Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#266559
Hej alle herinde,
Jeg har et nyere LG TV med Marantz surround anlæg, der opkoblet så det hele styres af TV'ets fjernbetjening (vist det man kalder CEC, ARC, simplink osv.)
Nu har jeg så anskaffet mig en fin soundbar, og tilsluttet denne til TV’et med et optisk kabel, i den tro at denne så også tænder og slukker, samt har lydstyrkereguleringen på TV’ets fjernbetjening.
Men nej, det var ikke tilfældet og hvad ærgrer mig gevaldigt.
Mit spørgmål er så, om nogen herinde ved om det er muligt, at tilslutte soundbaren så den netop også styres og reguleres sammen med resten af anlæget og TV’ets fjernbetjening?
Der er kun optisk og digital-RCA tilslutning på soundbaren, og ikke HDMI ligesom på TV’et og surround anlægget.
Håber nogen kan hjælpe og ved 100% besked om den ting?

Hilsen
Alex
#266560
Uden HDMI , ingen CEC , det er jo en del af HDMI standarden at du kan dette.

Så skal du gribe det an med en lidt ældre populær måde, så gik på at spare strøm, så du satte delene i en strømskinne, og når tv slukkes og bruger under 2watt mener jeg, så ville den slukke andre kilder tilsluttet den strømskinne. Den er gammel men mon ikke du kunne prøve og få sådan en skinne, de er nok stadig til at finde.
#266565
Altså iflg. LG, så kan en soundbar der er tilsluttet via toslink, stadig betjenes fra deres fjernbetjening, når den bliver sat op til formålet inde i menuen
Problemet er måske, at producenten af soundbaren (Arvani) ikke findes i LG menuen, hvor opsætningen foregår. Jeg fandt dog en anden producent på listen, hvor det hele virker i testfasen med lydstyrkeregulering osv.
Men når opsætningen så er gemt, så følger soundbaren alligevel ikke TV'et