Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#262251
Hej,

Jeg går med tanken om at smide to ekstra højttalere på mit nuværende system, så jeg går fra 5.1 til 7.1.

Mit nuværende setup består pt. af følgende:

- TV: Sony 65x8505c
- Surround Reciever: Marantz SR5011
- Højttalersystem: Boston acoustics Soundware xs 5.1
- Front højttaler: Jamo (kan ikke huske hvad det er for en model)
- PS 4 Pro

Da vores stue ikke er større end den nu en gang er, så synes jeg at ovenstående passer helt fint til vores (og naboens…og pengepungens) behov.

Man kan ikke umiddelbart længere købe disse Boston højttalere i løskøb som man har kunnet før. Men nu har de en større udgave hos Hififreaks (https://hifi-freaks.dk/webshop//produkt ... -1238.html), som jeg ville kunne bruge som fronter og derved smide de to andre ud på en anden plads i et 7.1 setup.

Jeg spillede for nyligt Metal Gear solid, og blev overrasket over hvor god lyden fra LB faktisk var! Så jeg tænker at som udgangspunkt, så bliver mine nuværende højttalere hængende hvor de er. De hænger alle sammen oppe under loftet, og peger imod sofaen.

Jeg har efter bedste evne tegnet en oversigt over hvordan vores stue ser ud med indhold. Så målene på de forskellige ting er ikke spot on – så tag det med et gran salt. Jeg er ret glad for at LF og LB hænger bag ved spisebordet da jeg tror man bedre kan høre musikken hvis man har gæster og skal have et stykke musik eller to på.

Men det helt store spørgsmål: Hvor skal jeg placere de sidste to højttalere hvis man tager udgangspunkt i den nuværende opstilling? – eller bliver det helt forskruet og vil ikke give noget godt lydmæssigt resultat? Især med tanke på at rummet ikke er fuldstændigt firkantet og vi sidder mit i rummet.

Jeg har tegnet nogle røde små cirkler sammen med et tal. Så er det måske nemmere for jer at skrive at "at jeg synes du skal hænge de to ekstra højttalere ved nr 3 og 4".

På forhånd tak :)
Vedhæftede filer
stue.jpg
stue.jpg (69.97 KiB) Vist 598 gange
#262551
Jeg har eksperimenteret lidt med højttaler placeringer med min SR7010.
I en traditionel placering med højttalere i ørehøjde synes jeg ikke at 7.1 gør en gigantisk forskel i forhold til 5.1 .
Og som dit rum er indrettet tror jeg ikke det vil være besværet værd.
Jeg ville bestemt prøve position 2 og 5 placeret lige under loftet, som Atmos. Det burde hedde "Surround High".
Når du ser film med Atmos indhold vil du kunne høre en markant forbedring.
Hvis SR5011 har Audyssey mikrofon osv. så udfør opmålingen, det gør en kæmpe forskel på ihvertfald SR7010 fordi den beregner afstand (forsinkelse i lyd) på de forskellige kanaler og lægger en equalizer kurve på de enkelte kanaler. Det vil være særlig brugbart i dit tilfælde når placeringen af højttalerne ikke kan blive ideel.