Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#268522
Hej
Jeg købte et 4K TV ( Sony xe9005 55" )
Min SURROUND RECEIVER kan IKKE ?håndtere 4K og HDR.
Så kigger efter en ny ☺️
Mit udstyr.
Tv Sony xe9005
Xbox one X ( bruges til afspilning af 4k film på disk og spil selvfølgelig.)
5 højttalere plus sub.
Kigger på en.
Sony str-dn1080 til ca 5500 kr
Er der nogle der har erfaring med den. eller andre...?
#268528
Hvorfor spørger du til DTS-HD® Master Audio?
Alle nyere surround-receivere, burde kunne dekode HD-lydformaterne uden problemer.

Det sidste nye er jo Atmos og DTS:X mm., som kræver 2-4 højttalere monteret i loftet, eller placeret, så lyden reflekteres fra oven.

Alt efter hvor mange forstærkere, den enkelte receiver har indbygget, kan det kræve ekstra effekt-forstærkere, hvis man har tænkt sig, at køre en komplet surround-opsætning.

Sonyen er en lækker forstærker, men vær opmærksom på, den et par gange, har været på tilbud til 2.999 kr.

Alternativt er der som regel gode priser på Marantz, men Yamaha og Denon er også populære...

Jeg ville kigge på disse 2, alt efter om du vil have den sidste nye model, eller hellere vil have flere kanaler og kræfter, dog uden at dømme Sonyen ude, blot, synes jeg, det er svært at betale næsten det dobbelte af, hvad den har været udbudt til:

https://hifi-freaks.dk/webshop//produkt ... -2905.html

https://hifi-freaks.dk/webshop//produkt ... -2140.html
#268531
Mange tak for dit svar ?
Har ikke planer om flere højtalere så DTS-HD er nok til at starte med. Er det ikke kun fysiske film ( blu-ray eller 4K film) som understøtter det.
Plus de nye HD-lydformaterne Atmos og DTS:X mm., som du skriver ?
#268535
Det er vist en påstand, der kan argumenteres imod!

Jeg har selv ejet flere Yamaha forstærkere/receivere, hvor den seneste var en Yamaha RX V2095, jeg solgte til en kammerat, da tiden var inde til at eje en, der havde HDMI-inputs.

Den kører stadig den dag i dag, og er vel omkring de 15 år gammel, men jeg har nu heller ikke oplevet problemer med de andre mærker, jeg har haft mellem hænderne, og min nuværende receiver (Sony STR-DA5400ES), har vel efterhånden 8-9 år på bagen, og har aldrig svigtet!

Specielt Marantz er ellers kendt for at spille bedre end andre mærker, når det kommer til stereo, men når alt kommer til alt, er det vel en smagssag, og personlige erfaringer, der gør, hvilket mærke, man har mest tiltro til; selv Onkyo, har jeg ejet flere eksemplarer af, inden de blev kendt for at brænde deres HDMI-boards af, men det problem skulle efterhånden være løst...

Der dukker af og til, nogle tilbud op, som gør, at et produkt bliver et best buy (F.eks Sony STR-DN1080 til 2.999 .-), men det er jo som regel på et tidspunkt, hvor man ikke lige er på udkig efter nyt grej. :(, og så er det bare om at hugge til.
Der findes også utrolig mange gode mulige køb på brugtmarkedet, hvis man ikke behøver de allernyeste specs., men det er nu rart, at man har en model, der understøtter ens behov, så man kan køre alle enheder gennem dem, uden at opleve manglende understøttelse (HDMI standard).
Senest rettet af Supergris 4. mar 2018, 20:07, rettet i alt 8 gange.
#268550
Jeg har forladt Yamaha surround i 2017 efter nu 2 i rad - og har købt en Marantz 7011, det er guf for trommehinderne - mine JBL har aldrig før haft så megen liv og farve!
(konen har sågar hentet flere af de gode CD´ere frem igen)
musikaliteten i Marantz´en overgår væsentlig Yamahaerne - det eneste jeg har fortrudt er, at jeg ikke skiftede tidligere!
Og så har den jo alle de nye formater 8-)
#268551
Godt med lidt lyd debat ☺️
Vil kigge nærmere på
Marantz SR5012
Sony STR 1080
Yamaha RX-V683
De koster ca 5000 kr
Men kommer der et super tilbud på en bliver der nok den.
Vil nok bruge ca 30 dage og kigge på forskellige modeller

Kigger også efter en ny centerhøjtaler
Måske en dynaudio Excite X24 centerhøjtaler til ca 5000 kr

Har et par dynaudio Excite X14
Og et par Dali SPEKTOR 1 som baghøjtaler
Og en DALI
SPEKTOR VOKAL CENTERHØJTTALER
Plus en ARGON
BASS10 SUBWOOFER

Musik høre jeg på en Chromecast audio
Med Yousee musik i 320 kbit/s
Og film og serier er på Netflix HBO Viaplay mm
Plus bruger en X box one X til blu-ray og 4K film på disk. Da der er meget bedre lyd ?
#268566
Jeg kørte surround med Dynaudio Focus 160 som fronter og Excite X14 som baghøjttalere sidste år.

Der havde jeg Focus-centerhøjttaleren hjemme på prøve, men fandt da ud af, at det faktisk lød bedre uden centerhøjttaler (prøv at google efter phantom centre).

X14 er en dejlig højttaler btw.

Jeg kan på det varmeste anbefale dig også at køre med Dynaudio som baghøjttalere.
Havde selv nogle små Dali'er, hvilket egentlig fungerede fint nok, troede jeg.
Men da jeg så fik købt Focus 160 og flyttede X14 over som baghøjttalere, så alle højttalerne var fra Dynaudio, gjorde det en kæmpe forskel.
Lydbilledet bliver simpelthen meget mere "rent" og homogent, det lyder mere som ét stort lydbillede i stedet for som hhv. fronter og baghøjttalere.
Så det kan jeg som sagt anbefale.
#268591
Mon ikke, der blot har været tale om dårlig opsætning og integrering af centerhøjttaleren?
En god centerhøjttaler i et godt surroundsystem, er der generelt bred enighed om, er essentiel for en ordentlig ydelse; specielt da al dialog kommer ud af denne...

At køre med phantom center, må betragtes som en nødløsning, i mine øjne.
(Har skam prøvet).