Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HJ
#176380
Jeg har de sidste dage prøvet at lægge nogle af mine DVD'er over på harddisk (især min datters, da de bliver så slidte af ud- og indpakning)

Jeg har en mac og bruger programmet MacX.

Det fungerer fint med HDD'en tilsluttet mit TV direkte.

Jeg er bare i tvivl om jeg laver en fejl når jeg konverterer - i programmet bruger jeg mpeg2 med ac3 lyd
- 1500kbps / 29.97 video framerate / 720 resolution

er det ok eller skal jeg indstille noget anderledes?
Af Supergris
#176385
De fleste DVDér på det danske marked er tilpasset PAL, og er 25 Hz i 576 p.
Senest rettet af Supergris 5. nov 2012, 14:07, rettet i alt 2 gange.
Af HJ
#176388
Jeg har sat den til Original Size and Keep Aspect Ratio

Men siger du at jeg skal sætte fps til 23.976fps og 720x576 ?
Af netfors
#176396
HJ skrev:Jeg har sat den til Original Size and Keep Aspect Ratio

Men siger du at jeg skal sætte fps til 23.976fps og 720x576 ?
Nej. 23,976fps er blu-ray. Hvis det er dvd (danske dvd'er, altså PAL) skal du sætte den til 25fps. Jeg mener 29.97fps er NTSC? Opløsning skal du sætte til 720*576.
Af HJ
#176400
nu konverterede jeg et par film i går med 29,97 fps og kan egentlig ikke se noget underligt ved dem - Hvordan kan man se at der er forkert framerate?
Af HJ
#176483
ok billedkvaliteten var lousy - så nu har jeg googlet en hel masse og kommet frem til et bedre format.

mp4 - h.256 - 2500 Mbps - 720x576 - 25fps - 160kbps audio

det skulle give rimelig kvalitet..

stemmer det overens med jeres erfaringer
Af HJ
#176562
efter flere eksperimenter er jeg nu gået over til Handbrake, som er meget hurtigere til at konvertere.

jeg kan dog ikke rigtig finde ud af det med framerate - Handbrake har en funktion der hedder "same as source" i den funktion svinger frameraten op og ned hele tiden.

skal man bruge "same as source" eller "peak framerate" eller "constant framerate"?
Af HJ
#176699
Nå jeg fortsætter lige min solotråd om konvertering..

Jeg er indtil videre meget tilfreds med Handbrake og hastigheden og mulighederne i dette program.

Jeg bruger nu et "setup" hvor jeg konverterer til Mp4 og har en srt fil til undertekster.

Det betyder at jeg kan tilslutte og betjene en harddisk direkte tilsluttet mit tv - denne HD bruges også til pvr optagelser.
Af HJ
#177539
Jeg fortsætter sgu lige, for jeg har brugt en del tid på at dykke ned i handbrake.

Et af problemerne ved at lægge film fra DVD el. BD er jo pladsen (man vil gerne spare plads) på den anden side vil man jo gerne have en vis kvalitet til overs.

Jeg har nu opdaget at især de mørke og/el. kornede scener er decideret svære at få konverteret i en kvalitet der er til at se på. samtidigt tager en ordedntlig konvertering timer for en alm. DVD.

Men jeg er og bliver lidt nørdet, så nu har jeg trawlet igennem tråde om emnet på nettet og prøvet diverse løsninger.

Så hvis nogen her kender eller kæmper med de samme problemer stiller jeg mig gerne til rådighed med mine erfaringer.

Mine konverteringer ser nu langt bedre ud end de første jeg lavede.

Hep..
Senest rettet af HJ 2. dec 2012, 13:34, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#177541
Jeg er sikker på, at andre er interesserede i at vide hvilke indstillinger du er endt med at bruge i Handbrake. Persoligt har jeg en profil til konvertering af film til MP4, som er lidt aggressiv i komprimering (en film bliver til ~1 GB). Her konverterer jeg både BluRay og DVD til samme SD-opløsning, så knægten kan have flest mulige film med på iPad'en når vi kører ud i det blå. Jeg kan ikke huske hvilke parametre der bruger, men jeg har lidt custom-parametre sat til i den avancerede menu, som jeg har lånt fra andre fora.

Handbrake bruger godt en halv time på at konvertere en BluRay til SD-opløsningen med mine indstillinger.
Brugeravatar
Af phn2
#177542
Kigger lige med her. Bruger selv HB med 1500 til ungernes film.
Af fredizy
#177545
Er også med på en lurer, da jeg er meget interesseret i folks indstillinger i HB
Af HJ
#177577
Ok, fedt..

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg har både dykket ned i de basale indstillinger og dem under fanen advanced.

Basalt:

picture settings: anamorphic= loose, modulus= 16 (på den måde tilpasser billedet sig optimalt både i forhold til ratio og kompression)

video codec: h.264
framerate: same as source (variable framerate)
video quality: constant quality (man kan bruge fra ca. rf19-rf16 alt efter hvilket materiale man går ud fra)

Avanceret:

Her har jeg lavet 2 forskellige film indstillinger som jeg har held med.
Hvis materialet er kornet (det har ikke noget med kvaliteten at gøre) eks. Harry Potter Deathly Hallows. - så har jeg en indstilling a la den her i option string:
b-adapt=2:rc-lookahead=50:psy-rd=1.0,0.25:deblock=-2,-2:direct=auto:me=umh:no-dct-decimate=1:aq-strength=0.5
hvis det ikker er så kornet bruger jeg denne her:
b-adapt=2:rc-lookahead=50:psy-rd=1.0,0.15:deblock=-1,-1:direct=auto:me=umh:no-dct-decimate=1
Senest rettet af HJ 30. nov 2012, 14:21, rettet i alt 1 gang.
Af evilguy
#177578
HJ skrev:Jeg har de sidste dage prøvet at lægge nogle af mine DVD'er over på harddisk (især min datters, da de bliver så slidte af ud- og indpakning)
Jeg vil komme med et velment råd, som kan spare dig for en masse tid, besvær og energi. Jeg har nemlig også tidligere leget med Handbrake i dage, uger og måneder for at finde det optimale setup... og det var spildt tid.

Køb og betal for Mac DVD ripper Pro - den koster 25 dollar og den er alle pengene værd. Den kan rippe direkte til ISO eller til MPEg4 fil, som kan benyttes i iTunes (kan enddog kopiere rippet direkte til iTunes).

http://www.macdvdripperpro.com/

Programmet er specielt dejligt hvis man ripper serie, hvor der kan være 3-4 afsnit per DVD. Der er programmet bare 100 gange hurtigere end f.eks. Handbrake.

Jeg benyttede programmet til at rippe 120 DVD'er til både ISO og MPEG4, og det var hurtigt og nemt. I bund og grund så er programmet bare en frontend til Handbrake, men det fungerer så nemt at alle kan finde ud af det. PRØV DET!