Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#262667
Jeg har set noget af den Ang Lee film i 4k HDR @60 og ja det ser ret vildt ud. Men syntes det ser kunstigt og TV agtigt ud, og ødelægger faktisk lidt film oplevelsen. Vi er nok for vandt til at se film i 24fps, så håber egentlig ikke det er noget der slå igennem.
#264582
Gevinsten ved 60 fps/60 Hz er vel så at det er muligt at panorere en scene uden hakken.
Det hakker næsten altid med 24-25 fps, i større eller mindre grad. Det er op til TV'et motion system at glatte det ud vha. interpolation/blur osv.

Sport, især fodbold, synes jeg også er langt mere flydende og naturligt i 48-60 fps. Det er næsten aldrig perfekt med lav fps, især ikke ved udspark fra målmand, hvor man går fra fuld stop til fuld fart/panorering.

Tror bare det er et spørgsmål om tilvænning. Når det så er sagt, så tror jeg der er laaaange udsigter til 48-60 fps... Det vil jo kræve langt mere af forbindelserne når vi snakker streaming og de har jo ikke engang ramt plet med 24-25 fps på UHD/HDR materiale som vel på sigt gerne skulle komme tæt på 4K/UHD blu-ray kvalitet. Når det er sket, så kan man lige gange hastighedskravet (på forbindelsen) med 2-2.5x før 48-60 fps er muligt. Det vil selvfølgelig også trække en del mere hos streamingtjenesternes servere og linier.

Mon ikke de begynder at hype 8K til den tid i stedet... og så er vi tilbage på de 24-25 fps. Selvom jeg personligt ikke ser den store fidus i 8K, måske det bliver relevant over de 80 tommer..?
#264592
Jeg er enig. Men opløsningsræset fortsætter vel som det plejer.
Mobiler med 4K/UHD og snart "8K" på ~5-6 tommer, det er lidt langt ude hvis du spørger mig. 1440p burde være mere end rigeligt på en mobilskærm og taget i betragtning af at det kræver mere power at trække, så ville det nok være smartere at sænke opløsningen. Nå, men det er en anden snak. :)