Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Virgilen
#258050
I forbindelse med nybyggeri går jeg og overvejer hvad der skal ske mht. tv og lyd.

Jeg har besluttet mig for at investere i en 65 " OLED skærm. Har bare ikke besluttet mig for hvilken endnu. Dette er mindre vigtigt.

Her hvor jeg er i tvivl er mht. lyden. Jeg har for første gang mulighed for at et rimeligt setup. Setup'et skal primært bruges til bedre tv lyd, dog gør det ikke noget at der ligeledes kan streames/afspilles musik.

Min hustru har krævet at det bliver uden baghøjtalere, hvilket ikke gør mig det store alligevel. Vil som sagt bare forbedre tv lyden. Subwoofer er ok.

Jeg har selvfølgelig kigget på noget soundbar. Bl.a. Sonos Playbase/playbar, bluesound pulse, Dali Kubik m.m.

Jeg har dog også overvejet et tv møbel, hvor jeg kan gemme et stereo setup i a la dette

https://www.hifiklubben.dk/stereo/syste ... streaming/

Vil jeg få bedst lyd i et stereo setup eller med en soundbar? Er det værd at kigge på Atmos som nedenstående eller er det ligegyldig i mit setup.

http://www.lg.com/dk/home-cinema/lg-SJ9

Håber I har lyst til at komme med lidt indspark, eventuelt med anbefalinger.

På forhånd tak.

Jesper
Af bullerfnis
#258076
Der er åbningstilbud på sj9 I power holstebro hvis det er ☺️ under 5000 kr.

Men h or stor er rummet tvet skal være i? Har jo en del at sige
Af Flubber
#258078
Hvad med Dynaudio Music 7? Den fungerer både som soundbar med HDMI CEC, men også til streaming fra både internetradio, mobile enheder, Spotify Connect osv.
Brugeravatar
Af Superbruger
#258079
Virgilen skrev:Vil jeg få bedst lyd i et stereo setup eller med en soundbar?
Du vil alt andet lige få bedst lyd ved at vælge rigtig stereo med to højttalere. Det betyder meget for lydoplevelsen, at der er tilpas afstand mellem venstre og højre kanal (du og de to højttalere skal ideelt udgøre hjørnerne i en ligesidet trekant).

Der findes udmærkede soundbarer, men hvis du for de samme penge køber to aktive højttalere eller en receiver og to passive højttalere, så får du bedre lyd. Bare tag en tur ned i HiFi-klubben eller et andet sted, hvor du kan tage en rigtig lytter.

Gulvhøjttalere er ofte bedst, men mindre kan også gøre det. Jeg kan eksempelvis varmt anbefale Dali Rubicon LCR-væghøjttalere. De slår alle soundbarer, alle indbygningshøjttalere og de fleste kompakthøjttalere.

Hvis du vil gemme højttalerne væk i et TV-møbel (fx et CLIC-møbel), så skal du være opmærksom på, at det vil påvirke lyden i negativ retning. Du vil opleve en mere lukket lyd med mere resonans og desuden vil møblet sætte grænser for hvor langt højttalerne kan stå fra hinanden. Jeg kender dog flere, der synes det er et ok kompromis mellem design og lyd.

Subwooferen skal du have uanset hvad, da du i film har et separat subwoofer-spor, og da en dedikeret lavfrekvenshøjttaler vil give dig oplevelsen af en lyd, der fylder rummet og ikke kun kommer fra højttalerne.

Hvis du køber en receiver eller soundbar med HDMI CEC, vil du kunne bruge TV-fjernbetjeningen (eller Apple TV-fjernbetjeningen) til at styre lyden, ligesom højttaleren vil tænde og slukke automatisk med TV'et. De fleste receivere understøtter Spotify Connect og Airplay.
Af Virgilen
#258119
bullerfnis skrev:Der er åbningstilbud på sj9 I power holstebro hvis det er ☺️ under 5000 kr.

Men h or stor er rummet tvet skal være i? Har jo en del at sige
Havde egentlig tænkt mig at lægge en eventuelt soundbar ind i et møbel med massiv top og bund og så stoffront. Sj9 har vel behov for frirum opadtil?
Af Virgilen
#258120
Flubber skrev:Hvad med Dynaudio Music 7? Den fungerer både som soundbar med HDMI CEC, men også til streaming fra både internetradio, mobile enheder, Spotify Connect osv.
Findes der nogle reviews af denne?
Af Virgilen
#258121
Superbruger skrev:
Virgilen skrev:Vil jeg få bedst lyd i et stereo setup eller med en soundbar?
Du vil alt andet lige få bedst lyd ved at vælge rigtig stereo med to højttalere. Det betyder meget for lydoplevelsen, at der er tilpas afstand mellem venstre og højre kanal (du og de to højttalere skal ideelt udgøre hjørnerne i en ligesidet trekant).

Der findes udmærkede soundbarer, men hvis du for de samme penge køber to aktive højttalere eller en receiver og to passive højttalere, så får du bedre lyd. Bare tag en tur ned i HiFi-klubben eller et andet sted, hvor du kan tage en rigtig lytter.

Gulvhøjttalere er ofte bedst, men mindre kan også gøre det. Jeg kan eksempelvis varmt anbefale Dali Rubicon LCR-væghøjttalere. De slår alle soundbarer, alle indbygningshøjttalere og de fleste kompakthøjttalere.

Hvis du vil gemme højttalerne væk i et TV-møbel (fx et CLIC-møbel), så skal du være opmærksom på, at det vil påvirke lyden i negativ retning. Du vil opleve en mere lukket lyd med mere resonans og desuden vil møblet sætte grænser for hvor langt højttalerne kan stå fra hinanden. Jeg kender dog flere, der synes det er et ok kompromis mellem design og lyd.

Subwooferen skal du have uanset hvad, da du i film har et separat subwoofer-spor, og da en dedikeret lavfrekvenshøjttaler vil give dig oplevelsen af en lyd, der fylder rummet og ikke kun kommer fra højttalerne.

Hvis du køber en receiver eller soundbar med HDMI CEC, vil du kunne bruge TV-fjernbetjeningen (eller Apple TV-fjernbetjeningen) til at styre lyden, ligesom højttaleren vil tænde og slukke automatisk med TV'et. De fleste receivere understøtter Spotify Connect og Airplay.
Tak for et meget brugbart svar.

Havde nok tænkt mig at placere dem i et møbel. Kan du anbefale nogle højtalere til brug for dette?

Vil jeg savne surround effekten nogle soundbarer kan genskabe?
Af KBW
#258169
Er huset færdigbygget/renoveret eller kan I gemme højtalere væk?

Og husk at højtalere til wifi er anderledes end højtalere til tv
Af Virgilen
#258170
KBW skrev:Er huset færdigbygget/renoveret eller kan I gemme højtalere væk?

Og husk at højtalere til wifi er anderledes end højtalere til tv
Huset er ikke opført endnu så har i princippet mulighed for indbygning. Umiddelbart har det dog ikke været med i overvejelserne.
Brugeravatar
Af Superbruger
#258177
Virgilen skrev:Havde nok tænkt mig at placere dem i et møbel. Kan du anbefale nogle højtalere til brug for dette?
Jeg har desværre ikke lige et konkret bud på de bedste højttalere til at smide i et CLIC- eller UNNU-møbel. Det er nok nemmest at integrere nogen med bass flow port på forsiden, så luften let kan komme ud gennem frontstoffet.

Jeg ville nok starte med at tjekke, hvem der har vundet seneste What Hi-Fi Awards og derefter tage en tur i Hi-Fi Klubben og Tape Connection og tage en lytter på hvad de anbefaler i prisklassen. Det er ikke altid B&W og Dali, der er bedst, men det er som regel blandt det bedste, og disse mærker holder prisen bedre end mindre kendte mærker, hvis du en dag får lyst at sælge igen.

Når højttalerne skal skjules i et møbel, vil jeg nok ikke bruge meget mere end 2-3.000 per styk. Hvis du skal give mere, bør du i hvert fald høre dem i et møbel, før du forpligter dig til at købe dem. Da afstanden mellem højttalerne som tidligere skrevet ikke kan blive så stor i et (almindeligt) tv-møbel er forskellen til en god soundbar ikke nødvendigvis stor, men de fleste soundbarer har ikke så meget "krop", som en almindelig reolhøjttaler.

Hvis du beslutter at smide højttalere i et møbel, så mærk efter, at det er solidt skruet sammen, smid en masse lyddæmpende skum/filt bag højttalerne og læg dem på et liggeunderlag eller lignende afkobling fra hylden, så du mindsker resonansen mest muligt. Vender bass flow porten bagud, skal der nok noget lyddæmpende skum/filt ind. Sørg også for, at møblet ikke hænger for lavt og peg evt. højttalerne lidt opad, så de peger på dine ører. Ideelt skal diskanten på en højttaler være i ørehøjde, men det er ikke muligt, når den placeres under tv'et (der skal være i øjenhøjde).

(PS et CLIC-møbel er en helt anden kvalitet end UNNU, hvis du ser og mærker efter)
Virgilen skrev:Huset er ikke opført endnu så har i princippet mulighed for indbygning. Umiddelbart har det dog ikke været med i overvejelserne.
Hvis det var mig, der skulle bygge nyt, ville jeg tænke meget over skjult kabelføring til tv'et og højttalerne. Det du skal gøre, er blot at sikre dig, at der kommer et strømudtag der, hvor du vil hænge tv'et og at der lige ved siden af er et en tom indmuringsdåse (evt. med standard LK blændplade) i samme størrelse, der går over i et tilstrækkelig stort rør trukket i muren, så du efterfølgende kan trække HDMI, ethernet og evt. optisk eller usb gennem røret med stik i begge ender.

Indbygningshøjttalere er for ufleksible efter min smag og lyder bare ikke lige så godt som fritstående højttalere. Det er mest til baggrundsmusik eller baghøjttalere. Inden jeg besluttede mig for mine Rubicon LCR, havde jeg besluttet, at jeg skulle have indbygning (fordi det er pænt), men når jeg sammenlignede selv de dyreste indbygningshøjttalere i Hi-Fi Klubben med et par af deres gode reolhøjttalere til halv pris, så vandt reolhøjttalerne hver gang. På badeværelset er der ikke noget, der slår en (eller to) Sonos Play 1 - også fordi du kan play/pause/next/prev uden at skulle have telefonen frem.
Af Nicklas Jakobsen
#258182
Når du har mulighed for at få et ordenligt stereo eller surround set-up ved at købe den helt rigtige sammensætning af produkter, så er det klart det fedeste. Kvaliteten er højere, fleksibiliteten i form af mulighed for udskiftning og byggekvaliteten giver længere holdbarhed.
Hvis jeg var dig ville jeg tage et kig på nogle af de smarte surround sound receivere som er begyndt at komme på markedet. Heos (som er lavet af Denon) er for nyligt kommet med en sådan en:
https://www.hifiklubben.dk/streaming/he ... -receiver/

Det som er det smarte her er at de integere multirums funktionalitet direkte i surround receiveren samtidigt med at de giver mulighed for at have trådløse baghøjttalere kombineret med en høj kvalitets kablede passive højttalere på fronten. En sådan forstærker i et møbel sammen med L, C, R & Subwoofer kanalen betyder at du i praksis kan have et hel surround system nærmest skjult, uden tydelige kabel træk. Baghøjttalerne er enten Heos 1 el. 3, som skal have strøm.
Der findes sikkert andre lignende produkter på markedet, ellers er de på vej. Heos er bare lige den jeg har kendskab til.

Den er også nævnt i testen her på Flatpanels: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1506399664
Af Thomasss
#259182
Jeg mener også at Denon's nye heos avr kunne være et oplagt valg. F.eks. med dali opticon 1 og en dali center.
Det hele kan fint være i et clic/unnu møbel. Nogle af disse møbler er 150 cm brede. Så det giver også en fornuftig afstand mellem højtalerne.

Og ja, så kan der evt. kobles trådløs baghøjt til. De findes også med batteri så de er 100% trådløse.
https://www.hifiklubben.dk/streaming/he ... hojttaler/
Af bphhm
#259188
Kender godt din situation med en frue der har alle mulige krav til hvor lidt højttalere må dominere stuen, men når du skal bygge nyt hus så vil jeg klart anbefale at du forbereder for indbygningshøjttalere til bagkanaler/Atmos. Få i det mindste trukket nogle kabler så du altid kan tilføje det senere.

Hvis du er mest til hjemmebio så er indbygningshøjttalere fint til LCR også, men min erfaring er at fritstående er bedre til stereo og man har større fleksibilitet.

Prøv at smutte en tur forbi recordere der kan du se mit indbygnings setup til inspiration og eventuel forhandling med fruen om et regulært surround setup:

http://forum.recordere.dk/bw-7-1-inwall ... 48146.html