Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bromberg
#252560
Håber en selvstændig tråd er ok. Jeg sad og fulgte med i Apple's event i mandags med et liiiiille håb om nyt vedr ATV. Som ventet skete det ikke og dog.
tvOS blev da nævnt i en grad der må tolkes som der sker noget snart.
Jeg bed mærke i at den nye iPad Pro eks kan vise 24/48/120hz indhold og tænker om ikke det er realistisk at ATV følger med her?
Hevc forventes på ATV også og jeg er da ikke det fjerneste i tvivl om ATV kommer med 4k og hdr.
Tror i Dolby vision vil være at finde?
Hvad jeg forstår, så er hevc en licens der tilkøbes og det må da gerne danne præsedens for andre features herunder dts.
Men tror i det er realistisk?
Tænker uhd ligeledes vil være at købe på iTunes eks.
Hvad med atmos?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#252562
Apple er nødt til at rykke mod 4K og HDR. De kan ikke ignorere det længere - især da Google tilbyde 4K film i US nu. Om de så hopper på DV eller kun HDR10 må tiden vise, men de fleste HDR-formater lader sig jo klare med softwareopdateringer.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252570
Jeg vil også lege med :)

Jeg tror at Apple TV5 får:
  • 4K-opløsning (duh!)
    4K HDR film i iTunes
    HDR10
    Større fokus på spil-vinklen (med en A10 eller A11 chip)
    100% satsning på HEVC (altså ingen VP9, dvs ingen 4K HDR fra YouTube, med mindre Google tager HEVC i brug)
    Tættere integration med HomePod end vi hørte på WWDC + mulighed for at sende tv-lyd trådløst til flere HomePods (multiroom)
    Med tvOS 11 tror jeg, at Siri kommer til at tale dansk + universalsøgning.
    Usikker på TV app
    Ved ikke rigtig hvad man skal forvente mht. Dolby Vision og Atmos
    24Hz? Tja, det er vel en joker. Tror ikke Apple implementerer 24Hz før de har en elegant løsning og det kan HDMI 2.1 muligvis levere
Brugeravatar
Af David Munch
#252580
Jeg tvivler på Siri og DTS. Sidstnævnte havde vi allerede fået hvis de havde tænkt sig at implementere det. Og der er jo andre løsninger på markedet som giver Apple TV 4 mulighed for DTS playthrough, så det er jo ikke vildt så stort behov der er for det (Som sådan).
Af bromberg
#252582
Jeg tror nu på Siri. Jeg er med på vi er en lille fisk i Apple søen, men vi er bestemt ikke et uland, hvad det angår.

DTS tror jeg heller selv for alvor på, men håber da jeg forventer dts x breder sig.
Samtidigt tror jeg apple gør et solidt forsøg på at gå all In med tvOS som overall platform. ATV har ellers mange umulige taget til sig, eks HBO, TV2 play, yousee og nu Amazon.
Her tænker jeg dog dts har sin plads.
24hz har jeg nok aldrig troet på, men med iPad Pro der kan så må det have åbnet øjnene hos Apple.
I det hele taget syntes jeg seneste Apple event gjorde Apple mere "main stream" om man kan lide det er så en anden sag.
Af kabri
#252712
Jeg håber der kommer emulator til gamle spil. Som retroplatform vil Apple TV være super.

Spil fra PS3 --- X360 generation er også velkomne.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252717
Blot en lille observaton ift. grafikydelse på mobilchips vs. spilkonsoller. Efter PS4 og Xbox One er kommet med på nyeste nm-struktur, så er de igen begyndt at trække fra i grafikydelse.

Tegra X1 i Nvidia Shield: 512 gflops
Apple A9X: 346 gflops
Apple A10X: "40% hurtigere" - så knap 500 gflops?
Apple A11: Udkommer først om 3-4 måneder.

Mobilchips er altså nu 2x kraftigere end last-gen spilkonsoller.

Xbox 360: 240 gflops
PS3: 230 gflops

Men...

Xbox One: 1.3 tflops
PS4: 1.8 tflops
PS4 Pro: 4.2 tflops
Xbox One X: 6 tflops

Udviklingen i ydelse er eksponentiel, så det går stærkt herfra, men så længe de store spilkonsoller kan komme af med varmen, er mobilchippens store styrke i form af ydelse/effektforbrug ikke nok til at hale ind.
Af bromberg
#253936
Nu Dolby er eneste format ATV reelt understøtter (foruden passthrough), er det så ikke tænkeligt de gør det samme på billedesiden med Dolby vision mon?
Dernæst, nu streaming tjenesterne har taget atmos til sig, "burde" atv5 så ikke være med her også?

Det er lettere frustrerende at Apple har en virkelig lænker platform og ikke mindst har fået udbyderne på deres side, meeeen lige halter ift den perfekte streaming boks. Det kan da nåes og håber da de har mod på at gøre den komplet.

Med apple's nye højtalere, så tror jeg et 5.1 system blir nemt integrerbar trådløst. Og så får Sonos virkelig sin sag for.
Her rammer Apple imo, hovedet på sømmet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253955
Jeg er i tvivl om Dolby Vision. Med mindre Apple planlægger egen HDR-standard (hvilket der ikke er tegn på endnu) så virker Dolby Vision som et godt match. Omvendt er Apple jo ikke så meget for at andre får for meget at skulle have sagt.

HomePod regner jeg selv med at købe et par stykker af. Primært for at afprøve i samspil med Apple TV men også af ren og skær nysgerrighed. I højttaler-sammenhæng er det jo ikke en specielt dyr sag.

En af grundene til at Apple ikke fortalte alt om HomePod, er vel fordi de har mere at sige om integrationen med Apple TV senere på året?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253961
Apropos HomePod:
There is one comment from that thread I'd like to highlight

They're using some form of dynamic modeling, and likely also current sensing that allows them to have a p-p excursion of 20 mm in a 4" driver. This is completely unheard of in the home market. You can read an introduction to the topic here. The practical upshot is that that 4" driver can go louder than larger drivers, and with significantly less distortion. It's also stuff you typically find in speakers with five-figure price tags (The Beolab 90 does this, and I also suspect that the Kii Three does). It's a quantum leap over what a typical passive speaker does, and you don't really even find it in higher-end powered speakers

The speaker uses six integrated beamforming microphones to probe the room dimensions, and alter its output so it sounds its best wherever it is placed in the room. It'll know how large the room is, and where in the room it is placed.

The room correction applied after probing its own position isn't simplistic DSP of frequency response, as the speaker has seven drivers that are used to create a beamforming speaker array,. so they can direct specific sound in specific directions. The only other speakers that do this is the Beolab 90, and Lexicon SL-1. The Beolab 90 is $85,000/pair, and no price tag is set for the Lexicon, but the expectation in the industry is "astronomical".

Lots of people online are calling it overpriced because they think Apple just slapped a bunch of speakers in a circular configuration and added Siri, but the engineering behind it is extremely audiophile niche stuff. And it does this all automatically with no acoustical set up or technical know how. And even if you are obsessive about your existing tuned audio set up, just think of how much better enthusiast stuff will become once this kind of technology becomes the accepted mainstream baseline for speakers.
Link: https://www.reddit.com/r/apple/comments ... ussion_of/