Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JANGO
#253696
Hej. Jeg ved ikke om det er det er det rette sted med mit spørgsmål men prøver alligevel. Jeg mangler noget plads til min mediefiler da min nas er nær fyldt op. Jeg planlægger at smide 2 større diske i min Synology men har ikke råd til to styks lige nu og køber kun een. Kan jeg bruge en nas harddisk i min pc indtil jeg får råd til nummer 2? Forstået på den måde at det jo er et andet fil system,exfat i Synology, så det er vel bare at formatere den i Synology boksen når jeg får råd til nummer 2?
Af Corax
#253699
Du kan uden problemer bruge en "NAS" harddisk i din PC og så sætte den i din Synology senere. Den skal bare formaters igen. "NAS" diske er bare almindelig harddiske med fokus på levetid og strømforbrug fremfor hastighed.

Men hvorfor vente med at sætte den i din Synology til du får to diske ? Du kan saktens udvide din plads med en disk af gangen, selv hvis du kører RAID. Hvis du bruge Synology's HybridRAID så kan de endda være forskellige størrelser.

Og filsystemet på Synology er ext4 for interne diske.
Af JANGO
#253707
Hej. Skal jeg forstå det sådan at jeg tager den ene af de 2x3 TB diske ud af min syno og smækker en ny 8tb disk i får ført data fra den gamle 3tb til den nye 8tb? Håber min ds214+ Kan klare 2x8
Seagate Wolf eller wd red diske:)
Tak ellers for nyttig info, Corax;)
Af JANGO
#253708
Mit problem er vel jeg ikke kan køre raid1 før disk 2 med 8 TB bliver installeret? Jeg kan vel ikke køre raid 1 med en 3 og 8 TB, eller?
Af Corax
#253713
Ingen problemer med det. Hvis du skifter en af dine 3TB diske ud med en ny 8TB så vil dit RAID 1 array blive genopbygget med den nye disk. Du vil dog stadigvæk kun have 3TB diskplads tilrådighed, de resterende 5GB kan ikke bruges før diskene er samme størrelse.

Da jeg forslog at du satte disken i med det samme tænkte jeg at det var muligt du havde en Synology med plads til mere end to diske. Du slipper dog stadigvæk for at genopbygge dit RAID array to gange i rap eller at starte helt forfra ved at sætte 8TB disken i nu.
Af JANGO
#253718
Nå, okay på den måde. Ja jeg har deværre kun en 2 bays så må nøjes med det du foreslår, eller stoppe den i min pc:)
Mange tak for hjælpen min ven:)