Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#255875
Hejsa, er ved at bygge om, og i den forbindelse, også investere i OLED TV og lidt lyd, som gerne skulle give en lille oplevelse også...
Jeg er ikke feinschmecker mht. lydkvaliteten, men funktionalitet; f.eks. at jeg kan nøjes med 1 fjernbetjening, spotify connect m.m., betyder reelt nok mere for mig, dog skal lyden ikke sættes helt på kompromis :)
Jeg har kigget på LG's Atmos soundbar SJ9, den har det meste af funktionaliteten, endda follow me hvis man køber deres multiroom højttalere til resten af huset, men er lyden god nok, hvis den skal kaste den rundt fra vægge og lov, og så er den lidt dyr synes jeg... men hvad kan man lave alternativt, og vil det være 'old-school' at bygge højttalerne ind i væg og loft og kable dem?
Håber der er nogle som har lidt forslag, der kan gøre min søgen lidt nemmere :)
#255883
At indbygge højttalere i væg/loft vil nok være en dyrere løsning (afhængig af, hvad du vælger selvfølgelig) end en soundbar, men til gengæld kan du opnå en langt bedre lyd. Jeg ville helt klart gå efter indbygning, hvis jeg havde muligheden :)

Du burde kunne opnå et en-fjernbetjenings-setup med det meste moderne udstyr. Kig efter HDMI CEC, det muliggør at TVet kan styre det resterende udstyr (inkl. tænd/sluk).

Hvad er dit budget?
#255891
Du skal, efter min opfattelse, gøre det ordentligt, nu du har chancen, og trække kablerne, så de er skjult, til dine højttalere, i et rigtigt surround-setup.

Start evt. med et godt 5.1 system; det kan altid udvides, hvis du føler behovet og pengene er der.
Sørg for, at bygge kabler ind, så de er der, hvis du ønsker 7.1, 7.2 eller mere, med Atmos, DTS:X eller AURA 3D.

Det er på ingen måde "old-school", men den absolut bedst lydende løsning, og mange mener jo, at lyden er halvdelen af oplevelsen, når man ser film.

Du nævner selvfølgelig intet om budget, så det gør det ret umuligt, at vejlede!
#255907
Hejsa...
Tak for svar :) ved faktisk ikke helt hvilket budget jeg skal lægge ud med, men nok omkring den pris, som LG's SJ9 rammer, så omkring 9-10.000...
Er totalt grøn på området omkring hvilke forstærkere, der kan bruges i et sådan setup...
Skal måske nævnes, at jeg samtidig også gerne vil kunne integrere det med smarthome funktioner men det burde kunne lade sig gøre - har Google Home installeret, og sat en server op med OpenHab så det burde være ligetil...