Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#257962
Siden jeg fik mit Samsung JU7005 har jeg set Netflix på den indbyggede (Tizen) app, og det har virket fremragende med både HD og 4K.

Da jeg for nylig fik mit Apple TV 4K, blev jeg derfor ret hurtigt frustreret over, at Jeg oplevede tydeligt "judder" (ujævne bevægelser) på noget indhold, der ikke kørte så flydende, som det plejede.

Hvis jeg indstiller Apple TV 4K til 60hz, får jeg flydende bevægelser i iTunes-film og på de flotte 4K screensavers. Til gengæld giver det judder, når jeg eksempelvis ser

- Marcella 4K (Netflix) (se fx 6 min 15 sek inde i første afsnit)
- Tales of light 4K (Netflix) (er tydeligt, hvor hvalerne svømmer under vandet)

Indstiller jeg derimod Apple TV 4K til 50 hz får jeg flydende bevægelser i ovenstående serier, men til gengæld får jeg judder på

- Marvel's Defenders 4K på Netflix (er tydeligt fra første scene)
- Star Trek (ny) HD på Netflix (er tydeligt fra første scene)

Disse serier kører mere flydende i 60hz end i 50hz.

Så vidt jeg har forstået, skyldes det, at forskelligt materiale er optaget med forskellige framerates, og at eksempelvis 25 fps lettere konverteres til 50 hz end 60 hz og derved giver færre ujævne hak. Film er derimod oftest optaget i 24 fps, hvilket giver færre hak ved 60 hz end 50 hz. MEN det forklarer ikke, hvorfor Netflix kører flydende på den Netflix-app, der er indbygget i min TV.

Hvad er jeres erfaring? Kører Netflix bedst på jeres Apple TV eller på den indbyggede Netflix-app? Og er der nogen, der kan forklare, hvorfor jeg oplever en tydelig forskel på TV-appen og Apple TV 4K?
Senest rettet af Superbruger 3. okt 2017, 22:13, rettet i alt 2 gange.
#257964
Superbruger skrev:- Star Trek (ny) HD på Netflix (er tydeligt fra første scene)
Nu skriver du samsung tv, så burde din netflix vil stadig vise film i UHD 4K? Så når jeg får den i DV/4K , så ville du uden DolbyVision stadig se den i UHD, når du nu nævner de andre serier i 4K?

mærkeligt, for på nettet siger de også den er optaget i 2K, så den må da mindst være i 4K hvor muligt, og så DV sporet når man har det.

Nå, undskyld støjen men tænker din netflix på samsung tv, viser den i 4k?
#257967
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener? Kan du se Star Trek i 4K med Dolby Vision på dit TV? Så vidt, jeg kan se på Apple TV (og i den indbyggede Netflix-app på Samsung TV'et), så er Star Trek kun 1080p (med HDR), men Apple TV sender vel altid 4K-opløsning uanset om kildematerialet er 1080p eller 4K?

Men ser den bedst ud i 50hz eller 60hz for dig? (og/eller bruger du en indbygget Netflix app?)
#257971
Ok, det er kun 1080p, der mente jeg at 4K tv, ikke havde 1080p programmer i HDR eller DV, da det jo er introduceret ved HDMI 2.x og modsat ikke virker på gamle HDMI 1.x enheder , hmm.

Nå, jeg tog fejl der.

Jeg kan ikke se hz, så jeg antager den kører 24hz film / 50hz ved serier i Danmark.
#258084
Et par tommelfingerregler:

- Sæt boksen til 50 Hz for alle danske streamingtjenester (HBO, Viaplay m.v.), samt for indhold produceret til tv broadcasting i Europa.
- Sæt boksen til 60 Hz ved afspilning af alt andet indhold.

Problemerne skyldes, at der stadig produceres indhold til tv i henhold til broadcastingstandarder fra tiden med billedrørs tv. Her i Europa bruger vi 50 Hz opdateringsfrekvens, mens der anvendes 60 Hz (59,94 Hz) i Nordamerika og det meste af den øvrige verden. Grunden til dette er, at man valgte den samme frekvens som elnettet for at undgå interferens.

Det er med andre ord noget rod, og lidt af en jungle at finde ud af. Men meget tyder på, at det bliver løst med HDMI som kan køre med dynamisk opdateringsfrekvens, så man ikke behøver at spekulere på at indstille den manuelt.
#258116
Tak for input, og Ja, det er i sandhed noget rod. Noget bud på, hvorfor det opleves som et mere tydeligt problem på Apple TV 4K end i den indbyggede Netflix-app?

Teoretisk burde det vel være muligt at skifte automatisk mellem 50/60hz (eller 24 og 25hz) i en indbygget TV-app, da den ikke er begrænset af HDMI-standarden (hvorfor Android TV burde have en teknisk fordel over Apple TV på dette punkt), men jeg har ladet mig fortælle, at det er meget usandsynligt, at Netflix-appen skifter mellem forskellige opdateringsfrekvenser alt efter indholdet. Hvad tænker I? Hvad kan forskellen skyldes?

Jeg er nogenlunde tilfreds med billedet i den indbyggede Netflix-app, så hvis jeg kunne få samme billede, når jeg ser på Apple TV 4K, ville det være ønskeligt.
#258145
Superbruger skrev:Tak for input, og Ja, det er i sandhed noget rod. Noget bud på, hvorfor det opleves som et mere tydeligt problem på Apple TV 4K end i den indbyggede Netflix-app?

Teoretisk burde det vel være muligt at skifte automatisk mellem 50/60hz (eller 24 og 25hz) i en indbygget TV-app, da den ikke er begrænset af HDMI-standarden (hvorfor Android TV burde have en teknisk fordel over Apple TV på dette punkt), men jeg har ladet mig fortælle, at det er meget usandsynligt, at Netflix-appen skifter mellem forskellige opdateringsfrekvenser alt efter indholdet. Hvad tænker I? Hvad kan forskellen skyldes?

Jeg er nogenlunde tilfreds med billedet i den indbyggede Netflix-app, så hvis jeg kunne få samme billede, når jeg ser på Apple TV 4K, ville det være ønskeligt.
Det er min erfaring, at de indbyggede apps automatisk skifter opdateringsfrekvens alt efter, hvilket indhold der afspilles. Det gælder i alt fald for mit nuværende LG B7V og mit gamle Samsung.

Forklaringen er forholdsvis ligetil:

Den nuværende HDMI standard tillader som bekendt ikke dynamisk opdateringsfrekvens. Det er derfor, at skærmen går i "sort", når man skifter opløsning og/eller opdateringsfrekvens, idet forbindelsen mellem tv og HDMI enhed skal genoprettes. Denne begrænsning findes ikke i en indbygget tv app, der operer i et integreret miljø. Her kan producenten vælge at lade tv'et styre opdateringsfrekvens og ændringen af denne dynamisk.

Når Apple har valgt ikke at operere med automatisk skift af opdateringsfrekvens, er det sandsynligvis fordi, at de vil undgå problemer med, at nogle tv taber HDMI forbindelsen ved automatisk skift af opdateringsfrekvens.

Nogle enheder kan dog godt skifte opdateringsfrekvens automatisk. Jeg brugte en kort overgang også en Samsung Bluray afspiller til Netflix. Her kunne jeg se, at den skiftede frekvens afhængig af indhold ved at tjekke mit tv's OSD.
#258180
Mange tak for din kommentar. Det er relevant viden.

Jeg har altid ment, at det smarteste var en ekstern boks til apps, fordi det er billige at opgradere, når det blev nødvendigt. Men baseret på ovenstående kunne det lyde som om, at der på den korte bare er mere fremtid i et tv med gode indbyggede apps og et godt styresystem i stedet for at satse på en ekstern boks.

Det ville dog være rart, hvis Apple bare kunne give brugerne mulighed for at vælge en indstilling, der gjorde som din Samsung blu-ray-afspiller. Så ville jeg foreløbigt være tilfreds og noget mindre frustreret over at skulle skifte mellem inputs eller indstillinger hele tiden.
#258181
aalb1970 skrev:Når Apple har valgt ikke at operere med automatisk skift af opdateringsfrekvens, er det sandsynligvis fordi, at de vil undgå problemer med, at nogle tv taber HDMI forbindelsen ved automatisk skift af opdateringsfrekvens.
Det vidste jeg ikke var et problem men har oplevet det og så skiftede jeg bare kanal en enkelt gang, engang prøvede jeg at skifte hdmi kabel og tænkte det hjalp :) Tak for info'n, det var da generel brugbar information.