Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#250577
Jeg har for nyligt købt et hus med en lidt alternativ indretning af antennekabler. Jeg har vedhæftet et billede, som forhåbentlig giver et overblik. Hovedkablet skal sættes i en vægdåse som fungerer som indgang til resten af kabelnettet i huset. Alle kabler løber enten over loftet eller under gulvet og er ikke umiddelbart til at skifte. Men antenneforstærkeren sidder så den kan skiftes.

Jeg oplever meget dårlig signalkvalitet (ca. 10% ifølge mine TV apparater) men en nogenlunde signalstyrke på ca. 60-65% og skal derfor have forbedret installationen. Spørgsmålet er bare hvad den bedste måde at gøre det på er.
De to muligheder jeg umiddelbart kan se, er også at finde i vedhæftede billede.

Nogen der har indsigt i den mest fornuftige løsning? ;;)
antenne.JPG
antenne.JPG (34.62 KiB) Vist 1029 gange
#250580
Anbefalingen er at have forstærkeren så tæt på indgangskablet som muligt. Når først signalet er er degraderet så kan du ikke redde det med en kraftigere forstærker. Har du testet hvor godt signalet er der hvor forstærkeren sidder? Altså om der er signal nok til ét TV?
#250582
Jeg har foretaget lidt målinger med et lille TV-apparat og det viser følgende:

Kvalitet og styrke ved indgangskablet: 100%/100%
Kvalitet og styrke umiddelbart før forstærkeren: 5-10%/25-35%
Kvalitet og styrke umiddelbart efter forstærkeren: 100%/100%
Kvalitet og styrke ca. 10m efter forstærkeren, og efter en splitter: ca. 10%/60-65%

Det er naturligvis ikke det mest forfinede måleapparat der sidder i TV'et, så jeg kan ikke umiddelbart sige noget om den reelle signalstyrke.

Jeg vil meget nødigt være nødsaget til at trække nye kabler, da det næsten er en umulighed sådan som huset er indrettet.
#250592
Kender ikke signalstyrke i absolutte verdier, men det ser ud til at være stort tab fra ingangskablet til før forstærkeren. du kan være "heldig" at det kun er et problem med termineringen af kabelen i vægdåsen, der forårsager et tab eller indstråling af støy.
men som torben skriver, forstærker tidlig i kæden. de forstærker det hele, så lort ind er forstærket lort ud :P
#250616
Jeg har bestilt en antenneforstærker til at sætte ved indgangskablet, nogle bedre stik til montering i enderne og nogle A+ kabler til de forskellige fjernsyn, så håber jeg det forbedrer tingene lidt.
Jeg fjernede desuden et par af de kabler der ikke benyttes i øjeblikket fra antenneforstærkeren og det hjalp på enkelte kanaler.