Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Makaus
#257692
Godaften.

Vi sidder herhjemme og har lige lejet American Sniper, med Sony 55X8005D.
Der står den er 4K Dolby Vision, det ser ikke ud som om den bruger HDR10, det ser ud som om den sender Dolby Vision ud med HDR10 slået til på tv’et. Det ser værre ud end SDR, der er noget helt galt. Vi er nu skiftet fra 4K HDR 24Hz til 4K SDR 24Hz.

Burde den ikke afspille i HDR10, når tv’et ikke understøtter Dolby Vision?
Apple skriver her:
https://support.apple.com/en-us/HT207949
The iTunes Store supports movies with both HDR10 and Dolby Vision. If you see the HDR icon, this iTunes Store movie can play in HDR10. The Dolby Vision icon is displayed when a movie is available in Dolby Vision.

On Apple TV 4K, content automatically plays in the HDR format that is compatible with your television.
Af bromberg
#257700
Som jeg forstår det skal du vælge hdr og ikke Dolby vision på atv.
En film med Dolby vision vil vise hdr, hvis tv’et ikke kan håndtere Dolby vision
Af Kewin
#257703
Her er Apple's disclaimer, som kan læses i bunden af følgende support dokument, hvis det kan bruges til noget:

" Hvis dit TV ikke understøtter HDR10 eller Dolby Vision ved 60 Hz (50 Hz i Europa), kan Apple TV 4K bruge disse formater ved 30 Hz (25 Hz i Europa), men du skal vælge en lavere opdateringshastighed manuelt i Indstillinger > Video og Audio.

Hvis du bruger lavere opdateringshastigheder, kan det forringe ydeevnen eller skabe forstyrrelser ved navigering på startskærmen, i apps eller når du spiller spil.

I disse tilfælde anbefaler Apple i stedet at sænke opløsningen til 1080p ved 60 Hz (50 Hz i Europa) og lade dit TV opskalere til 4K. Du vil stadig kunne bruge HDR10 og Dolby Vision ved disse opløsninger. "

https://support.apple.com/da-dk/HT208074
Af aalb1970
#257738
Overvejer at opgradere mit ATV4 til ATV4K for at få adgang til det opdaterede 4K / HDR10 / Dolby vision filmkatalog i iTunes. Jeg har et LG B7V og en Onkyo 656 receiver, der desværre ikke understøtter Dolby Vision pass-through. Jeg er derfor nødt til at tilslutte Apple TV 4K til tv'et og sende lyden til receiveren via ARC. Har testet med mit gamle ATV4, og her kan jeg kun få DD via ARC (ingen DD+). Har ATV4K samme begrænsning eller kan den sende DD+ via ARC?
Brugeravatar
Af bbplayer
#257741
hans123 skrev:Nogen der kan anbefale eller der er måske ikke kommet en 4k media afspiller til den endnu
Jeg synes de sidste 4-5 indlæg på sidste side i tråden (8) kun omhandler dette? Kender du ikke infuse?
Af Kewin
#257773
Mht. Dolby Vision problematikken er man så sikker på, at fejlen ligger hos B6V osv. fremfor Apple TV 4K?

Læser lige uddraget igen af B7V anmeldelsen hvor det bliver pointeret:

Apropos Dolby Vision, så har Apple TV 4K efterfølgende gjort os opmærksomme på en alvorlig begrænsning på 2016 LG OLED, hvilket er, at de ikke kan modtage Dolby Vision i 50 eller 60Hz (30Hz maks). Det kan LGs 2017 OLED-tv, hvilket fremadrettet vil være en væsentlig forskel på de to generationer. Det betyder ikke mindst, at 2017 LG OLED er forberedt på blandt andet live-udsending i Dolby Vision-kvalitet (og naturligvis Apple TV 4K). Det er en kedelig begrænsning ved sidste års modeller og selvom vi er glade for, at det er blevet adresseret på de nye modeller, så skulle LG have gjort mere for at oplyse om begrænsningen. Selskabet bliver nødt til at forholde sig til sagen på et eller andet plan.

Sidder lige og kigger på side 11 i følgende manual hvor 50/60 Hz er nævnt. Samt her hvor der er opremset understøttede opløsninger af TV’et.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#257775
Makaus skrev:Vi sidder herhjemme og har lige lejet American Sniper, med Sony 55X8005D.
Der står den er 4K Dolby Vision, det ser ikke ud som om den bruger HDR10, det ser ud som om den sender Dolby Vision ud med HDR10 slået til på tv’et. Det ser værre ud end SDR, der er noget helt galt. Vi er nu skiftet fra 4K HDR 24Hz til 4K SDR 24Hz..
Apple TV 4K sætter nogle gange Dolby Vision flag på, selvom tv'et ikke har det. Det sker også i Netflix app'en pt. Du får dog HDR10-versionen serveret.

Grunden til at HDR ser værre ud på dit TV skyldes, at LCD-tv er designet sådan, at bagbelysningen sættes op til det maksimale, når der kommer et HDR-signal ind. Det gør desværre mere skade end gavn. Sætter du strømmåler på, så ville du også kunne observere, at strømforbruget fordobles (hvis ikke mere)- Vi kommer nærmere ind i det en del anmeldelser i år og sidste år. Det er bl.a. derfor at vi ikke anbefale LCD-tv til HDR, med mindre det er et af dem med zone-styring.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#257776
Kewin skrev:Mht. Dolby Vision problematikken er man så sikker på, at fejlen ligger hos B6V osv. fremfor Apple TV 4K?
Ja, det lader til at være en begrænsning i Dolby Vision chippen i 2016 OLED. Man kan godt sende 4K HDR10 50/60Hz fra Apple TV til LG 2016 OLED. Problemet opstår, når man prøver at sende 4K Dolby Vision 50/60Hz (muligheden findes slet ikke).

Det hele virker på BeoVision Eclipse, som jo er baseret på LG C7 (2017 OLED).
Af Makaus
#257782
Rasmus Larsen skrev:
Makaus skrev:Vi sidder herhjemme og har lige lejet American Sniper, med Sony 55X8005D.
Der står den er 4K Dolby Vision, det ser ikke ud som om den bruger HDR10, det ser ud som om den sender Dolby Vision ud med HDR10 slået til på tv’et. Det ser værre ud end SDR, der er noget helt galt. Vi er nu skiftet fra 4K HDR 24Hz til 4K SDR 24Hz..
Apple TV 4K sætter nogle gange Dolby Vision flag på, selvom tv'et ikke har det. Det sker også i Netflix app'en pt. Du får dog HDR10-versionen serveret.

Grunden til at HDR ser værre ud på dit TV skyldes, at LCD-tv er designet sådan, at bagbelysningen sættes op til det maksimale, når der kommer et HDR-signal ind. Det gør desværre mere skade end gavn. Sætter du strømmåler på, så ville du også kunne observere, at strømforbruget fordobles (hvis ikke mere)- Vi kommer nærmere ind i det en del anmeldelser i år og sidste år. Det er bl.a. derfor at vi ikke anbefale LCD-tv til HDR, med mindre det er et af dem med zone-styring.
Hej

Jeg har prøvet med FIFA 18 i hdr, adskillige demoer fra lg, samsung, sony og andre test HDR videoer, lagt over på en Ekstern og koblet til tv’et. Og det ser rigtig godt ud, tør ikke tænke på hvordan det ser ud med et ordentligt HDR-tv.

Men der var altså noget helt galt i den film, det var helt mat, uden liv i billedet. Når jeg har set demoer fra harddisken, slår den HDR til og der virker det uden problemer og personligt synes jeg det ser mere realistisk ud end SDR. Det er også tydeligt at se hvordan solen skinner i HDR videoer på Netflix, både på Android TV og PS4. Det gjorde den på ingen måde i American Sniper, det var ikke kønt.

Er det helt udelukket at den har prøvet at spytte noget andet end HDR10 ud til mig? Selvom den var sat til 24Hz HDR.

EDIT: Nu står der heller ikke 4K, HDR eller DV under American Sniper i shoppen, under 4K HDR kategorien, ligesom der gør på alle andre film.. Der er et eller andet helt galt.

Nu har jeg slået developer til og kan se playback HUD, de sender mig DolbyVision og min skærm viser video-range:Unknown. Ud fra billeder på avforums burde den give mig DolbyVision men hvor skærmen viser video-range:HDR10. Nu har jeg skrevet til Apple for at hører hvad det er der går galt når den skal give mig min HDR10 version, som den tydeligvis ikke gør korrekt.
Af Raverlution
#257862
Ja gør den også her. De kommer dog igen hvis jeg lige skifter til engelsk og tilbage til dansk

Syntes også kvaliteten hopper op og ned, og engang i mellem stopper den for at buffe.
min netforbindelse er 100/100 så det burde ikke være problemet
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 103