Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#173546
noxity skrev:Det Rasmus snakker om er prisen på de TV-pakker du f.eks. kan købe hos Yousee. Her betaler du ca. 450kr pr md. for fuldpakken. Her er det måske 10-15 kanaler ud af 60 som står for 90% af beløbet. F.eks. er Viasats kanaler meget dyre.

Så når han siger at vi ikke betale særlig meget, så snakker han om de sidste 45-50 kanaler som måske kun koster 50-100kr ud af de 450kr.

Du ret i at medielicensen kommer ved siden af, men den dækker udelukkende DRs kanaler.
jeg kigger på det på en anden måde:

det koster ikke de ca.450kr.(md.) - eller mindre hvis man har en af de mindre pakker - det koster ca.450kr.+196kr. (md.) - tv-pakke+tvlicens (2352kr. om året/12mdr. = 196kr.md.)

så prisen ligger på de knap 640kr.md.

og det var der jeg var uening med Rasmus - for for mig så er det absolut ikke: "...vi betaler faktisk ikke særlig meget for alle de ligegyldige tv-kanaler..." - for det gør vi
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#173552
noxity skrev:Det hele er selvfølgelig ønsketænkning og kræver en total omstrukturering af hele branchen. Blandt andet skulle samtlige TV-udbydere såsom Yousee, Stofa etc. nedlægges. For de er hele problemet i min verden. I øjeblikket er der ikke den store satsning på online-streaming til fornuftige priser. Det tror jeg hænger sammen med de tvungne TV-pakker som betyder at folk i forvejen har betalt for kanalerne én gang. Så streaming handler i øjeblikket om at give et supplement til dine TV-kanaler, og ikke som en fuldblods erstatning. Hvis streaming skal slå igennem, så kræver det at folk kan få det billigt, og at de ikke har indholdet i forvejen.
Internettet er i praksis langt mere fleksibelt end vores tv-sendenet. Der er ikke en begrænsning på, hvor meget tv-indhold der kan ligge på nettet, og derfor vil internet-streaming også kunne skabe større valgfrihed og ikke begrænse tv-markedet, som det er tilfældet i dag. Derfor ser jeg stor fremtid i internet-streaming. (bogen The Long Tail har et ret interessant pespektiv på, hvorfor f.eks. Netflix, iTunes, Google m.fl, er blevet populære og har været med til at ændre brancher).

Jeg ser det mere som en proces. I starten vil internetstreaming være et supplement, men på et eller andet tidspunkt tilter bøtten og så vil det være dominerende og bestemme markedsvilkårerne. Det bliver dog ikke lige over de kommende år. Nu taler man jo meget om, at HBO og Netflix er på vej, og de kan være med til at ændre markedet betydeligt, selvom jeg dog begynder at frygte, at HBO mest er kommet hertil som følge af pres fra de etablerede tv-udbydere. Det lader til at næsten alle de danske tv-udbydere får adgang til HBOs indhold på en eller anden måde og således vil Netflix mere kunne betragtes som en udefrakommende.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#173553
allo skrev:og det var der jeg var uening med Rasmus - for for mig så er det absolut ikke: "...vi betaler faktisk ikke særlig meget for alle de ligegyldige tv-kanaler..." - for det gør vi
Det er selvfølgelig subjektivt, hvad man mener er de ligegyldige kanaler. Når jeg siger som jeg gør, taler jeg ikke om DRs tv-kanaler, for de har jo fat i danskerne. Jeg tænker på de tv-kanaler, som inkluderes i tv-pakkerne, såsom nabolands-tv, tysk tv og deslige. Dem får vi praktisk talt smidt i nakken, fordi mange af os er med til at betale regningen. Og så ser det jo pænt ud på papiret, at man for sine 400 kr./mdr. (eller hvad man nu betaler) får 50 tv-kanaler og ikke 25. :)

PS: Jeg tror måske du forstår mit citat forkert. Jeg taler ikke om _alle tv-kanaler_. Jeg taler om alle de små tv-kanaler der er inkluderet i vores tv-pakker.

Jeg er skam enig i, at vi betaler i dyre, dyre domme for tv-kanaler.
Af allo
#173554
Rasmus:

jeg kiggede bare på det du sagde på følgende måde:

dem der har en fuldpakke (eller en af de andre) betaler over 10kr.pr.kanal - om det er så en af de gode eller en DK4 lign.

jeg kigger ikke på det som om mange af dem er stort set 'gratis' og bare fyld - for mig er det bare matematik...- 60 kanler; 450kr.md.; tvlicens (196kr.md) - det giver over 10kr.pr.kanal...- og det er ikke biiligt... (og det ved og er vi jo med på alle sammen)

kunne I måske overveje at kontakte DR og undersøge det med tv via HBO/Netflix mf og generelt via nettet?

for hvad kan de bruge som forsvars-argument når man ringer til dem og siger:
'jeg trækker mine kanaler (f.eks.) via ViasatPlay eller Ondemand og HBO/Netflix - det hele foregår via nettet og ikke via antennestikket - ergo: så skal jeg bare betale medielicens'
Af Larsdk
#173555
Vi har i vores opgang valgt at dele vores TV signal fra yousee med dem over os og under os. Det er ikke lovligt ifølge yousee, men det er billigst for os :D 120kr per måned for fuldpakken.

Eneste problem er dog at man er nød til at have en signal forstærker på. Vi har selv 2 tv på uden problemer.

Jeg har ikke noget imod at skulle betale for min fodbold for det har jeg brug for, men jeg nægter at skulle betalt for alle de reality programmer.


De andre har også foreslået deling af internet. Men der trækker jeg dog grænsen. Jeg kræver gode ping tider!

Medie licens er ikke noget vi betaler her i husstanden. Vi nægter at betale for noget som ikke er 2400kr værd.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#173556
allo skrev: jeg kigger ikke på det som om mange af dem er stort set 'gratis' og bare fyld - for mig er det bare matematik...- 60 kanler; 450kr.md.; tvlicens (196kr.md) - det giver over 10kr.pr.kanal...- og det er ikke biiligt... (og det ved og er vi jo med på alle sammen)
Jeg kan sagtens følge dit argument, men det er bare ikke sådan prisstukturen er. Tv-udbyderne betaler jo meget forskellig pris for f.eks. 3+ med Champions League-fodbold kontra f.eks. nabolands-kanaler. Det er effektivt også den pris der sendes videre til os forbrugere. Og hvis vi skulle have frit valg på tv-kanaler, så ville der være meget varierende priser for de forskellige tv-kanaler.

Min påstand er faktisk, at mange tv-kanaler ville blive dyrere ved frit valg, da vores nuværende metode er med til at sprede prisen. Hvis det reelt skal blive billigere, så skal hele bagkæden med; altså dem som laver indholdet. Når prisen som tv-kanalerne skal betale for f.eks. Champions League bliver ved med at stige hver gang, der er forhandlinger, så bliver vores tv-pakker også ved med at stige.

Så er der naturligvis den mulighed, at dem som laver indholdet springer tv-udbyderne over, og det er jo reelt det HBO vil gøre, men de allierer sig så alligevel også med tv-udbyderne, så der er en del facetter med.
Brugeravatar
Af edinger
#173557
allo skrev:kunne I måske overveje at kontakte DR og undersøge det med tv via HBO/Netflix mf og generelt via nettet?

for hvad kan de bruge som forsvars-argument når man ringer til dem og siger:
'jeg trækker mine kanaler (f.eks.) via ViasatPlay eller Ondemand og HBO/Netflix - det hele foregår via nettet og ikke via antennestikket - ergo: så skal jeg bare betale medielicens'
Du adresserer de forkerte, allo.

Medielicensen er en del af medieforliget og er derfor ikke et anliggende for DR's ledelse, men vores kære folkevalgte på Borgen.


Larsdk skrev:Medie licens er ikke noget vi betaler her i husstanden. Vi nægter at betale for noget som ikke er 2400kr værd.
Sådan kunne man jo argumentere imod enhver lov, man finder "uhensigtsmæssig".

Man kan mene, hvad man vil. At medielicensen er skammelig. Eller at det, du foretager dig, er skammeligt.

De-facto skatteundragelse giver ingen point i min bog.
Af allo
#173558
Rasmus:

den prisstruktur der bliver brugt er lige så diktatorisk som Nordkorea...

mange er overbeviste om at det er billigere på denne måde (60 kanalet eller U name it) men det er ikke andet (ikke i mine øjne) end rå fusk

man betaler knap 2400kr.om året (tvlicens) for at få lov til at betale alt mellem 150-450kr.(md.) for den ene eller for den 117.pakke+evt.tillægskanaler 10-15-20kr.(stk)

de kanaler der er med i de knap 2400kr. - dem betaler man dobbelt up for (om man har Yousee eller Younameit så køber man en pakker hvor alle de kanaler man allerede betaler og bliver ved med at betale for er inkl.)

det jeg mente (og stadig mener) med det indlæg/enme som jeg har oprettet det er at lige så snart man skifter til Viaplay og alt det der via nettet så burde man automatisk være i stand til at opsige tv-licens...- og bare betale medielicens
Af klingenberg
#173559
Larsdk skrev:Vi har i vores opgang valgt at dele vores TV signal fra yousee med dem over os og under os. Det er ikke lovligt ifølge yousee, men det er billigst for os :D 120kr per måned for fuldpakken.

Eneste problem er dog at man er nød til at have en signal forstærker på. Vi har selv 2 tv på uden problemer.

Jeg har ikke noget imod at skulle betale for min fodbold for det har jeg brug for, men jeg nægter at skulle betalt for alle de reality programmer.


De andre har også foreslået deling af internet. Men der trækker jeg dog grænsen. Jeg kræver gode ping tider!

Medie licens er ikke noget vi betaler her i husstanden. Vi nægter at betale for noget som ikke er 2400kr værd.
Tror du er ret heldig at bo i en opgang hvor alle har den samme tilgang til tv ;) Er ret nysgerrig, hvordan deler i signalet i en opgang?

Vil også udelukkende gerne have fodbold, men så kræver det at jeg køber 2 pakker der ligger under, og jeg nægter at støtte alt det realitycrap :(
Af klingenberg
#173560
allo skrev:Rasmus:

den prisstruktur der bliver brugt er lige så diktatorisk som Nordkorea...

mange er overbeviste om at det er billigere på denne måde (60 kanalet eller U name it) men det er ikke andet (ikke i mine øjne) end rå fusk

man betaler knap 2400kr.om året (tvlicens) for at få lov til at betale alt mellem 150-450kr.(md.) for den ene eller for den 117.pakke+evt.tillægskanaler 10-15-20kr.(stk)

de kanaler der er med i de knap 2400kr. - dem betaler man dobbelt up for (om man har Yousee eller Younameit så køber man en pakker hvor alle de kanaler man allerede betaler og bliver ved med at betale for er inkl.)

det jeg mente (og stadig mener) med det indlæg/enme som jeg har oprettet det er at lige så snart man skifter til Viaplay og alt det der via nettet så burde man automatisk være i stand til at opsige tv-licens...- og bare betale medielicens
Helt enig, med kabeludbydere skal man teknisk set både betale medielicens + for pakken hvor dr's kanaler rent faktisk er med = dejligt store bonusser og lønninger til konglomerater der yder en service der kunne gøres til den kvarte pris hvis distributionen blev O_O

Oveni det forsøger man rent faktisk at tvinge folk til at betale for et produkt de fleste er røvligeglade med :(

Luk lortet og send pengene ind i uddannelsessystemet, så min generation ender med en længerevarende uddannelse, istedet for som tabere i et realityshow. :o
Af klingenberg
#173561
edinger skrev:
allo skrev:kunne I måske overveje at kontakte DR og undersøge det med tv via HBO/Netflix mf og generelt via nettet?

for hvad kan de bruge som forsvars-argument når man ringer til dem og siger:
'jeg trækker mine kanaler (f.eks.) via ViasatPlay eller Ondemand og HBO/Netflix - det hele foregår via nettet og ikke via antennestikket - ergo: så skal jeg bare betale medielicens'
Du adresserer de forkerte, allo.

Medielicensen er en del af medieforliget og er derfor ikke et anliggende for DR's ledelse, men vores kære folkevalgte på Borgen.


Larsdk skrev:Medie licens er ikke noget vi betaler her i husstanden. Vi nægter at betale for noget som ikke er 2400kr værd.
Sådan kunne man jo argumentere imod enhver lov, man finder "uhensigtsmæssig".

Man kan mene, hvad man vil. At medielicensen er skammelig. Eller at det, du foretager dig, er skammeligt.

De-facto skatteundragelse giver ingen point i min bog.
Om det er skatteundragelse er i min bog lidt en gråzone. Det er en fuldstændig ligegyldig service, som dr's ledelse vil gøre alt for at fortsætte, da det er en enormt lukrativ forretning for dem. !:(

Hvis folk mener at det er lort, men fortsætter med at betale, ændrer det sig aldrig.
Af Mysen
#173563
klingenberg skrev:
allo skrev:Rasmus:

den prisstruktur der bliver brugt er lige så diktatorisk som Nordkorea...

mange er overbeviste om at det er billigere på denne måde (60 kanalet eller U name it) men det er ikke andet (ikke i mine øjne) end rå fusk

man betaler knap 2400kr.om året (tvlicens) for at få lov til at betale alt mellem 150-450kr.(md.) for den ene eller for den 117.pakke+evt.tillægskanaler 10-15-20kr.(stk)

de kanaler der er med i de knap 2400kr. - dem betaler man dobbelt up for (om man har Yousee eller Younameit så køber man en pakker hvor alle de kanaler man allerede betaler og bliver ved med at betale for er inkl.)

det jeg mente (og stadig mener) med det indlæg/enme som jeg har oprettet det er at lige så snart man skifter til Viaplay og alt det der via nettet så burde man automatisk være i stand til at opsige tv-licens...- og bare betale medielicens
Helt enig, med kabeludbydere skal man teknisk set både betale medielicens + for pakken hvor dr's kanaler rent faktisk er med = dejligt store bonusser og lønninger til konglomerater der yder en service der kunne gøres til den kvarte pris hvis distributionen blev O_O

Oveni det forsøger man rent faktisk at tvinge folk til at betale for et produkt de fleste er røvligeglade med :(
Jeg ved ikke, hvor I har fra, at de har skruet prisen kunstigt højt op? Jeg har betalt licens i mange år, og jeg husker da min første licensregning kom for ca. 15 år siden. Her lød den på 900 kroner to gange om året, med det var så også udelukkende for DR1 (dengang kaldet DR), delvist for TV2 og for 4 landsdækkende radioprogrammer. I dag er der jo kommet en DR2, DR i HD, DR for børn osv. Der er desuden tilføjet en hel række digitale radiokanaler, så man kan høre sin yndlingsgenre, når man vil. Prisen er steget med 600 kroner om året, men en vækst på 33% svarer over denne årrække bare ca. til inflationen. De danske kanaler har altså bare udvidet repertoiret uden at hæve prisen. Så kan indholdet selvfølgelig altid diskuteres.

Jeg forstår godt Allo, at du synes tv er for dyrt, og at det skulle være muligt at sige fra, men sådan kan man jo sige med en masse kulturting. Jeg synes ikke vi skal bruge så mange penge på opera og teater når de fleste hellere vil til rockkoncert eller i biografen. Her kunne komme tusind andre holdninger til finanslovens kulturdel, og vi kan aldrig blive enige om, hvad pengene skal bruges til. Jeg synes nu alligevel, at licens skal afskaffes, imod at DR financieres af kulturministeriets bevillinger og dermed skattekronerne. Så er vi da i det mindste ude over, hvem der skal betale, for så gælder det alle.
DR kan så selv bestemme, om pengene skal bruges på dyr forbold, dyre film og dyre nyhedsudsendelser eller på mange kanaler med billige programmer. Hvis de skal fortsætte med brugerbetaling, som licens jo er, så skal det være muligt at vælge til og fra, men så burde det ske med alle andre kulturelle ting også. Jeg tror bare det ville være et knæk i mange andre af kulturens regnskaber, for et operahus ville uden tvivl miste kunder, hvis de var nødsaget til at hæve prisen til 3000 for en enkelt billet.
edinger skrev:
Larsdk skrev: Medie licens er ikke noget vi betaler her i husstanden. Vi nægter at betale for noget som ikke er 2400kr værd.


De-facto skatteundragelse giver ingen point i min bog.
Enig. Det er desideret flabet at prale med, at man har fundet en billigere måde at se tv på, når man lige så godt kunne prale med at have fundet en måde at hæve prisen for andre.
Af allo
#173568
Mysen:

hvad taler du om ("de har skruet prisen kunstigt højt op")?
Af klingenberg
#173570
Mysen skrev:
klingenberg skrev:
allo skrev:Rasmus:

den prisstruktur der bliver brugt er lige så diktatorisk som Nordkorea...

mange er overbeviste om at det er billigere på denne måde (60 kanalet eller U name it) men det er ikke andet (ikke i mine øjne) end rå fusk

man betaler knap 2400kr.om året (tvlicens) for at få lov til at betale alt mellem 150-450kr.(md.) for den ene eller for den 117.pakke+evt.tillægskanaler 10-15-20kr.(stk)

de kanaler der er med i de knap 2400kr. - dem betaler man dobbelt up for (om man har Yousee eller Younameit så køber man en pakker hvor alle de kanaler man allerede betaler og bliver ved med at betale for er inkl.)

det jeg mente (og stadig mener) med det indlæg/enme som jeg har oprettet det er at lige så snart man skifter til Viaplay og alt det der via nettet så burde man automatisk være i stand til at opsige tv-licens...- og bare betale medielicens
Helt enig, med kabeludbydere skal man teknisk set både betale medielicens + for pakken hvor dr's kanaler rent faktisk er med = dejligt store bonusser og lønninger til konglomerater der yder en service der kunne gøres til den kvarte pris hvis distributionen blev O_O

Oveni det forsøger man rent faktisk at tvinge folk til at betale for et produkt de fleste er røvligeglade med :(
Jeg ved ikke, hvor I har fra, at de har skruet prisen kunstigt højt op? Jeg har betalt licens i mange år, og jeg husker da min første licensregning kom for ca. 15 år siden. Her lød den på 900 kroner to gange om året, med det var så også udelukkende for DR1 (dengang kaldet DR), delvist for TV2 og for 4 landsdækkende radioprogrammer. I dag er der jo kommet en DR2, DR i HD, DR for børn osv. Der er desuden tilføjet en hel række digitale radiokanaler, så man kan høre sin yndlingsgenre, når man vil. Prisen er steget med 600 kroner om året, men en vækst på 33% svarer over denne årrække bare ca. til inflationen. De danske kanaler har altså bare udvidet repertoiret uden at hæve prisen. Så kan indholdet selvfølgelig altid diskuteres.

Jeg forstår godt Allo, at du synes tv er for dyrt, og at det skulle være muligt at sige fra, men sådan kan man jo sige med en masse kulturting. Jeg synes ikke vi skal bruge så mange penge på opera og teater når de fleste hellere vil til rockkoncert eller i biografen. Her kunne komme tusind andre holdninger til finanslovens kulturdel, og vi kan aldrig blive enige om, hvad pengene skal bruges til. Jeg synes nu alligevel, at licens skal afskaffes, imod at DR financieres af kulturministeriets bevillinger og dermed skattekronerne. Så er vi da i det mindste ude over, hvem der skal betale, for så gælder det alle.
DR kan så selv bestemme, om pengene skal bruges på dyr forbold, dyre film og dyre nyhedsudsendelser eller på mange kanaler med billige programmer. Hvis de skal fortsætte med brugerbetaling, som licens jo er, så skal det være muligt at vælge til og fra, men så burde det ske med alle andre kulturelle ting også. Jeg tror bare det ville være et knæk i mange andre af kulturens regnskaber, for et operahus ville uden tvivl miste kunder, hvis de var nødsaget til at hæve prisen til 3000 for en enkelt billet.
edinger skrev:
Larsdk skrev: Medie licens er ikke noget vi betaler her i husstanden. Vi nægter at betale for noget som ikke er 2400kr værd.


De-facto skatteundragelse giver ingen point i min bog.
Enig. Det er desideret flabet at prale med, at man har fundet en billigere måde at se tv på, når man lige så godt kunne prale med at have fundet en måde at hæve prisen for andre.
Prismæssigt er jeg enig med dig i at den ikke er steget markant hvis du betalte 900 hvert halvår dengang. Tager man højde for inflation er den faktisk endda faldet, samtidigt med programfladen er udvidet.

Man kan så argumentere for at produktionen er blevet langt billigere, og de programmer som der rent faktisk er værd at se på dr(IKKE X factor), er sandsynligvis også relativt nemt at producere med den teknologi vi har idag.

Jeg er enig med dig at at det er på linje med kulturting som opera og teater. Det er primært også derfor jeg synes det er helt til grin, da jeg også syntes den kongelige ballet der får +80 millioner om året burde bombes med stinkbomber.

Det er simpelthen ikke relevant længere. Specielt når vi har et uddannelsessystem på vej nedad, kan det virkeligt pisse mig af at der stadig i flere subsidized sektorer i DK bliver sniffet coke og tørret røv med skattekronerne !:(