Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#265562
Vi ved reelt ikke om Sonys problem med udrulning af DV har noget at gøre med den igangværende debat omkring sortniveau på DV. Jeg tror ikke umiddelbart de to ting har noget med hinanden at gøre, så når Sony først får hul igennem på HDMI-porten, så kan vi begynde at plage dem om at fikse sortniveauet også.
Brugeravatar
Af bendix
#265563
Ja, men Archers (HDTV) demostrering var kun via built in apps sagde han efterfølgende. Man har ventet længe på dette. Så det er meget frusterende. Men er det korrekt at DV allerede har meldt ud at de er færdige med en løsning til HDMI problemet ikke? Så kunne de have udskudt denne indtil implementeringen
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#265734
Vi har sat spot på problemet i en artikel i dag. Den gode nyhed er, at Dolby og LG har lovet at udbedre problemet:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1516349569

Der er dog ingen som vil komme ind på de tekniske årsager, hvilket jeg personligt synes lugter lidt. Normalt, ved fejl som disse, kan man i det mindste få en overordnet forklaring af, hvad fejlen skyldes. Hvis det løses, er det naturligvis fint nok, men jeg håber bare ikke, at det bliver på bekostning af noget andet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#265931
Og i den anden sag om Dolby Vision - den med Sony - har Sony nu svaret. Det korte af det lange er, at afspillere (Apple TV 4K, UHD Blu-ray) skal opdateres før de bliver kompatible med Sony TV:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1516617961

Det kan vi jo så krydse fingre for, at de bliver før Sony frigiver opdateringen i Europa. Det sker i løbet af februar.
Af aalb1970
#266757
Update:
Min LG 970 afspiller modtog den længe ventede Dolby Vision opdatering i dag. Dolby Vision virker nu både for UHD Bluray diske og den indbyggede Netflix app på mit LG B7V tv.

Jeg testede en velkendt problematisk scene i Mindhunters (afsnit 8 ca. 9.20 og frem) på Netflix, og til min overraskelse var problemet med for lyst sortniveau ikke længere til stede. Sort var akkurat lige så sort som ved afspilning via den indbyggede app. Jeg testede herefter samme scene på Apple TV 4K, og her var problemet stadig til stede. Nogen tyder derfor på, at problemet ligger hos Apple ift. at få bragt sortniveau i orden på Dolby Vision materiale.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#266765
Anders: Jeg nåede også lige at stille dette spørgsmål i en kommentartråd, men har du også prøvet med en Dolby Vision UHD Blu-ray? Andre skriver nemlig, at de stadig oplever hævet sortniveau med skiver.

Ikke desto mindre godt nyt, at det virker med Netflix via HDMI. Så begynder der da at ske noget :)
Af lkodk
#266767
Lyder godt at der lader til at ske noget.
Det er dog lidt forvirrende, for iflg Dolby skulle det jo fikses på TV siden, men så vidt jeg ved har LG ikke kommet med nogen opdatering endnu. Ihvertfald ikke til download.

Jeg har dog set på et hollandsk forum at nye LG tv angiveligt kommer med nyere firmware (04.70.55). Hvad den fikser vides ikke. Gutten har købt et nyt 55C7 i slutningen af januar:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 5#54063165

@aalb1970: Hvilken firmware er dit TV på?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#266768
Jeg tænker om det kan have noget at gøre med den måde Dolby Vision håndteres på i afspillere via app kontra disk. Netflix sender et særskilt stream i Dolby Vision, mens Dolby Vision ligger ovenpå HDR10 på disk. Måske noget skal rettes på afspiller og noget andet på TV. Blot en tanke.
Af aalb1970
#266774
Rasmus Larsen skrev:Anders: Jeg nåede også lige at stille dette spørgsmål i en kommentartråd, men har du også prøvet med en Dolby Vision UHD Blu-ray? Andre skriver nemlig, at de stadig oplever hævet sortniveau med skiver.

Ikke desto mindre godt nyt, at det virker med Netflix via HDMI. Så begynder der da at ske noget :)
Den eneste DV disk jeg har er Despicable Me, og den er ikke det bedste eksempel på hævet sort niveau. Men hvis andre oplever hævet sort niveau, er det sikkert rigtigt.
Af aalb1970
#266803
KBW skrev:Jeg oplever det med Fast and Furious 8 på min Oppo.
Jeg har set FF8 på mit Apple TV 4K. Det er klart det værste eksempel på hævet sortniveau, jeg hidtil har set. Det optræder stort set under hele filmen både i mørke og lyse scener. Det er forfærdeligt at se på.
Af aalb1970
#266836
Update ang. LG UP970 afspilleren:
Jeg fik testet lidt mere til aften. Den indbyggede Netflix afspiller konverterer efter opdateringen alt til Dolby Vision. Dvs. samme problematik som Netflix på PS4. Det er muligvis forklaringen på, hvorfor jeg ikke kan genskabe det hævede sortniveau, da jeg har en lumsk mistanke om, at Netflix appen ikke viser native Dolby Vision, men blot opkonverter SDR og HDR til Dolby Vision. Jeg kan dog ikke bekræfte dette på nogen måde, så tag det med et gran salt, men det er da tankevækkende at problemet stadig eksisterer på ATV 4K, samt at LG endnu ikke har rullet ny firmware ud på deres 2016 og 2017 tv.

OT:
Opdateringen ændrer også Bluray regionen til Region A, så man ikke længere kan afspille sine danske Region B diske. Ikke særlig smart.
Af lkodk
#267276
Så sker der noget ihvertfald i forhold til tv siden.
LG har udsendt firmware 04.70.65 til 7 serie OLED som har en rettelse:

1. Improvement
1) Bug Fixes – Playing Dolby Vision contents over HDMI

Håber det er det som skal til for at det kører for ATV4K.
Vil teste i aften.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9