Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#173458
nu burde det være lige til at komme af det møg - nu får vi både Netfix og HBO om par andre tjenester (via nettet) så nu kan jeg nul og nix se at de kan bruge deres: 'så længe man har et antenne stik...' længere
Brugeravatar
Af edinger
#173461
Du har jo stadig adgang til DR's indhold via internettet. Så du slipper nok ikke for licensen lige foreløbig.
Af PeterD
#173463
Licens!?...Hvad er det? O-O
Af noxity
#173467
Som der allerede er nævnt, så er det jo ikke en TV-licens, men en medielicens.

Faktisk så skal du bare have adgang til en internetforbindelse på 256kbit (1/4 mbit) før at du skal betale medielicens. Faktisk så er det nok at din mobiltelefon er i stand til at gå på nettet, om du betaler for den service er underordnet.

Så i dag er det praktisk talt umuligt at undgå den skide licens hvis du bare har et nogenlunde normalt forhold til elektronik.

Hvis du skal undgå licens, så skal du nemlig holde dig til en Nokia 3210 (eller lign.), droppe dit TV (lige meget om du ikke får leveret noget TV-signal) samt droppe din faste internetforbindelse.

Vi kan godt blive enige om at internetdelen er fuldstændig hen i hegnet. Hastighedsgrænsen var faktisk "høj" dengang den blev indført, og afspejlede til dels et minimumskrav for at kunne se Net-tv. I dag er alle forbindelser dog blevet så hurtige at kvaliteten og dermed kravet til båndbredde også er stedet betragteligt. Det betyder også at det i dag er praktisk umuligt at se Net-tv med en 256 kbit forbindelse.

I en drømmeverden ville licensen være afskaffet, og udbyderne som vi kender dem i dag ville være opløst, så produktionsselskaberne indbyrdes skulle kæmpe om kunderne gennem en fælles platform.
Brugeravatar
Af edinger
#173475
Rasmus Larsen skrev:Der er dog ved at ske noget i [...] Sverige, der foreslår, at medielicensen skal erstattes med en skal.
Er det så en skal, som skal trækkes ud over skærmen? :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#173482
En skat i stedet for licensen gør bare ikke noget ved kritikken om hvorvidt man overhovedet skal betale for noget man ikke vil ha'. I den her velfærdsstat, så vil der dog altid være noget man gerne vil slippe for at betale for, fordi man ikke gør brug af ydelsen. Jyder uden bil på Thyholm er nok også ligeglade med motorveje på Sjælland eller broforbindelser til samme.
Af allo
#173496
det burde altså kunne lade sig at gøre - medialicens vil jeg betale uden brok (hvis jeg kunne slippe af med det andet crap)

tvlicens har jeg ikke behov for - HBO, Netfix mf.kræver ikke tv-stikket - og det er det jeg ikke forstår (at det stadig er umuligt at 'afbestille')

nogen burde seriøst tage sig af det...(selvfølgelig er jeg klar over at staten tjener mia.på den men...- det de har gang i er helt ulovligt - for man har ikke brug for tv-stikket for at kunne se tv - Viasat Play og On-demand og Tv2 og alt andet kan køres via nettet - ergo: multimediaskat)
Af klingenberg
#173508
edinger skrev:
Rasmus Larsen skrev:Der er dog ved at ske noget i [...] Sverige, der foreslår, at medielicensen skal erstattes med en skal.
Er det så en skal, som skal trækkes ud over skærmen? :p
:D
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#173510
edinger skrev:
Rasmus Larsen skrev:Der er dog ved at ske noget i [...] Sverige, der foreslår, at medielicensen skal erstattes med en skal.
Er det så en skal, som skal trækkes ud over skærmen? :p
Flyveskaller - til alle dem der ikke betaler :D
Af noxity
#173511
Rasmus:
Øv, der var jo ikke nogle spændende tal/priser i det dokument. Kun at man, som du også skrev, skulle betale et beløb baseret på ens indkomst. Dog står der at der skal implementeres en maksgrænse, samt at personer under 18 skal fritages.

Problemet med at fjerne licensen helt er jo at den ikke forsvinder af den grund. DR vil jo stadig indgå i de forskellige udbyders pakker, og så vil den bare koste der. Alternativt skal hele DR reklamefinanciers lige som resten af kanalerne. Det er den eneste løsning som sænker beløbet, men hvis du spørger mig så er det utopi at tro at Staten på noget tidspunkt accepterer reklamer på DR.

Det eneste vi kan håbe på er at Yousee, Stofa og Viasat bliver tvunget til at sælge deres kanaler stykvis :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#173513
noxity skrev:Det eneste vi kan håbe på er at Yousee, Stofa og Viasat bliver tvunget til at sælge deres kanaler stykvis :)
Den model er også svær fordi den nuværende faktisk er med til at sprede omkostningerne. Vi betaler faktisk ikke særlig meget for alle de ligegyldige tv-kanaler; de er bare fyld. Jeg tror ikke nødvendigvis, at vi får billigere tv ved at vælge tv-kanaler stykvis. Måske hvis man kun er interesseret i 2-3 stykker, men tv-kanaludbyderne skal nok finde ud af at sprede indholdet ud over flere tv-kanaler i så fald.

Som jeg har sagt før så tror jeg heller ikke, at folk grundlæggende ønsker frit valg af tv-kanaler. Jeg tror i stedet vi søger frit valg af tv-programmer - altså ægte valgfrihed.
Af allo
#173516
Rasmus Larsen:

"vi betaler faktisk ikke særlig meget for alle de ligegyldige tv-kanaler"

så vidt jeg ved så betaler vi alle sammen knap 2400kr.om året ekstra for dem - både du og jeg og alle der betaler tv-licens) - så det holder nul og nix (det med dit: "...ikke særlig meget...")

kunne man fordele/bruge de knap 2400kr. (tv-licens) på lad os bare sige 16 kanaler (md.) a 10-15kr. så ville man kunne spare halvdelen af det man sidder for (om året)

kvalitet frem for kvantitet ville få mening igen (og så ville man kunne spare 50%...)

så med mindre at jeg har misforstået noget så kan jeg ikke se at "...ikke særlig meget..." passer nogen steder hen i den sammenhæng
Af noxity
#173517
allo, du skal vidst læse hele tråden igennem én gang til.
Du har fuldstændig misforstået hvad der bliver snakket om :)