ved en anden kunde,og ikke som demo/model.Og nu var beviserne på bordet,og han fik sine penge til bage.Sage til ham han skulle ikke accepterer det,og skulle gå vider med det.
Af Ham_Der_Hansen
#181657
Bent jeg er helt enig med dig, det holder sgu ikke.

Jeg oplevede for nylig under julehandlen, at skulle købe en Blu Ray afspiller som gave, da ekspedienten kom med kassen var det tydeligt at kassen havde været åbnet før og var lukket med brun tape, bad sælgeren finde en ny vare, da det jo var tydeligt at denne havde været åbnet.

Sælgeren forsvandt og kom tilbage efter 5 min efter og måtte meddele at de ikke havde flere. Valgte at gå min vej og fandt afspilleren hos en anden forhandler og her var der ingen problemer - kassen var plomberet fra fabrikken og med klar tape.
Af Bent odense
#181658
Det må værer en sag,for Morten Spiegelhauer,fra operation X. :)
Af lgowner
#181661
Bent odense skrev:Det må værer en sag,for Morten Spiegelhauer,fra operation X. :)
det har allerede været i tv2 nyhederne for flere år siden og sagen har nok ikke ændret sig.

Forretningerne MÅ GODT sælge en åbnet vare som ny, det kræver dog at de har været igennem en udførlig test og sletning og nulstillig, så køberen mærker minimal forskel på at skærmen har være solgt en gang før.
i programmet blev det påpeget at der hos elgiganten og tele butikkerne var problemer med at teste og nulstille produktet, så man fik bærbare,telefoner og andre produkter som nye, men bar tydelige levn fra tidligere ejer. det var så emnet som fik dem i nyhederne.

De har nok ikke ændret sig og måske burde den i nyhederne igen.
det er dyrt og kræver rigtig mange resurser at få produkter checket og nulstillet og pakket korrekt ind før gensalg, det gider de bare ikke, og lige pt sælger de dem i elgiganten som før solgte produkter med lidt lavere pris, så man accepterer dette.

tror slet ikke tele butikkerne har gjort meget på det område.
Af dumb
#181664
Men er vi som forbruger ikke også ved at være lidt/meget krævende?

Vi vil gerne have mulighed for at få varen hjem i stuen, så vi kan afprøve det. Men vi bliver "sure" når vi så får en tidligere udpakket model hjem.

Hvis ikke butikkerne kan sælge sådanne vare igen, som værende nye, så er de jo enten nødt til at fjerne den "service" (hvilket man ikke kan ved fjernsalg, da det er lovpligtigt) eller også skal de hæve nypriserne og på den måde dække sig ind.
Af Bent odense
#181682
Det er da utroværdig information af pågældende butik,at give en ældre herrer,et tv med hjem,i den tro han har købt et demo-tv der har stået på stan.Men faktisk har været ude ved en anden kunde,med dens dataer.
Af lgowner
#181683
Bent odense skrev:Det er da utroværdig information af pågældende butik,at give en ældre herrer,et tv med hjem,i den tro han har købt et demo-tv der har stået på stan.Men faktisk har været ude ved en anden kunde,med dens dataer.
det mener jeg så ikke.
det er vel en demo model som tidligere også var hjemme hos en anden kunde og testet præcis som tilfældet her.

så den falder ind under ny katagorien og kan altså testes og leveres tilbage på betingelserne at indpakning er i samme stand som ved købet. så er det butikken som skal klare resten.

så jeg er enig med dumb, vi er blevet for krævende og tror vi kan lege og teste nyt hele tiden, når vi ved mange køber og leverer tilbage bare fordi de også skulle lege og afprøve det i stuen og havde mindre reelle hensigter, så butikken vinder mit point her.

sålænge varen er i perfekt stand og ingen synlige skader, så vil jeg bare holde på garanti fra dag1 og virker den efter 6 måneder, så begynder det jo nok at være af anden årsag, end at en anden kunde havde den hjemme i nogle dage før jeg fik det.
Af Bent odense
#181691
Jo Jo igowner,ved godt hvad du mener.Men der er ikke grund til,at sige til ham-kunden,at det er en demo-model,når det ikke var.Det virker utroværdig på mig.Og så skal det lige siges,han kunne købe demo-modellen,fordi der var udsolgt.
Af Ham_Der_Hansen
#181732
dumb skrev:Men er vi som forbruger ikke også ved at være lidt/meget krævende?

Vi vil gerne have mulighed for at få varen hjem i stuen, så vi kan afprøve det. Men vi bliver "sure" når vi så får en tidligere udpakket model hjem.

Hvis ikke butikkerne kan sælge sådanne vare igen, som værende nye, så er de jo enten nødt til at fjerne den "service" (hvilket man ikke kan ved fjernsalg, da det er lovpligtigt) eller også skal de hæve nypriserne og på den måde dække sig ind.
Kan godt være at jeg er en atypisk kunde, men jeg sætter mig nu ind i det stykke isenkram jeg agter at købe - inden jeg går til en forhandler - og vælger jeg at smide 15.000+ efter en skærm, forventer jeg som minimum, at skærmen er ny og ikke har været forbi andre kunder - eller har stået som demomodel i butikken.

Det er sgu ikke at være krævende. At butikkerne så tilbyder en service der hedder try before you buy - er deres problem - kan aldrig blive mit.

Jeg ville nu aldrig købe en vare som ny, som har været i hænderne på andre kunder.
Af DavidHimself
#181737
Jeg synes godt at vi som kunder må kræve lidt... butikkerne should at least have the decency at fortælle kunderne hvis det er et produkt der har været ude hos en anden før! Så kan den enkelte kunde vurdere om det betyder noget og så tage en beslutning. At vælge at lade være med at fortælle det virker mere som man prøver at skjule noget.
Ham_Der_Hansen skrev:Det er sgu ikke at være krævende. At butikkerne så tilbyder en service der hedder try before you buy - er deres problem - kan aldrig blive mit.
Netbutikkerne SKAL tilbyde den "service" - det kan godt blive en dyr fornøjelse i længden... de fleste er dog gode til at sælge dem som demo eller gøre opmærksom på hvis det har været ude før.
Af lgowner
#181751
DavidHimself skrev:Jeg synes godt at vi som kunder må kræve lidt... butikkerne should at least have the decency at fortælle kunderne hvis det er et produkt der har været ude hos en anden før! Så kan den enkelte kunde vurdere om det betyder noget og så tage en beslutning. At vælge at lade være med at fortælle det virker mere som man prøver at skjule noget.
lad os håbe butikken som andre, ikke kun har en vare tilbage som er returvare, så ender du måske med at gå glip af købet og skal afvise den på grund af din atypiske holdning til at dit bare skal være nyt , du vil nok slet ikke høre om hvor ofte folie på dvd og spil og andre varer med folie, bare pakkes om og sælges som nyt
Ham_Der_Hansen skrev:Kan godt være at jeg er en atypisk kunde, men jeg sætter mig nu ind i det stykke isenkram jeg agter at købe - inden jeg går til en forhandler - og vælger jeg at smide 15.000+ efter en skærm,
tror bare du er den samme skatteborger som betaler alt for meget i skat og slet ikke kan accepterer din skatteprocent.
du er også den samme som de mange andre som forventer nyt er nyt, så skal man vel bare huske hvor mange der ikke beholder varen og den sælges igen som ny. tænk på tøj på postordre, eller fejlet juleindkøb. du tror vel ikke alle varene bliver sendt retur til producent?

måske er der nogle tidligere ansat fra en butik som kan afklare det for jer f.eks fona el. elgiganten?
jeg indrømmer gerne at tage fejl, desværre så mener jeg ikke vi har så mange skibe som sejler tilbage med åbne retur produkter til asien :-)
Af Ham_Der_Hansen
#181753
lgowner skrev:
DavidHimself skrev:Jeg synes godt at vi som kunder må kræve lidt... butikkerne should at least have the decency at fortælle kunderne hvis det er et produkt der har været ude hos en anden før! Så kan den enkelte kunde vurdere om det betyder noget og så tage en beslutning. At vælge at lade være med at fortælle det virker mere som man prøver at skjule noget.
lad os håbe butikken som andre, ikke kun har en vare tilbage som er returvare, så ender du måske med at gå glip af købet og skal afvise den på grund af din atypiske holdning til at dit bare skal være nyt , du vil nok slet ikke høre om hvor ofte folie på dvd og spil og andre varer med folie, bare pakkes om og sælges som nyt
Ham_Der_Hansen skrev:Kan godt være at jeg er en atypisk kunde, men jeg sætter mig nu ind i det stykke isenkram jeg agter at købe - inden jeg går til en forhandler - og vælger jeg at smide 15.000+ efter en skærm,
tror bare du er den samme skatteborger som betaler alt for meget i skat og slet ikke kan accepterer din skatteprocent.
du er også den samme som de mange andre som forventer nyt er nyt, så skal man vel bare huske hvor mange der ikke beholder varen og den sælges igen som ny. tænk på tøj på postordre, eller fejlet juleindkøb. du tror vel ikke alle varene bliver sendt retur til producent?

måske er der nogle tidligere ansat fra en butik som kan afklare det for jer f.eks fona el. elgiganten?
jeg indrømmer gerne at tage fejl, desværre så mener jeg ikke vi har så mange skibe som sejler tilbage med åbne retur produkter til asien :-)
Der rammer du bare så helt ved siden :-), men alle kan jo tage fejl ;-)
Af lgowner
#181758
Ham_Der_Hansen skrev:Der rammer du bare så helt ved siden :-), men alle kan jo tage fejl ;-)
er da kun glad for at høre du er en som tilslutter sig den gruppe som beholder tingene selvom de har været brugt før . glæden er helt på alle vores andre's side (B

Livet er slet ikke så svært når man først springer ud og melder klart fra at være den atypiske ener.