Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#266088
Jeg har en ældre soundbar / hvor jeg er tvivl om lyden kommer rigtigt ud - Ift den opsætning jeg har....

Opsætning

-Panasonic dx750
-Ældre Philips soundbar (med dvd afspiller) som har en separat (kablet) subwofer med indbygget forstærker
- Apple 4K boks

Forbundet sådan

Fjernsyn / optisk lydkabel som er forbundet direkte til subwoferen / som har digital analog indgang ( der sider en adapter i god kvalitet der er tilsluttet strøm - sådan at den kan kobles til subwoferen / forstærkeren som så smider lyden op i soundbaren
Tidligere / da vi brugte dvd delen - så var der også et hdmi stik imellem tv og soundbar / men ikke længere

Apple 4K boks tilsluttet med hdmi i fjernsyn

Alt indhold vi ser kører igennem Apple boksen...
Men det lyd format den smider op i fjernsynet... Kommer det videre ud igennem det optiske kabel... Eller går der koks i det på den måde...

Det virker til at spredningen fra soundbaren / som er ret kraftig... Ikke er så præcis og fyldig som tidligere hvor vi kørte med almindelig antenne indgang Ift tv delen...

Hvis mit spørgsmål er helt ude i hampen og ikke giver mening ' så kom endelig med indspark... Da det altid er rart og få ny viden.
På forhånd tak
Christian
#266089
Nu har du ikke nogen spørgsmålstegn i teksten, så jeg antager, at dit spørgsmål er
Men det lyd format den smider op i fjernsynet... Kommer det videre ud igennem det optiske kabel... Eller går der koks i det på den måde...
Hvis du har lyd i soundbar'en, så kommer lyden jo videre. Du har ikke andre forbindelser mellem TV/Apple TV end den optiske forbindelse, så det burde være OK, med mindre din soundbar ikke er beregnet til at blive forbundet på den måde du angiver - det er svært at gisne om med så få oplysninger. Med en SPDIF-forbindelse, så kan man dog også typisk ændre formatet for lyden, så det kan være værd at tjekke TV'ets indstillinger for den optiske lydudgang.
#266091
Tak for meldingen '
Det hjælper allerede en del.... Da jeg umiddelbart ikke kan finde en justering / test Ift den optiske lyd...
Da der var sluttet et hdmi kabel til sound baren... Havde jeg også muligheden for at vælge "biograf" lyd / ekstern kilde...
Så jeg graver videre / tak for hjælpen
#266093
Det er ikke altid vejledningen i radio tv forretninger er helt i skabet' så da min viden var begrænset Ift lydtilslutning... Og fik at vide det var bedst og bruge den optiske udgang.... Derfor...
Jeg får hdmi kablet sat tilbage imellem tv (arc) og soundbaren /
Mange tak for hjælpen ?