Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MickDK
#239645
Nu er det ikke lige fordi endnu er ret meget tilgængeligt 4K HDR materiale. Men jeg kan se at min nuværende media PC ikke er stærk nok til at dekode 4K HDR klips. Så før eller siden skal jeg havde den opgraderet.

Er der nogen som har forslag til minimum CPU og grafikkort, specielt grafikkortet er jeg lidt usikker på.

Jeg tænker på noget i retning af en 4-kernet i5 + GTX 1050/1060, sidstnævnte skulle kunne dekode/vise 4K HDR. Der skal ikke games på boksen ellers var et GTX 1080 naturligvis at foretrække :)

Strømforbruget er ikke så vigtigt da den bliver slukket når den ikke anvendes (forbrug ca 2-4t hver aften), men den skal være ganske stille hvilket sætter lidt begrænsninger i mit valg af kabinet etc (er dog ret erfaren mht støjdæmpning af en PC).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#239648
Ift. HDR er det alpha omega at grafikkortet har en HDMI 2.0a udgang og at det kan udsende et videosignal i HDR. Det er en noget anderledes type signal end et normalt. Jeg har ikke sat mig så godt ind i de nye grafikkort, men det er vist kun seneste generation som kan. Som fjeldaben siger, er det også vigtigt med hardware-acceleration af HEVC og VP9. Ellers skal det gøres igennem software-dekodning og det trækker tænder ud.

Vær opmærksom på, at ingen streamingtjenester pt. sender i HDR til en PC. Faktisk sender mange højest i 720p HD. 4K/HDR-signalerne leveres kun til lukkede systemer. Det vil sige Smart TV og dedikerede tv-bokse.
#239652
Dertil så er der heller ikke nogen måde at bryde kopisikringen på UHD-BD lige nu, så du kan heller ikke kopiere indkøbte film over på en harddisk og afspille dem fra en PC.
Af ZackGem
#239655
Nej - Any DVD - en stor spiller på den front er jo desværre lukket ned.
Havde ellers livstids abbonement til dem, og har haft stor glæde af programmet i et årti.
Men mon ikke der kommer andre til :-)
#239660
Jeg havde også et livstidsabonnement på den :(

Problemet pt. er, at krypteringsnøglen på UHD-BD er noget mere kompleks end på BD, så der er slet ikke en slagplan pt. for et kommertielt produkt til dekryptering.
Af MickDK
#239708
Tak for alle jeres svar.

@mbm: Korrekt at der ikke er så meget materiale (som nævnte i mit første indlæg ;) ). Men jeg formodet det kommer hen af vejen. At jeg overvejer at bygge en 4K boks/købe mig til een nu skyldes at min nuv max kan sende et 1080p/60 signal til mit 65B6V 8-)

@fjeldAben: Tak for link, kikker på det. Har overvejet færdigbyg, men synes generelt priserne er for høje ift hvad man får af ydelse - og pladsen er som sådan ikke et problem. Men tjekker lige dit link ud, AnandTech plejer at lave nogle anvendelige reviews.

@Rasmus: Præcis af den grund har jeg kik på GTX 10x0 serien (har 1080 i forvejen i min spille PC) da jeg ved de understøtter HDR + har HW dekodning af nyeste codecs :)

@ZackGem/Torben: Har (havde!) selv 3x AnyDVD HD life-time licenser. Det er megasurt at de er lukket ned, håber med tiden der dukker en arvtager op (har generelt brugt at rippe mit indkøbte BD skiver og så streame dem fra min NAS boks).
Af MickDK
#239709
fjeldAben skrev:jeg vurderer selv at købe en mini computer med de kommende kaby lake (7.gen intel), der har hardware acceleration af 10 bit HEVC og VP9 materiale
http://www.anandtech.com/show/10610/int ... -january/3

de første der er annonseret er f.eks MSI cubi 2 og Gigabyte Brix
http://www.digitaltrends.com/computing/ ... lake-cpus/
http://www.tomshardware.com/news/msi-cu ... 32862.html
Kan ikke lige se om MSI eller Gigabyte Kaby Lake-bokse DP/HDMI outputs kan håndtere 4K med HDR? Nogen der ved hvordan man kan se det (eller har læst noget om det)?
Af Slummelumske
#241172
Jeg ved ikke om det kunne være noget for dig, men jeg går selv med tanker om en Synology Nas (fra deres Play serie) som jeg, med min begrænsede viden inden for de her felter, skulle kunne klare de ting du efterspørger. De kan i hvert fald klare 4k, kan dog godt være den fejler hvad angår HDR.
Af MickDK
#241173
Nej, det skal være en PC :)

For dem som bruger/har brugt AnyDVD HD: Slysoft blev lukket ned, men nogle af udviklerne er gået sammen og har lavet RedFox som tilbyder det samme som Slysoft gjort i sin tid. Man kan dog ikke genbruge sin licens :(