Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HJ
#177580
tak for det velmente råd.

jeg startede faktisk med mac the ripper, men det synes jeg ikke var bedre generelt, jeg savende mere kontrol når der skulle komprimeres.

Handbrake kan sagtens rippe til itunes el. apple tv, der er også presets og man kan også batch processere.

Det virker som om det måske ikke er programmer med helt samme formål - MTR er god til selve det at rippe (altså at tage indhold fra DVD/BD og lægge på en HD) HB er så god til at tweake kompression og hvorledes denne skal foregå med forskellige source filer.

Jeg er prof. musiker og indenfor den verden er der også en del studiesoftware, som kan det samme i samme kvalitet - der er bare nogen der sværger til det ene eller andet fordi deres arbejdsform er forskellig.
Af evilguy
#177581
HJ skrev:Nu er det jo sådan at begge programmer sikkert kan det samme, det er bare individuelt hvad man synes funker bedst.
Det er akkurat samme encoder (Handbrake) som benyttes i begge tilfælde. Nogle kan selvfølgelig godt lide at rode under motorhjelmen, men reelt så vil gevindsten ikke længere være det værd efter min mening. Der var engang hvor man kunne spare 800-1000 kbit/s ved selv at tweake indstillingerne i Handbrake, men forskellen både på sparet plads og den visuelle forskel er minimal.

Men hvis du vil rodde under hjelmen, så huske at lave en "two pass" encoding. Eventuelt kan du sætte "turbo" på den første omgang med "-T" under two pass encodingen.

Og ikke alle MPEG4 decodere kan lide variabel bitrate, så undgå dette, hvis du planlægger at benytte dit rip på f.eks. et TV.
Af HJ
#177582
Jeg har egentlig ikke lyst til at gøre denne tråd til en discussion om de ene software frem for det andet.

Jeg kan ikke helt forstå det skulle være samme "program" med forskellig frontend.

Der er et gratis program der hedder Mac The Ripper free edition (det var det program jeg startede med) - jeg synes egentlig ikke det var så super hurtigt når jeg ville have noget i god kvalitet.

På MTR hjemmeside er der en sammenligning af HB og MTR og MTRfree:
http://www.macxdvd.com/mac-dvd-video-co ... ee-mac.htm og den virker ok lødig - bortset fra et par detaljer som kan diskuteres.
Mac DVD ripper Pro - den koster 25 dollar
sidst jeg så en pris var det 50 dollars :-)

Tilbage til det sjove - jeg synes ikke 2 pass give noget som helst i forhold til kvalitet, men det tager længere tid.

Jeg kender også til problematikken med variabel framerate, men det funker på mit tv. man kan sætte et maksimum på frameraten fx. apple tv.

Jeg vil også lige sige at jeg ikke har en super kvik mac - min er en 2.4 core2 med 4 gb ram..
Af evilguy
#177586
HJ skrev:Jeg har egentlig ikke lyst til at gøre denne tråd til en discussion om de ene software frem for det andet.

Jeg kan ikke helt forstå det skulle være samme "program" med forskellig frontend.
Den Handbrake som du henter er sådan set bare en frontend for Handbrakes CLI (commandline interface. Eller på dansk en grafisk brugerfalde til Handbrake.

Mac DVD Ripper Pro er sådan set også bare en grafisk brugeroverflade til Handbrake CLI.

Der findes også andre DVD ripper programmer, som i bund og grund bare er grafisk brugerflader til Handbrake CLI.
HJ skrev: Der er et gratis program der hedder Mac The Ripper free edition (det var det program jeg startede med) - jeg synes egentlig ikke det var så super hurtigt når jeg ville have noget i god kvalitet.
Mac DVD Ripper Pro er et andet program - ikke at forveksle med Mac The Ripper.
HJ skrev: Tilbage til det sjove - jeg synes ikke 2 pass give noget som helst i forhold til kvalitet, men det tager længere tid.
Så er det fordi du ikke kigger godt nok efter. Men forskellen er størst, hvis du forsøger at lave så lille en fil som muligt. Hvis du f.eks. laver en fil med et bitrate på 1000 kbit/s, så vil der være markant visuel forskel på en normal encoding og en two pass encoding. Ved højere bitrater vil forskellen være svære at se for det utrænede øje.
HJ skrev: Jeg kender også til problematikken med variabel framerate, men det funker på mit tv. man kan sætte et maksimum på frameraten fx. apple tv.
Heldigt for dig - men hvad med dit næste TV eller din næste medieafspiller? Tænk fremad i tiden så slipper du for at lave samme arbejde to gange. Her taler jeg af bitter erfaring :-(
HJ skrev: Jeg vil også lige sige at jeg ikke har en super kvik mac - min er en 2.4 core2 med 4 gb ram..
Af HJ
#177590
Så er det fordi du ikke kigger godt nok efter.
jeg synes det er fint du kommer med velmenende råd, men du kunne måske forsøge at konkretisere fremfor at kritisere - hvad er det du mener jeg skal se efter som jeg ikke kigger efter nu?

2 pass har ikke nær så stor betydning som Rf-raten eller bit-raten - imo.
Og efter hvad jeg har kunnet læse mig til er der heller ikke mange der anbefaler 2 pass ej heller på HB forum..
Hvis du f.eks. laver en fil med et bitrate på 1000 kbit/s, så vil der være markant visuel forskel på en normal encoding og en two pass encoding.
- Jeg laver ikke film i 1000kbps, kvaliteten er for ringe..
Heldigt for dig - men hvad med dit næste TV eller din næste medieafspiller?
- ja det er da svært at spå om - ligesom fremtiden :)

HB laver jo ikke om på framerate den tager bare den som DVD/BD bruger. Det kan selvfølgelig bliver et problem hvis det medie man kommer fra har en eller anden absurd framerate - eller den boks man vi benytte har nogle begrænsninger så må man jo sætte sine indstillinger efter det.
Tænk fremad i tiden så slipper du for at lave samme arbejde to gange.
Jeg synes da heller ikke der er meget fremtid i have rippe alt i en dårlig 1000kbps kvalitet.

Desuden så lærer man jo hele tiden og der kommer bedre løsninger mht. bokse osv. fx. apple tv i HD - hvis man nu har alle sine BD nedskaleret til 720p så må man jo starte forfra hvis man vil udnytte den nye boks...
Af evilguy
#177599
HJ skrev:
Så er det fordi du ikke kigger godt nok efter.
jeg synes det er fint du kommer med velmenende råd, men du kunne måske forsøge at konkretisere fremfor at kritisere - hvad er det du mener jeg skal se efter som jeg ikke kigger efter nu?

2 pass har ikke nær så stor betydning som Rf-raten eller bit-raten - imo.
Og efter hvad jeg har kunnet læse mig til er der heller ikke mange der anbefaler 2 pass ej heller på HB forum..
Det var såmænd ikke for at kritisere, men der er altså en forskel selvom du måske ikke umiddelbart ser nogen forskel. Det er ligesom med musik - meget musik har mange lag, men ikke alle lægger mærke til det.

Afhængig af kompleksiteten i scenen, kildematerialet og bitraten samt specielle valg i h.264 encoderen, så kan two pass encoding gøre en stor forskel, hvis det er optimal billedkvalitet som du søger.

Det er specielt i meget komplekse scener, hvor two pass encoding virkelig gør en visuel forskel. En kompleks scene er f.eks. scener med meget bevægelse eller komplekse visuelle effekter såsom røg og damp.
Af HJ
#177600
Det er specielt i meget komplekse scener, hvor two pass encoding virkelig gør en visuel forskel.
Jeg bruger ikke 2 pass fordi jeg bruger constant quality, hvor HB jo selv justerer bitraten.

Hvis jeg brugte en average bitrate kunne jeg måske godt finde på at bruge 2 pass.

der er en masser vejledning omk. dette i HB's guide som forklarer det med 2 pass kontra 1 pass average bitrate vs. constant quality
Af evilguy
#177613
HJ skrev: Jeg bruger ikke 2 pass fordi jeg bruger constant quality, hvor HB jo selv justerer bitraten.

Hvis jeg brugte en average bitrate kunne jeg måske godt finde på at bruge 2 pass.

der er en masser vejledning omk. dette i HB's guide som forklarer det med 2 pass kontra 1 pass average bitrate vs. constant quality
Ja, jeg skal huske at læse hvad der står :-) Når jeg selv indstiller Handbrake, så sætter jeg altid selv min bitrate, så delen med constant quality slog mig slet ikke.

Når du benytter constant quality så burde H.264 encoderen selv sørge for at benytte den korrekte quantizer og bitrate.
Fordelen er, at det går hurtigere end med 2 pass, men ulemplen er, at du aldrig ved hvor stor filen bliver.

Men sålænge du ikke skal streame videofilen, så er det jo lige meget med filstørrelsen og bitraten.
Af HJ
#177667
Når jeg selv indstiller Handbrake, så sætter jeg altid selv min bitrate, så delen med constant quality slog mig slet ikke.
Det er jo det unikke ved HB at man netop kan indstille kvaliteten og ikke nødvendigvis den præcise størrelse på filen - hvis man tænker det som bruger giver det jo meget god mening og der er masser af presets der sørger for at man ikke kommer over limit på diverse bokse.

Jeg indrømmer helt klart at jeg ikke har meget erfaring med streaming. og det var egentlig heller ikke det denne tråd handlede om..
Af wiesel
#254824
Jeg bruger MakeMKV til både DVD og BluRay. Det er utrolig nemt og den gemmer det ned i 1:1 (fuld kvalitet), og du kan selv vælge hvilke lydspor og subs som du vil have med.
Af Supergris
#254832
Jeg er ret sikker på, du ikke forstyrrer, Fathoar; det er jo en tråd, der er næsten 5 år gammel, og det er over 4 år siden, der er nogle, der har kommenteret i den, så hvorfor ikke oprette din egen tråd, hvor du selv bestemmer overskriften?

Ud fra, hvad du skriver, fatter jeg ikke rigtigt, hvad dit problem er?
Hvad mener du med, der ikke var nogen lydudgang; at der ikke er lyd på, men kun billede?
Lyd og billede, har ikke noget med hinanden at gøre, så det kan udelukkes, det har noget med den indbyggede videokompressor at gøre, hvad det så end er for én...

Wiesel, de fleste ville nok vælge, at konvertere og komprimere med H.264 eller H.265, og så vælge at gemme, i enten en MP4 eller en MKV-fil, da, hvis det er gjort ordentligt, er tæt på umuligt, at skelne fra originalen, men fylder betydeligt mindre, naturligvis alt efter, hvor hårdt, man vælger at komprimere...
Af Fathoar
#256667
Undskyld at forstyrre dig kompisere, men det synes virkelig at være den eneste tråd jeg kan finde om video konvertering? Jeg har også et problem med FBR (ved BB Flashback) til MP4 konvertering. Jeg downloadede dette video konvertering program til at konvertere fbr til mp4 (http://www.videoconverterfactory.com/ti ... o-mp4.html) som du kan se. I artiklen nævnes det, at jeg direkte kan konvertere en video til ethvert format, men efter at jeg har tilføjet min FBR-video til programmet, anmodede den mig om at vælge en codec. Der var 2 slags, H264 og MPEG4, jeg ved ikke hvilken koder jeg skulle vælge. Jeg finder også en anden type videofil ved navn MJPEG på internettet, og jeg ved ikke, hvad der er forholdet mellem dem. Hvad angår H264, ved jeg, at det er en komprimeret encoder, så jeg er bekymrende for at der kan være noget dramatisk kvalitets tab i løbet af konvertering, er det sandt? Videoudgangsopløsningen og billedhastigheden er 720p- 60fps, og jeg kan ikke bogstavelig talt lide at reducere filstørrelsen ved at miste videoudgangskvaliteten og reducere den til 30fps, der er mindre glat. Så, nogen har nogen ideer om, hvordan jeg sikkert kan vælge en ordentlig codec? H264 eller MPEG4?