Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Hajric
#232323
Hej,

Jeg har et ATV4 hvor jeg har installeret Kodi på. Hertil streamer jeg fra min Dreambox TV kanaler som findes på Dreamboxen. Det fungerer i og for sig upåklageligt så længe jeg kun ser SD kanaler. (ATV4 er på Wifi). Men hvis jeg streamer HD kanaler så lagger/hakker kanalerne. Jeg har så prøvet at sætte et kabel i røven på ATV4 for at udlukke Wifi delen, uden at det hjælper.

Jeg har nøjagtigt samme setup på en RPI3 (kablet) hvor HD kanalerne fungerer upåklageligt. Umiddelbart vil jeg mene at specifikationerne på ATV4 er bedre end på en RPI3, så ressourcerne bør være der.

Forslag modtages med kyshånd
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232324
Et bud er, at det skyldes noget format/transcoding knas imellem boksene. Jeg kender ikke Dreambox, men ved du hvordan den sender kanalerne videre?

Apple TV via WiFi skulle sagtens kunne trække det. Jeg har selv fået 100 Mb/s HD-videoer igennem til den over 'ac' WiFi herhjemme. HD-kanaler er jo sjældent højere end 10-15 Mb/s.
Brugeravatar
Af Hajric
#232327
Rasmus Larsen skrev:Et bud er, at det skyldes noget format/transcoding knas imellem boksene. Jeg kender ikke Dreambox, men ved du hvordan den sender kanalerne videre?

Apple TV via WiFi skulle sagtens kunne trække det. Jeg har selv fået 100 Mb/s HD-videoer igennem til den over 'ac' WiFi herhjemme. HD-kanaler er jo sjældent højere end 10-15 Mb/s.
Jeg ved ikke om jeg kan give dig et korrekt svar, men det foregår i princippet via http eller https om man vil, hvor der anvendes et addon i Kodi til at streame fra. Her er der mulighed for at indtaste ip på dreamboxen, brugernavn og password (hvis det er slået til). Omvendt kan man også direkte tilgå et webinterface, og streame via *.m3u filerne ad-hoc ved at hente dem ned og afspille dem igennem VLC. Jeg kører med OpenPli på Dreamboxen, og der er en hel del indstillinger man kan pille ved.

Det undrer mig bare at RPI3 spiser HD kanalerne helt fint :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232331
Alright, det er dog svært lige at visualisere, når man ikke sidder foran boksen. Jeg tror, at problemet kan findes i videoformat/codec. Apple TV er jo lidt kræsen på det punkt. Så hvis der er en mulighed for at ændre det videoformat, som Dreambox sender videre mod Apple TV-boksen, så tror jeg, at det er et godt sted at starte. Har Dreambox evt. mulighed for at transcode indhold, ligesom f.eks. Plex Server kan?

Hvor meget hakker kanalerne? Er det kontinuerlig småhak i samme frekvens (kunne så lyde som frame rate konvertering) eller stopper de ligesom op spontant og tilfældigt (kunne lyde som knas med videoformat/codec)? Det kan jo også skyldes, at en der sker noget konvertering af frame rate undervejs. Det ville bare være underligt, da Apple TV jo godt kan håndtere tv-frekvenser. Har du prøvet at skifte frekvens på Apple imellem 50 og 60Hz?

Det er nok bedre at få input fra en som kender Dreambox. Det var bare lige hvad der faldt mig ind, da jeg læste om dit problem. Altså at det er noget knas med videoformat/codec imellem de to bokse.
Brugeravatar
Af Hajric
#232360
Tak for dine forslag!

Der er ikke mulighed for at ændret videoformatet som Dreamboxen sender videre. Jeg læser mig frem til at det er låst fast, således at hvis satellit transponderen modtager MPEG2, så "formidles" MPEG2, hvis MPEG4, så "formidles" MPEG4 etc.

Der er ikke mulighed for at transcode, da DreamBoxen ikke har nok hestekræfter til at klare transcoding. (Skal ikke kunne sige om de større og dyrere modeller kan). Jeg ejer en DM800HD SE, og den kan ikke.

Jeg vil beskrive det som kontinuerlige små hak i samme frekvens, som en relation til frame rate som du skriver. Jeg forsøgte i går at ændre framerate i Kodi til 50 Hz og 60 Hz, men det hjalp ikke. Jeg kom ikke så langt til at prøve at ændre Hz på Apple TV'et hvilket måske havde været det mest korrekte at gøre. Jeg var ikke klar over dette kunne ændres, men det vil jeg prøve i dag.

Ja, og så alligevel, der er ikke mange der har god og brugbar viden om Dreamboxen som direkte kan svare på dette lille mysterie, så jeg tror din tilgang er mindst ligeså god ;). Frame rate ville jeg aldrig selv komme i tanke om.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232385
Det er jo lidt skud i tågen, men jeg håber da alligevel, at det kan føre til en løsning.

Ændring af frame rate på Apple TV boksen er da i hvert fald værd at prøve :) Giv gerne lyd når du har forsøgt.