Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lunddal
#257200
Rasmus Larsen skrev:Det virker som om, at det Apple gerne vil, er at bruge HDR som en container for alt indhold. Det er bestemt teknisk muligt - ligesom en sort/hvid udsendelse rent teknisk ligger i en farve-container i dag - men de har bare glemt, at SDR-indhold skal gengives som SDR i stedet for at trækkes ud i forskellige retninger.
Såvidt jeg forstår ud fra diverse anmeldelser, så trækkes SDR-indhold ikke ud, når det er indhold fra iTunes.

Er det korrekt?
Af lunddal
#257202
bromberg skrev:Sålænge man påtænker at alt så skal køre hdr er der da urimelig lang vej endnu.
Jeg tror du misforstår. Der er ikke tale om at alt skal være HDR, men at alt skal køre i en 4K HDR container, ganske som alt på ATV4 kører i en 1080p farve comtainer (såfremt den er sat til 1080p), uanset om indhold er SD, HD, farve, s/h.
Af 1gadget
#257209
lunddal skrev:
bromberg skrev:Sålænge man påtænker at alt så skal køre hdr er der da urimelig lang vej endnu.
Jeg tror du misforstår. Der er ikke tale om at alt skal være HDR, men at alt skal køre i en 4K HDR container, ganske som alt på ATV4 kører i en 1080p farve comtainer (såfremt den er sat til 1080p), uanset om indhold er SD, HD, farve, s/h.
Det er også min opfattelse at Apple konverterer al SDR materiale til HDR, medmindre man anvender en SDR-indstilling så SDR forbliver SDR. :)
Af Bond
#257242
KBW skrev:
Bond skrev:
KBW skrev:Det er vel heller ikke 4K Hdr man køber i iTunrs, når de er komprimeret er det vel per definition ikke fuld 4K i fuld 10 bit?

Der er jo klar kvalitetsforskel på min Fast and Furious 8 4K DV afspillet af OPPO 203 på LG OLED 65B i fht diverse 4K DV på Netflix.

Klasseforskel, så prisen ved køb i iTunes bør jo være væsentligt lavere på ATV end de 200 kr en 4K HDR Blu-ray koster i Elgiganten.
Så ringe er 4K Dolby Vison nu heller ikke på Netflix, der er forskel fra en UHD 4K skive med DV ja, men klasseforskel syns jeg bestemt ikke der er når det ses på en 65" skærm med en afstand på ca.3.5m.
Lyden er så i en helt anden liga på en skive, derfor vil jeg også generelt købe film på UHD 4K skiver.
Jeg skal faktisk ud og se og studere på en 77" OLED, det bliver nok denne størrelse der skal op hænge næste gang, her kommer 4K og HDR/ DV mere til sin ret, specielt når man sider 3.5m væk fra skærmen.
Nu siger jeg ikke at 4K DV på Netflix er ringe, men at 4K DV på Blu-ray afspillet på OPPO 203 er væsentligt bedre. Og det er let at se for dem jeg har vist det for - også på. 3,5 meter. Verdensklasse.

Så klasseforskel er rette betegnelse. :)
Jeg er bare ikke enig i, et forskellen er så markant som du giver udtryk for. Jeg har selv en 65 E6V i soveværelset og en 65 G6V i stuen med en OPPO 203 på, begge kalibreret. Som jeg skrev tidligere, der er forskel men bestemt ikke som det du giver udtryk for. Er dit tv også professionelt kalibreret sammen med din OPPO 203. Når du benytter Netflix appen skal denne for øvrigt også være kalibreret, der er ret stor forskel på de indstillinger i mellem sig.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#257246
lunddal skrev:
Rasmus Larsen skrev:Det virker som om, at det Apple gerne vil, er at bruge HDR som en container for alt indhold. Det er bestemt teknisk muligt - ligesom en sort/hvid udsendelse rent teknisk ligger i en farve-container i dag - men de har bare glemt, at SDR-indhold skal gengives som SDR i stedet for at trækkes ud i forskellige retninger.
Såvidt jeg forstår ud fra diverse anmeldelser, så trækkes SDR-indhold ikke ud, når det er indhold fra iTunes.

Er det korrekt?
Vi skal prøve at undersøge det. Vi har ikke fået udforsket iTunes så meget endnu. Udfordringen med iTunes er dog, at vi ikke kan kontrollere indholdet, så det er svært at lave målinger.

Pt. har jeg Apple TV4 og Apple TV 4K sat til på to forskellige HDMI-porte på LG E6, så jeg hurtigt kan skifte imellem dem via HDMI CEC. Jeg inkluderer noget om sammenligningen i testen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#257247
Bond skrev:Jeg er bare ikke enig i, et forskellen er så markant som du giver udtryk for. Jeg har selv en 65 E6V i soveværelset og en 65 G6V i stuen med en OPPO 203 på, begge kalibreret. Som jeg skrev tidligere, der er forskel men bestemt ikke som det du giver udtryk for. Er dit tv også professionelt kalibreret sammen med din OPPO 203. Når du benytter Netflix appen skal denne for øvrigt også være kalibreret, der er ret stor forskel på de indstillinger i mellem sig.
Bare af nysgerrighed. Får du Dolby Vision 60Hz igennem på LG G6?

Jeg er sku lidt træt af, at min E6 er begrænset til Dolby Vision 30Hz sammen med Apple TV.
Brugeravatar
Af bbplayer
#257248
Bond skrev:Hvorfor, eller rettere hvornår vil man vælge 4K 60Hz Dolby Vision? Måske jeg har tabt noget her....
Du vil ikke vælge 60hz , det synes jeg at forstå er ATV som gør det, som det mest optimale til afspilning. Det ødelægger så en afspilning i 24hz, og det virker ikke på et LG serie 6 tv.
Brugeravatar
Af bbplayer
#257251
Rasmus Larsen skrev:Grunden til at man ville vælge 60Hz Dolby Vision er fordi output-indstillingen på Apple TV 4K også styrer menuerne. I 30 eller 24Hz tilstand hakker menuerne noget så forfærdeligt.
Tænk at et stykke som software som er gratis og bruges af mange, KODI, kan hvad et panel af udviklere som burde kende virkeligheden og kravene til afspilning, ikke kan formå at skifte opløsning under afspilning, så denne adaptive resolution ville virke på ATV og problemerne ville være væk.

Man kan jo håbe HFR åbner for dette, så Apple kan og må ændre på denne forkerte håndtering. desværre for LG ejere er det nok ikke imorgen.

Man kan håbe der er nok brugere rundt omkring, som kan råbe dem op, og der kommer i en opdatering, ellers er den vel nok ikke særligt brugbar.

Hvordan går det med 24hz film afspilning, hvis man ser bort fra HDR/DV? Kan ATV så godt skifte optimal opløsning og tilbage?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#257254
Jo, men husk dog på, at Kodi ikke har adaptiv opdateringsfrekvens. App'en - og andre - har, hvad man vel nok bedst kan betegne som mode switching. Kodi jo primært til afspilning af lokale mediefiler, hvor man ikke har DRM, HDCP mm. at tage med i ligningen. Blu-ray-afspillere har ca. 1 minut eller mere til at skifte frekvensen fra den der bruges i menuen til den der skal bruges ved afspilning. Derfor lægger man sjældent mærke til den sorte skærm, som kortvarigt kommer, når frame rate skiftes.

Det er en helt anden kompleksitet man arbejder med, når man skifter på <1 sekund imellem brugerflade, apps, spil, videostreaming osv. Det vil slet ikke fungere med kortvarig sort skærm, nye handshakes, kopibeskyttelse osv.

Her er den eneste reelle løsning adaptiv frame rate. Jeg kan sagtens forstå, at producenter over en bred kam fravælger mode switching-agtig skift af frame rate i deres styresystemet. HDMI-standarden er i dag slet ikke designet til en sådan situation. Det er et behov, der er kommet med de avancerede tv-styresystemer. HDMI 2.1 er første vigtige skridt i at løse dette, da den i realtid kan sikre at opdateringsfrekvensen imellem afspiller og boks matcher. Så kan indholdet svinge fra 20,3 til 50,4 Hz i løbet af 5 sekunder. De vil hele tiden være synkroniseret perfekt. Så mangler vi bare skærmene, som understøtter det :)
bbplayer skrev:Hvordan går det med 24hz film afspilning, hvis man ser bort fra HDR/DV? Kan ATV så godt skifte optimal opløsning og tilbage?
Den klarer også 24Hz i 4K SDR, men det er noget, som man manuelt skal skifte til.
Af Kewin
#257255
Okay jeg er åbenbart helt blank på dette område, så bliver nødt til at stille nogle dumme spørgsmål, for at få nogle kloge svar :)

Hvorfor er det så vigtigt, at Apple TV 4K kan vise iTunes indhold i 24Hz?

Hvorfor findes der så både 50Hz og 60Hz? Hvad gør forskellen på de 10Hz?

Som jeg tror jeg forstår det, så kan mit nye B6V kun klare DV 30Hz, men ikke DV 60Hz. Hvilket skulle være rigtigt skidt.

Skal jeg nu være ked af mit dyre B6V TV, når jeg burde have købt et endnu dyrere B7V TV? Eller burde LG rent teknisk kunne opdatere deres B6V via software til at understøtte DV 60Hz? Har hørt noget om en større petition.

Har kun været vant til, at en alm. PC skærm kører 60Hz, og man altid har sigtet efter at runde 60 FPS i spil. Især i hurtige action spil. Gamerne hungre nu til dags efter 120Hz og 144Hz skærme.

Hvad er den tekniske fidus ved en 120Hz skærm, hvis man f.eks. kun kan trække 60 FPS?

Mit nye Apple TV 4K skulle først komme om lige over en uge, og har set super meget frem til det! Men efter al den her snak, som jeg åbenbart ikke helt fatter noget af :D så har det da sat lidt skår i glæden...
Brugeravatar
Af bbplayer
#257257
Kewin skrev:Hvorfor er det så vigtigt, at Apple TV 4K kan vise iTunes indhold i 24Hz?
Det spørgsmål har intet med Apple at gøre, så der tør jeg godt svare :)

I nyere tid krævede studier at film blev afspillet som original materiale både uden skæring i format og i afspilning af medie, da selskaber gemmer disse film i 24 billeder i sekundet som et tv burde vise det i. Det har dog aldrig været sådan , men videnskabeligt bevist at det er hvad øjnene kan observere.
Så når du ser 50 og 60hz video, så lægger tv skærmen billeder ind for at stabilisere, og det er normalt her motion teknikken hjælper.
Så hvis en film optaget med 24 billeder i sekunder, skal ses optimalt og som den er lavet til at vises, skulle skærme kunne vise 24 billeder præcist i sekundet.
Det blev senere til 1080p/24 standarden som nu er standard på Blu-ray afspilning ved film.

Når ATV så introducerer 50/60hz Dolby Vision er det fordi man godt kan optage video idag men de højere billede frekvenser og pga. 4K UHD standarden. Mobil telefoner er et godt eksempel, så når de så også begynder at bruge software baseret dolby vision lagt på optagelserne, så vil det jo være lækkert at dit tv kan afspille på præcis samme måde.

Den ny 4K UHD standard har så 2160p/50hz og 60hz understøttelse og jeg mener film også optages og lægges i dette format på nogle nye udgivelse (Planet earth II), så har ATV altså en fordel der.

Så fremtiden ønsker 60hz DV, og LG f.eks burde nok håndtere det, ved ikke hvordan min UHD afspiller egentlig klarer den opgave.

Enten hjalp det, eller også forklarer jeg forkert :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#257258
Kewin skrev:Hvorfor er det så vigtigt, at Apple TV 4K kan vise iTunes indhold i 24Hz?
Film optages den dag i dag stadig i 24 billeder per sekund. 24 går ikke op i hverken 50 eller 60 Hz, så i konverteringen hertil kommer der bittesmå hak eller flere store, afhængigt af metode.
Kewin skrev:Hvorfor findes der så både 50Hz og 60Hz? Hvad gør forskellen på de 10Hz?
Tv-økosystemet er stadig i overvejende grad designet, som om, at det var analogt tv, vi kører i 2017. HDR bryder med dette indenfor metoden til at angive lys på, i en skærm, samt farver. Andre tiltag får bl.a. Videofrekvenser op i nutiden. Alle disse tiltag er her dog ikke endnu. 50Hz blev standard i Europa for at matche analoge tv-signaler med frekvensen på strømstikket i væggen. Ligeså med 60Hz i USA. I dag er det udelukkende bagage fra den analoge tid.
Kewin skrev:Som jeg tror jeg forstår det, så kan mit nye B6V kun klare DV 30Hz, men ikke DV 60Hz. Hvilket skulle være rigtigt skidt.
Jep, mit E6 kan heller ikke. Apple TV 4K afslører vel så at sige, at tv-producenterne i nogle tilfælde er sprunget over, hvor gærdet er lavest.

Vi har også nogle kommentarer til HDR LCD-tv i testen.
Kewin skrev:Skal jeg nu være ked af mit dyre B6V TV, når jeg burde have købt et endnu dyrere B7V TV? Eller burde LG rent teknisk kunne opdatere deres B6V via software til at understøtte DV 60Hz? Har hørt noget om en større petition.
Vi skal have far i bl.a. LG før vi ved mere.
Kewin skrev:Hvad er den tekniske fidus ved en 120Hz skærm, hvis man f.eks. kun kan trække 60 FPS?
Der vil også komme tv-indhold, fx. sport, i 100/120fps. Og spil. Det er det, som branchen kalder HFR (High Frame Rate).
Kewin skrev:Mit nye Apple TV 4K skulle først komme om lige over en uge, og har set super meget frem til det! Men efter al den her snak, som jeg åbenbart ikke helt fatter noget af :D så har det da sat lidt skår i glæden...
Man kan vel sige, at både Apple TV 4K og tv-skærme har begrænsninger, som giver kompatibilitetsproblemer. Der er flere aktører, som er ansvarlige for dette, men det giver en lidt uheldig effekt lige nu.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 103